Döpa Wesnoth paketet till...?

För spelentusiaster !
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Döpa Wesnoth paketet till...?

Inlägg av eyerouge »

Jag har skapat ett Wesnoth deb-paket på det fula sättet med checkinstall. Allt fungerar och har alltid gjort.

Mitt enda proble är att updateringshanteraren försöker installera en äldre version av Wesnoth i tron om att den äldre är nyare än min, vilket den inte är. Jag antar att detta har att göra med mitt skapande av paketet till att börja med, antagligen namngivningen och/eller versionangivelse.

Jag kör Wesnoth 1.4 som jag gjort configure + make och sedan make checkinstall på. I Gutsy repon är version 1.2-något.

Min fråga är exakt hur jag ska ange versionsnumret i paketet jag skapar med checkinstall så att Gutsy updateraren förstår att det jag har är nyare och inte behöver "updateras".

Här är en bild på vad Gutsyn vill installera >> http://www.eyerouge.com/arkiv/updateprobs.png
Det framgår av bilden att de döpt Wesnothpaketet till en massa skumheter. Vad är det för standard, om någon, samt vilken ska man lyda under när man skapar egna checkinstall paket och installar från dem för att det samtidigt ska fungera med uppdateraren?

Det enda jag kunde hitta var följande, och det besvarar egentligen inget om man ser på min bild ovan:
Debian package naming conventions

If you've used Debian for any amount of time, you might have noticed that Debian package files all follow certain naming conventions. Every Debian binary package should have a filename that follows this format: packagename_version_arch.deb, where "packagename" is the name of the package, "version" is the package version with major, minor, and revision numbers, and "arch" is the architecture for the package.

The name of the package itself (not the filename, just the name of the package) can contain lowercase letters, numbers, and the "-" and "+" characters. (It might sound odd for a package to have a "+" in the package name, but it is used for several packages like "doc++" -- a documentation system for C/C++ code.) So, "mypackage-2++" is a perfectly valid package name, while "MY_Package" or "mypackage2.0" would not be.
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Döpa Wesnoth paketet till...?

Inlägg av HenrikAn »

Jag vet inte hur man kan fixa med versionsnummer ihop med checkinstall, har aldrig använt det.
Men instället för att fixa problemet kan du kanske undvika det mha apt-pinning? Se t.ex kap. 3.10 här: http://www.debian.org/doc/manuals/apt-h ... et.en.html
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

HenrikAn skrev:Men instället för att fixa problemet kan du kanske undvika det mha apt-pinning? Se t.ex kap. 3.10 här: http://www.debian.org/doc/manuals/apt-h ... et.en.html
Tack. Intressant sida, stod massor med nyttigheter där. Pinning verkar ge rätt stor kontroll.

Kom på att man kan "låsa" ett paket så att det bibehåller sin nuvarande version inne i Synaptic (välj paket i listan & sedanin i en meny). Det fungerar också för mitt syfte.
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

eyerouge skrev: Kom på att man kan "låsa" ett paket så att det bibehåller sin nuvarande version inne i Synaptic (välj paket i listan & sedanin i en meny). Det fungerar också för mitt syfte.
Ja titta, så kan man ju också göra!
Och lätt var det också, tack! :)
Skriv svar

Återgå till "Spel"