Kan man ändra PATH permanent?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
total.offline
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Kan man ändra PATH permanent?

Inlägg av total.offline »

Jag har precis börjat lära mig programera och jag vet inte ens ifall frågan bör stå här...
Men i en av de guiderna jag följer står det att man kan lägga sin startfil i någon utav PATH mapparna, alltså i någon av de mapparna som värdet på PATH har.
För att ändra värdet på PATH står det att man kan använda kommandot:

Kod: Markera allt

PATH=$PATH:/home/swaroop/mydir

där /home/swaroop/mydir är mappen du vill lägga till.

Problemet är bara att den mappen försvinner ut PATH varje gång jag stänger ner terminalen eller startar om datorn, hur gör jag för att ha kvar mappen i PATH permanent? Om detta är en dum idé får ni ju gärna varna mig också... ::)

följd fråga... hur tar man bort en mapp ur PATH?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Kan man ändra PATH permanent?

Inlägg av Konservburk »

Sätt PATH i din ~/.bashrc så blir det nog bra.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Enkelt, lägg in raden i ~/.bash_profile.

För att ta bort t.ex. /usr/bin blir det väl något sådant här:

PATH=${PATH/\/usr\/bin:/}
total.offline

Till Lars:

Filen .bash_profile finns ju inte eller är det jag som är blind? För jag antar att den skall ligga i hemmamappen dold eller?

Till Konservburk:

Kan du förklara hur du gör för jag förstå inte alls...

gav ju möjlighet att lägga till en mapp men hur lägger jag till PATH i en fil?

PATH=$PATH:~bash_profile
nä jag tror jag är ute och cyklar... vad skall man egentligen lägga in i i filen bash_profile ???
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

total.offline skrev:Kan du förklara hur du gör för jag förstå inte alls...

gav ju möjlighet att lägga till en mapp men hur lägger jag till PATH i en fil?

PATH=$PATH:~bash_profile
nä jag tror jag är ute och cyklar... vad skall man egentligen lägga in i i filen bash_profile ???
Du är lite ute och cyklar, ja. Du ska lägga in själva koden som sätter PATH i själva filen. Antingen öppnar du filen med någon texteditor och lägger till koden, eller så gör du bara helt enkelt så här:

echo 'PATH=$PATH:/home/swaroop/mydir' >> ~/.bash_profile
total.offline

Ok tack så mycket nu funkar det som jag vill.

Jag skrev lite fel i förra inlägget. Jag hade ingen fil som hette bash_profile innan vilket rörde till det i min lilla hjärna.
Men jag förstår ju fortfarande inte hur Ubuntu vet att det står i en fil någonstans att PATH värdet är ändrat. men det får man la ta en annan gång... ::)

Tack skall du ha!

Markerar detta fall som löst nu...
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Varje gång man öppnar ett terminalfönster så startas programmet /bin/bash. Det är det programmet som visar prompten, läser in och tolkar kommandon etc. När bash startas läses ~/.bash_profile in som en konfigurationsfil (men man kan köra kommandon därifrån också). I vissa fall är det ~/.bashrc som läses in istället, det är inte alltid så lätt att veta vilken som är vilken.

Normalt så skapas ~/.bash_profile som en kopia av /etc/skel/.bash_profile när man skapar ett nytt användarkonto, så om den saknas så kan man kopiera den därifrån.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Lars skrev:Varje gång man öppnar ett terminalfönster så startas programmet /bin/bash. Det är det programmet som visar prompten, läser in och tolkar kommandon etc. När bash startas läses ~/.bash_profile in som en konfigurationsfil (men man kan köra kommandon därifrån också). I vissa fall är det ~/.bashrc som läses in istället, det är inte alltid så lätt att veta vilken som är vilken.

Normalt så skapas ~/.bash_profile som en kopia av /etc/skel/.bash_profile när man skapar ett nytt användarkonto, så om den saknas så kan man kopiera den därifrån.
Det stämmer inte enligt man sidan... :)
~/.bash_profile, ~/.bash_login, ~/.profile söks fram när man startar ett loginskal. I den ordningen, och sökningen avbryts om någon existerar.
~/.bashrc körs in när man inte startar ett loginskal, ett interaktivt skal. Dock ärvs miljövariablerna från skalet skalet startar ifrån :)
Jag fattar dock inte denna mening, men den beskriver hur ett loginskal startas.
A login shell is one whose first character of argument zero is a -, or one started with the --login option.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

mcNisse skrev:Jag fattar dock inte denna mening, men den beskriver hur ett loginskal startas.
A login shell is one whose first character of argument zero is a -, or one started with the --login option.
Den sägar att om första tecknet i $0 är ett - så har vi ett loginskal.

ln -s -- /bin/sh -sh
exec env - -sh
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Är det vanligt med skal/program som börjar med ett -? Jag har inget i varken /bin eller /usr/bin.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

mcNisse skrev:Är det vanligt med skal/program som börjar med ett -? Jag har inget i varken /bin eller /usr/bin.
Tanken är inte att det ska finnas skal som börjar med - i vanliga fall. Det är snarare så att login lägger till ett - innan namnet på skalet för att indikera att det är just ett loginskal, dvs det första skalet som startas när man loggar in. Den lilla kodsnutten jag kom med är mer ett sätt att fuska sig till ett loginskal.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"