Jag hittade svenska på min. Fanns i förrådet. Sökte på "sv" och "swe".joda skrev:ok... jag tänkte oxå på det men det verkar ju inte som den har svenska med ändå...?
dafatist: hittade du nån svenska på den tillslut eller ?

Jag hittade svenska på min. Fanns i förrådet. Sökte på "sv" och "swe".joda skrev:ok... jag tänkte oxå på det men det verkar ju inte som den har svenska med ändå...?
ok... är det på "extra-i18n" versionen eller ?Turbo skrev:Jag hittade svenska på min. Fanns i förrådet. Sökte på "sv" och "swe".joda skrev:ok... jag tänkte oxå på det men det verkar ju inte som den har svenska med ändå...?
Nej. på min "mandriva-linux-2008-one-KDE-cdrom-i586.iso" men det är väl samma förråd. eller?joda skrev:ok... är det på "extra-i18n" versionen eller ?Turbo skrev:Jag hittade svenska på min. Fanns i förrådet. Sökte på "sv" och "swe".joda skrev:ok... jag tänkte oxå på det men det verkar ju inte som den har svenska med ändå...?
Vill man ha det på svenska får man vänta, eller installera en "riktig" version.The problem with changing after you've installed is that you won't have the Swedish translations for any packages that are already installed.
We use some magic in the Mandriva RPM system; when you install a package, only the translations for languages you have enabled are installed. So for all the packages you already have installed, enabling the Swedish locale *now* won't help - their Swedish translations still won't be there. You'd have to re-install each package, which is a tedious and possibly dangerous process. That's why it's best to do it at install time.
Jag vet att du skämtar, men jag vill ändå ta tillfället i akt att poäntera en sak: GNU/Linux bygger på att man delar med sig och lär sig av varandra - att vi testar andra distributioner är mer eller mindre en förutsättning för att vi ska hitta bra saker som Ubuntu ska införa och sämre saker de ska rensa bort!Gurra72 skrev:...
Tänk om alla på forumet går över till Mandriva nuhaha...
Nu kanske jag är ute och cyklar men jag har några svenska sidor här:joda skrev:ingen som kan berätta hur jag ska göra för att uppdatera databasen... är inte så rutinerad på terminal biten nämligen...
det här är lite överkurs för mig men jag valde nånstans att den skulle hämta updateringar eller vad det var från sunet... så det kanske redan är gjort då... inte vet jag...:-)Turbo skrev:Nu kanske jag är ute och cyklar men jag har några svenska sidor här:joda skrev:ingen som kan berätta hur jag ska göra för att uppdatera databasen... är inte så rutinerad på terminal biten nämligen...
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributi ... in/release
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributi ... in/updates
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributi ... ib/release
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributi ... ib/updates
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributi ... ee/release
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributi ... ee/updates
Du kunde kanske lägga till detta i förråden.
Det går väl editera ett engelskt förråd och klistra in ett svenskt där.
PS. Kopiera nuvarande förråd så du kan lägga tillbaka dem om det går snett.
Jag installerade KDE4 enligt instruktionerna jag postade tidigare. Har inte använt KDE4 tillräckligt för att kunna säga något vettigt om det ännu.joda skrev:Bossieman: hur gick det med kde 4 ?
om det gick bra så beskriv gärna hur du gjorde...
ok... låter bra att du fick igång det utan problem...Bossieman skrev:Jag installerade KDE4 enligt instruktionerna jag postade tidigare. Har inte använt KDE4 tillräckligt för att kunna säga något vettigt om det ännu.joda skrev:Bossieman: hur gick det med kde 4 ?
om det gick bra så beskriv gärna hur du gjorde...![]()
Jag la till massa repos tror jag via nån meny och fick därefter en massa uppdateringar och märkte att jag fick en ny layout på startmenyn.
Den funkar grymt bra!
Jag kan inte hjälpa att märka att Mandriva är bra mycket rappare än Hardy Heron. Det märks rätt tydligt. Program startar snabbare, datorns fläkt surrar mindre o.s.v.
En annan men mindre berydelsfull trevlig grej är hur det går till när man byter bakgrundsbild. Det sker väldigt snyggt, bilderna övergår i varandra. Snyggt som bara den.
En komisk sak: Det dyker upp en ruta att det finns uppdateringar som säger: Warning! There is updates avaliable
Sen så är det ju så att man kan tycka att Ubuntu är hur bra som helst (vilket det är!) men om man inte ger sig på att testa olika distros så har man svårt att argumentera för att Ubuntu är bättre än t.ex. OpenSuse eller hur. Att bredda sina Linux kunskaper, testa olika distros o.s.v. är för mig självklart.
Jag ska testa vidare nu
är det urpmi.conf som ligger i etc/urpmi som jag ska spara ifall det knasar sig eller ?Turbo skrev:
är det urpmi.conf som ligger i etc/urpmi som jag ska spara ifall det knasar sig eller ?[/quote]Turbo skrev: