Trådlös överföring till stereo
- Martin Olsson
- Kontakt:
Jag vill veta era erfarenheter av trådlös ljudöverföring från PC till stereo. Logitech har en enhet som fått bra kritik, men med Logitech policy misstänker jag att den inte fungerar med ubuntu.
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
** Ubuntu user #8998 **
En enkel losning ar ju annars att skaffa en FM-sandare. Kanske inte varldens basta rent ljudtekniskt, men iaf en som fungerar.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
- Martin Olsson
- Kontakt:
[quote="Quartus"]En enkel losning ar ju annars att skaffa en FM-sandare. Kanske inte varldens basta rent ljudtekniskt, men iaf en som fungerar.[/quote]
Detta har jag naturligtvis tänkt på. Det kanske finns någon som har erfarenhet av kvalitet och fabrikat?
Jag har för mig att jag sett någon w-lan konstruktion från Philips. Någon som vet mer?
Detta har jag naturligtvis tänkt på. Det kanske finns någon som har erfarenhet av kvalitet och fabrikat?
Jag har för mig att jag sett någon w-lan konstruktion från Philips. Någon som vet mer?
** Ubuntu user #8998 **
** Ubuntu user #8998 **
- Martin Olsson
- Kontakt:
I dag knallade jag ned till Teknikmagasinet och köpte Logitechs trådlösa system (på öppet köp naturligtvis
) för 999:-
Som förväntat fungerade det klockrent under Widows.
Systemet är baserat på ett USB-ljudkort integrerat med Bluetooth.
Nåväl, pluggade in det och startade Dapper och till min förvåning hittades "ljudkortet" Och ett härligt ubuntu startljud spred sig i vardagsrummet.
Tyvärr, visade sig att endast systemljud vidarebefordrades i det trådlösa systemet. Allt annat jag vill spela upp går genom datorhögtalarna. Jag vill ha det tvärtom!!!!
Systemet har tydligen identifierat och accepterat "ljudkortet", men varför går bara systemljud igenom?
Inloggningen, dvs "ubuntutrummisen" går genom datorhögtalarna, så jag misstänker att "ljudkortet" inte är identifierat i det stadiumet.

Som förväntat fungerade det klockrent under Widows.
Systemet är baserat på ett USB-ljudkort integrerat med Bluetooth.
Nåväl, pluggade in det och startade Dapper och till min förvåning hittades "ljudkortet" Och ett härligt ubuntu startljud spred sig i vardagsrummet.

Tyvärr, visade sig att endast systemljud vidarebefordrades i det trådlösa systemet. Allt annat jag vill spela upp går genom datorhögtalarna. Jag vill ha det tvärtom!!!!
Systemet har tydligen identifierat och accepterat "ljudkortet", men varför går bara systemljud igenom?
Inloggningen, dvs "ubuntutrummisen" går genom datorhögtalarna, så jag misstänker att "ljudkortet" inte är identifierat i det stadiumet.
** Ubuntu user #8998 **
** Ubuntu user #8998 **
-
Låter som att du skulle ändra vilken enhet som ska användas i ljuduppspelaren du använder. Det går att göra i XMMS iaf, vet inte nå om totem....
-
FM-sändare brukar låta piss. Dom brukar skippa allt över 15000 hertz
[quote="Martin O"]Tyvärr, visade sig att endast systemljud vidarebefordrades i det trådlösa systemet. Allt annat jag vill spela upp går genom datorhögtalarna. Jag vill ha det tvärtom!!!!
Inloggningen, dvs "ubuntutrummisen" går genom datorhögtalarna, så jag misstänker att "ljudkortet" inte är identifierat i det stadiumet.[/quote]
Om det är ett USB-ljudkort så borde det vara igång när startskärmen dyker upp. Att det inte låter ur stereon kan ha med ALSAs prioritering att göra. Det integrerade ljudkortet kanske är satt som standardljudkort osv. Kolla om du kan ändra i systeminställningarna under Ljud/Sound till ditt USB-ljudkort som standard. Det borde du kunna.
Inloggningen, dvs "ubuntutrummisen" går genom datorhögtalarna, så jag misstänker att "ljudkortet" inte är identifierat i det stadiumet.[/quote]
Om det är ett USB-ljudkort så borde det vara igång när startskärmen dyker upp. Att det inte låter ur stereon kan ha med ALSAs prioritering att göra. Det integrerade ljudkortet kanske är satt som standardljudkort osv. Kolla om du kan ändra i systeminställningarna under Ljud/Sound till ditt USB-ljudkort som standard. Det borde du kunna.

[quote="c.neese.se"]FM-sändare brukar låta piss. Dom brukar skippa allt över 15000 hertz[/quote]
Men nu är det väl inte på FM-bandet som denna överföring ligger utan via BlueTooth. Om nu Logitech har löst stereoöverföringen med den nyare BlueTooth-standarden som klarar stereo eller egen lösning framgår inte men de borde väl inte ljuga om att överföringen sker i stereo.
Men nu är det väl inte på FM-bandet som denna överföring ligger utan via BlueTooth. Om nu Logitech har löst stereoöverföringen med den nyare BlueTooth-standarden som klarar stereo eller egen lösning framgår inte men de borde väl inte ljuga om att överföringen sker i stereo.
- Martin Olsson
- Kontakt:
Nu har det löst sig. Jag vet inte hur jag gjort. 
Förmodligen har någåt uppgraderats, sedan valde jag logitech som ljudkort i system.

Förmodligen har någåt uppgraderats, sedan valde jag logitech som ljudkort i system.

** Ubuntu user #8998 **
** Ubuntu user #8998 **