Oppdatering til 7.10
Oppdatering til 7.10
Spm.1. Siden ubuntu-instalasjon for en uke siden har jeg hatt 197 automatiske nedlastninger, Er jeg da også oppdatert til versj, 7.10?
Spm.2: Hvis ikke; Jeg har brent cd versj. 7.10. Kan jeg bare starte opp med denne og så går resten av seg selv? Må jeg partisjonere på nytt?l Eller kommer andre "overraskelser"?http://ubuntu-se.org/phpBB3/posting.php?mode=post&f=28#
Spm.2: Hvis ikke; Jeg har brent cd versj. 7.10. Kan jeg bare starte opp med denne og så går resten av seg selv? Må jeg partisjonere på nytt?l Eller kommer andre "overraskelser"?http://ubuntu-se.org/phpBB3/posting.php?mode=post&f=28#
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Oppdatering til 7.10
Oj, 197 uppdateringar, det var mycket
Men nej, man uppdateras inte automatiskt till en senare utgåva.
I Synaptic kan man ställa in om nya utgåvor ska visas som uppdateringar. Gå till inställningar/förråd och fliken uppdateringar (eller motsvarande på norska). Annars kan man tvinga fram det genom att trycka alt+f2 och köra gksu update-manager -d. Jag tycker det är enklast att uppdatera över nätet utan att bränna någon CD-skiva, då bevaras alla inställningar, partitioner o.s.v.

I Synaptic kan man ställa in om nya utgåvor ska visas som uppdateringar. Gå till inställningar/förråd och fliken uppdateringar (eller motsvarande på norska). Annars kan man tvinga fram det genom att trycka alt+f2 och köra gksu update-manager -d. Jag tycker det är enklast att uppdatera över nätet utan att bränna någon CD-skiva, då bevaras alla inställningar, partitioner o.s.v.
Om man är osäker på vilken version man har så kan man alltid kolla med kommandot lsb_release -a
Jeg må vist ha det inn med teskjeer. Forstår ikke hva jeg skal gjøre i Synaptic for å stille inn oppdatteringer?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
De 197 uppdateringarna som du fick hem är snarare alla uppdateringar som kommit sen din version släpptes. Vilken version har du?
Jag hittade heller inte inställingen att uppdatera till ny version, men pröva att skriv gksu update-manager -d såsom Lars skriver.Lars skrev:I Synaptic kan man ställa in om nya utgåvor ska visas som uppdateringar. Gå till inställningar/förråd och fliken uppdateringar (eller motsvarande på norska). Annars kan man tvinga fram det genom att trycka alt+f2 och köra gksu update-manager -d. Jag tycker det är enklast att uppdatera över nätet utan att bränna någon CD-skiva, då bevaras alla inställningar, partitioner o.s.v.
Jag är lite konfunderad på vad du har installerat. Som jag förstått det så installerade du Dapper för en vecka sen. I så fall, för att komma till Gutsy (7.10), så måste du uppgradera i tre steg:
Dapper -> Edgy -> Feisty -> Gutsy
Alternativet är att ominstallera med Gutsy, vilket är relativt enkelt om du har en separat /home-partition. Annars så kommer du att kunna uppgradera direkt till Hardy, (Dapper -> Hardy), när den släpps om en månad.
Dapper -> Edgy -> Feisty -> Gutsy
Alternativet är att ominstallera med Gutsy, vilket är relativt enkelt om du har en separat /home-partition. Annars så kommer du att kunna uppgradera direkt till Hardy, (Dapper -> Hardy), när den släpps om en månad.
/home partisjonen er på 85 gb så det er plass nok. kommandot lsb_release -a viste at jeg har installert versjon 6.06. Er dette Dapper? (Så smart med navn på versjonene)! Men nå gjelder det først og fremst å komme til Gutsy (7.10). Hvordan? Jeg likte den muligheten som Lars foreskrev, å kunne oppdatere fra Synaptic. Jeg forsto bare ikke hvordan. forsøkte også komandoen alt+f2 og kjørte gksu update-manager -d. , men alt forsvant bare og jeg forstod absolutt ingenting. Hvilket jeg heller ikke gjør nå.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag skulle nog vänta en månad så kan man antagligen uppdatera till 8.04 Hardy Heron ganska smärtfritt.Bowmore skrev:Annars så kommer du att kunna uppgradera direkt till Hardy, (Dapper -> Hardy), när den släpps om en månad.
- Anders J
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Jag sitter med exakt samma problem. Tvekar att manuellt editera listan med repsoitories eftersom så myclet kan gå galet.
Men rådet att vänta in 8.04 riummar väldigt illa med en del pekpinneaktiga råd om att man måste uppgradera stegvis? Jag har blivit en smula bränd av att förlja en del instruktioner på fora, så en litet skeptisk grundinställning skadar inte att ha.
Kan jag verkligen bara trycka på meddelandet om uppgradering till 8.04 när det dyker upp?
Men rådet att vänta in 8.04 riummar väldigt illa med en del pekpinneaktiga råd om att man måste uppgradera stegvis? Jag har blivit en smula bränd av att förlja en del instruktioner på fora, så en litet skeptisk grundinställning skadar inte att ha.
Kan jag verkligen bara trycka på meddelandet om uppgradering till 8.04 när det dyker upp?
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Eftersom både Dapper och Hardy är LTS:er så ska det gå att uppgradera direkt till Hardy när den släpps.Anders J skrev:Men rådet att vänta in 8.04 riummar väldigt illa med en del pekpinneaktiga råd om att man måste uppgradera stegvis?
- Anders J
- Kontakt:
Alltså även från 7.04?
-
Nej, enbart steget Dapper till Hardy stöds. Om man har 7.04 så måste man tyvärr gå över 7.10. Lättast är ju om man håller sig uppdaterad hela tiden, det är ju gratis.
- Anders J
- Kontakt:
Vilket tar mig tillbaka till verkligheten igen.
Enligt den samlade eraferenheten så skall jag skriva "sudo update-manager -d" och då skall Update Manager komma upp med en prompt att det finns en ny version 7.10, men detta sker icke, utan allt jag får veta är det vanliga "Your System is up-to-date".
Måste jag ge mig på att redigera i "/etc/apt/sources.list" och köra allt manuellt ändå?
Enligt den samlade eraferenheten så skall jag skriva "sudo update-manager -d" och då skall Update Manager komma upp med en prompt att det finns en ny version 7.10, men detta sker icke, utan allt jag får veta är det vanliga "Your System is up-to-date".
Måste jag ge mig på att redigera i "/etc/apt/sources.list" och köra allt manuellt ändå?
-
Jag kollade "man update-manager". Flaggan -d står för "development release", så det är det man ska köra om man t.ex. vill ha Hardy. Men eftersom 7.10 har släppts så är det inte längre en "development release". Kör update-manager -c istället, -c betyder "check if a new distribution release is available".
- Anders J
- Kontakt:
Ingen skillnad.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Har du följt denna instruktion? http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Uppgradering
- Anders J
- Kontakt:
Där står ju bara att klicka på System/Administration/Update Manager och det var när den rutan inte kom upp som jag började försöka rota fram information om hur jag skulle bära mig åt.
Och ja, för säkerhets skull så har jag skrivit cat /etc/issue och där står det "ubuntu 7.04 \n \l"
/etc/apt/sources.list innehåller elva rader med repositorier. Är det safe att ändra alla "feisty" till "gutsy" och sedan går allt väl eller?
Och ja, för säkerhets skull så har jag skrivit cat /etc/issue och där står det "ubuntu 7.04 \n \l"
/etc/apt/sources.list innehåller elva rader med repositorier. Är det safe att ändra alla "feisty" till "gutsy" och sedan går allt väl eller?
-
Ja, det brukar inte vara några problem att ändra sources.list manuellt, men spara undan en kopia för säkerhets skull.
- Anders J
- Kontakt:
Jo, det tog väl ett par timmar. Bytte alla feisty mot gutsy och körde sedan sudo aptitude update och sudo aptitude dist-upgrade.
Naturligtvis gick det galet på vägen i en dialog som jag inte lyckades ta mig ur (brist på elementär Unix-kunskap) och jag fick köra "dpkg --configure -a" för att komma i fas.
Men nu snurrar allt som ska snurra, av bara farten så blev audacity uppgraderad också, så nu gäller det bara att jag listar ut hur jag nedgraderade den förra gången och göra likadant, den nya salknar nämligen vitala funktioner.
Naturligtvis gick det galet på vägen i en dialog som jag inte lyckades ta mig ur (brist på elementär Unix-kunskap) och jag fick köra "dpkg --configure -a" för att komma i fas.
Men nu snurrar allt som ska snurra, av bara farten så blev audacity uppgraderad också, så nu gäller det bara att jag listar ut hur jag nedgraderade den förra gången och göra likadant, den nya salknar nämligen vitala funktioner.
Kom nettopp hjem og så til min glede at det plutselig var 18 svar på min bønn om hjelp. Hvilken fryd! Takk Anders, at du trådte inn som en venn i nøden. det var eksakt riktig tidspunkt. Etter å ha lest den fortløpende korrespndansen og skummet HakanS sin lenke, er jeg overbevist om at jeg finner freden. Og igjen er jeg tilbake til den boblende gleden av å oppdage en ny verden; Linux!