Hej på er!
Jag är sekreterare för en liten förening med ca 100 medlemmar. Vi har bekymmer med att få till en vettig metod för att nå medlemmarna med e-post. Vi skulle behöva tips på ett program som svara upp till följande krav:
1. En eller flera medlemmar ska enkelt kunna skicka e-post till alla medlemmar.
2. Listan över medlemmar ska finnas på ett ställe, helst nåbar via vår webb, och alltså vara samma, oavsett vem som skickar.
3. Listan med epostadresser sker kunna laddas i klartext, så att vi kan exportera adresserna från vårt medlemsregister. (Detta ske typiskt en gång per vecka).
4. Systemet ska vara någorlunda säkert så att inte vem som helst kan skicka till medlemmarna. Informationen är inte på något sätt topphemlig, men en viss grad av säkerhet vore trevligt.
5. Idealiskt skulle systemet se ut som en enda e-postadress som alltså en begränsad uppsättning avsändare kan skicka till.
6. Det får gärna vara gratis, men måste inte vara det.
Vi har tillgång till en webbserver med normala skriptmöjligheter som ligger på one.com.
Själv använder jag Ubuntu, andra använder annat.
Per.
PS. Jag trodde detta skulle vara enkelt att själv leta upp på webben, men jag hade fel. Alla sidor på webben verkar ha "mail" och "distribution list" i sig... Och att söka på "mass mailer" var som att dricka från en brandslang! DS.
Programförslag för epostdistribution till föreningsmedlmmar
-
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Programförslag för epostdistribution till föreningsmedlmmar
Ubuntus mailistor använder GNU Mailman, det kanske kan vara något att kolla upp.
-
Tack, det verkade vara ett bra förslag, men jag inser att jag kanske förhastat mig när jag postade frågan här. Webben som jag har tillgång till är en kommersiell webbtjänst och tillåter inte (tror jag!) att jag har ett programsystem gåendes som inte direkt triggas som ett skript. Dessutom vet jag inte ens om det är linux-baserat! Jag vill inte öppna webb-portar och köra systemet hemma. Dels har jag inte maskinkraften, dels vet jag alldeles för lite om säkerhet för att våga öppna några portar i routern/brandväggen.Lars skrev:Ubuntus mailistor använder GNU Mailman, det kanske kan vara något att kolla upp.
Hm, detta kanske var knepigare än jag trodde.
Per.
-
Nu har jag styrt åt lite bättre håll, tror jag.
Det blir nog något gratis PHP-skript(*) som kan använda den mySQL-koppling som vår webbleverantör tillhandahåller.
Per.
*) Jag hittade ett gäng här: http://www.scriptdungeon.com/free_php_s ... cripts.php
Det blir nog något gratis PHP-skript(*) som kan använda den mySQL-koppling som vår webbleverantör tillhandahåller.
Per.
*) Jag hittade ett gäng här: http://www.scriptdungeon.com/free_php_s ... cripts.php