Hardy -- de viktigaste nyheterna?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Hardy -- de viktigaste nyheterna?

Inlägg av Urban Anjar »

Sammanfatta här vad Du tycker är de viktigaste nyheterna i Hardy. Snart
är det dags att fila på pressmeddelandena och då är det värdefullt att veta
vad ni, som provat tycker.
Användarvisningsbild
upnorth

Re: Hardy -- de viktigaste nyheterna?

Inlägg av upnorth »

PulseAudio - OM det löser alla problem som det var tänkt? :P
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

icedtea java
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Utveckla gärna era svar lite fylligare. Tänk att ni ska övertyga någon
att uppgradera eller att det rent av nu är dags att överge Windows därför att...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:Utveckla gärna era svar lite fylligare. Tänk att ni ska övertyga någon
att uppgradera eller att det rent av nu är dags att överge Windows därför att...
Ledsen, orkar inte skriva en reklamtext just nu ;)

Men här är en latlänk i alla fall: http://www.pulseaudio.org/
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
Urban Anjar skrev:Utveckla gärna era svar lite fylligare. Tänk att ni ska övertyga någon

Behöver inte vara färdig reklamtext, men gärna lite argument upprapade i punktform eller så.
Men en latlänk uppskattas naturligtvis ;)
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Jag är inte så insatt i Java men vad jag har förstått har icedtea ett browser-plugin för 64 bits processorer vilket låter bra. Dessutom ser det väl bättre ut licensmässigt.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:

Behöver inte vara färdig reklamtext, men gärna lite argument upprapade i punktform eller så.
Men en latlänk uppskattas naturligtvis ;)

Har du egna erfarenheter; Har testat och gillade, ogillade, är skeptisk till en viss nyhet är det
sådant jag vill veta om.
Lars

Inlägg av Lars »

Firefox 3.0 är väldigt trevlig!

Friendly recovery är kanske värt att nämna (bootmeny som gör det enklare att fixa en kraschad X-konfiguration).

PulseAudio har jag inte märkt så mycket av, vilket väl är ett gott betyg.

Cheese kanske folk tycker är kul.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Xorg 7.3 - Enklare autokonfiguration samt enklare utformning av innehåller i xorg.conf.

GNOME 2.22 - Jag att man kan se mängden man flyttar/kopierar och hur fort man flyttar filerna. Sedan känns allt mycket mer optimerat.

Nya standardprogram;

* Firefox 3 - Sjukt snabb är 3:an, sedan gillar jag den härliga integrationen med Ubuntu.
* Transmission - Väldigt enkel men ändå funktionell bittorrentklient som jag personligen tycker om.
* Brasero - Funktionellt brännarprogram som täcker de flesta behoven.
* Vinagre - Väldigt trevlig VNC klient.

Världsklockan är en trevlig nyhet. Den visar inte bara tid i utvalda städer över jorden men även solens upp och nergång.

I övrigt så känns Hardy ännu mer stabil än sin föregångare. Även redan i ett tidigt Alpha stadium faktiskt.
Det är första gången jag med glädje kunnat köra en Alpha utan att råka ut för elaka buggar.

Edit:

Föråden är ju som alltid uppdaterat med nya roliga saker. Bl.a Screenlets och Fusion-Icon etc.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det skulle vara mer vallat för integration mot AD, någon som testat det?
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Dom snackade en del om ubuntu-betan i senaste Linux Action Show. Lyssna på den, det var en hel del intressant...
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Urban Anjar skrev:Det skulle vara mer vallat för integration mot AD, någon som testat det?
Ska nog kika i skolan nästa vecka. Men det "speciella" med det är ju bara att Canonical stödjer Likewise open.
Så det funkar nog bra i Gutsy också.
KVM med libvirt and virt-manager verkar trevligt, är dock väldigt osäker på vilken virtualiseringsteknik som egentligen är "bäst", men KVM finns ju iallafall i vanilla kärnan, så den är ju 100% GPL (Måste väl vara det?).

Egentligen är det ju ingen speciellt alls. Gutsy men lite mer finputsad.
II blir nog en betydligt roligare release. Då ska allt som folk pillat med, som inte kom in i HH in. Och förmodligen blir det ett helt nytt standard tema. + att det kommer att släppas en massa intressanta andra saker under sommaren. Tex:
KDE 4.1
Öppna ATI drivrutiner i vanilla kärnan (? Tror jag läste det någonstans...)
*något mer med kärnan*
Murrine med RGBA support
Och säkert en massa annat trevligt! :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
PappaBj0rn
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av PappaBj0rn »

Jag installerade nyligen senaste betan på en gammal maskin som jag har som filmdator (körde xubuntu 6.06 innan) och har inte hittat nåt ännu som inte funkar.
En sak jag tycker är bra märktes direkt när man startade med skivan; det fanns ett alternativ för att installera direkt. Smidigt när man redan är övertygad om att man har den bästa mjukvaran i handen och slipper ladda hela OSet förts. Nu vet jag iofs inte hur mycket mindre som laddades, men det känndes smidigt. Och jo, visst har det alltid funnits alternateskivan med textbaserad installer men det är inte riktigt min grej, och säkert så för många andra också.
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Bara små skillnader jämfört med gutsy. Men de skillnader som finns är väldigt trevliga.
-Snyggare
-Snabbare
-Stabilare (om man tänker på att detta är en beta)

Jag har inte använt det, men vill man locka folk som aldrig använt linux så borde wubi vara den enskilt viktigaste nyheten.
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

Tekniskt sett måste det vara PulseAudio. Man kommer nog inte märka någon större skillnad men själv är jag nyfiken på möjligheten för att sända ljud via nätverk.
För vanliga användare är det nog firefox 3,
Som alltid innebär ju dock inte en ny version någon "revolution".
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

är det inte nån säkerhetsfeature oxå..?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Ulsak skrev:är det inte nån säkerhetsfeature oxå..?
Tänkte du på ufw?
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

fedor skrev:Tekniskt sett måste det vara PulseAudio. Man kommer nog inte märka någon större skillnad men själv är jag nyfiken på möjligheten för att sända ljud via nätverk.
För vanliga användare är det nog firefox 3,
Som alltid innebär ju dock inte en ny version någon "revolution".
FF3 är ju bra och så, men det som fattas för att i alla fall jag ska gilla att använda det är en del livsviktiga tillägg. Förhoppningsvis fixas det efter hand, men t.ex del.icio.us-tillägget verkar dröja enligt yahoo...

En liten fiffig nyhet i gnome är integrationen i Evolution med google-kalendern... Men jag har inte fått det att fungera.
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

PappaBj0rn skrev:[...] direkt när man startade med skivan; det fanns ett alternativ för att installera direkt[...]
Jag reagerade också positivt på denna option - inga paneler eller liknande är startade, mycket bra om man har en liten skärm eller bara får dålig upplösning innan man konf'at allt rätt. I gutsy var det ibland svårt att trycka på "next" knappen vid installation för att panelerna åt så mycket utrymme.

Epiphany ska tydligen inte vara beroende på firefox, det gillar jag. Man kan minimera antalet installerade prylar lättare.

Firefox 3 är gtk-integrerat så man slipper installera tango-temat både i GNOME och Firefox :)

Ubuntu Jeos Hardy har en iso-fil på mindre än 100 MB (gutsy låg strax under 150 MB). Det känns mäktigt.

Default skrivbordsbild känns mer "arty".

Jag stör mig på att det bara är två virtuella desktops och att trackern är igång per default - men det kan jag leva med. Xubuntu 8.04 beta hade lite fula färger tyckte jag men det kan jag också leva med.

Om jag inte har fel är systemkraven fortsatt låga, hardy rullar fint i VirtualBox med 256MB RAM - det gillar jag. Jämför man med "andra vanliga proprietära OS" så växer systemkraven exponentiellt över tiden. Men inte för Ubuntu - det tycker jag låter bra för framtiden.

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"