Starta ubnutu utan X

maxziman

Starta ubnutu utan X

Inlägg av maxziman »

Hejsan!

Jag hade tänkt använda min dator till att streama musik till min stereo. Eftersom datorn inte skall göra så mycket annat än att boota upp och köra igång mitt serverprogram behöver inte X startas. Det borde jag spara en del tid på. Någon som har nån aning om hur man bootar upp ubuntu utan X? Om jag lyckas med detta kommer då mina serviceprogram att starta som vanligt? Jag använder slimserver som streamare och den startar i dagsläget upp automatiskt och behöver inget grafiskt gränssnitt.

Jag är tacksam för all hjälp!
/Max
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Starta ubnutu utan X

Inlägg av Sid »

Jag brukar installera programmet rcconf och bocka av gdm i det.
maxziman

Inlägg av maxziman »

Ok.
Jag testade att installera rcconf och det verkar funka. Men innan jag provar vill jag veta om det går att starta servicearna igen från terminalen, så att man kan få ett användarvänligt interface igen :)
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Vill du starta X så kör bara

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/gdm start
. Detsamma gäller andra tjänster.
maxziman

Inlägg av maxziman »

Detta funkar hur bra som:) Tack för hjälpen.

Men nu undrar jag om man kan logga in automatiskt. Hade varit perfekt att bara starta datorn och börja spela musik direkt.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

maxziman skrev:Men nu undrar jag om man kan logga in automatiskt. Hade varit perfekt att bara starta datorn och börja spela musik direkt.
Varför logga in automatiskt bara för att börja spela musik? Jag drar igång musikspelandet automatiskt med mpd redan innan inloggningen kommer fram.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Vill man stänga av med ett GUI istället, kan man gå till System - Administration - Tjänster. Där letar man upp något som heter Grafisk inloggningshanterare. Antagligen får man ändå lov att installera rcconf om man vill slå på grafiken igen.
maxziman

Inlägg av maxziman »

Jag har redan installerat slimserver och den fungerar perfekt, så jag slipper gärna att installera mpd. Jag testade även att aktivera automatisk inloggning och sedan stänga av gdm. Trots det var jag tvungen att logga in manuellt.
Finns det inget sätt att logga in automatisk trots att man kör utan gdm? För min del hade det passat bäst.
Hoppas nån kan hjälpa mig :)
/Max
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Kan du inte bara göra så att slimserver startar upp under uppstarten innan du loggar in så du slipper inloggningen?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

maxziman skrev:Jag har redan installerat slimserver och den fungerar perfekt, så jag slipper gärna att installera mpd.
Jag menade inte att du behövde installera mpd. Jag föreslog bara att du skulle kunna starta musiken utan att behöva logga in. Vilket musikuppspelningsprogram du använder spelar egentligen ingen roll.
maxziman skrev:Finns det inget sätt att logga in automatisk trots att man kör utan gdm? För min del hade det passat bäst.
Det är klart att det går om man nu verkligen vill.
maxziman

Inlägg av maxziman »

Det låter ju fint att starta mitt program innan inloggningen, men jag vet inte hur man gör det.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

maxziman skrev:Det låter ju fint att starta mitt program innan inloggningen, men jag vet inte hur man gör det.
Du kan t.ex. starta ditt program från /etc/rc.local
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"