Nu vet jag varför man har dubbelkärniga processorer ...

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Nu vet jag varför man har dubbelkärniga processorer ...

Inlägg av nicefinger »

Aftonbladets Flash-animeringar kräver en hel kärna för sig själv ;D
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Nu vet jag varför man har dubbelkärniga processorer ...

Inlägg av Konservburk »

Se det som ett tecken på att du bör avinstallera flash.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Se det som ett tecken på att du inte bör besöka Aftonbladets hemsida ;)
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

ser det som ett tecken på att läsa kvällstidningar straffar sig, och att man bör läsa äkta journalistik, som tex Denna eller denna eller denna =)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Eller hänga på låset när de fyrkärniga propparna kommer ut ;)

Nåväl Aftonbladet lär inte få mig att uppgradera. Sidan blir bara
trögare och trögare samtidigt som journalistiken sjunker i kvalitet.
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Ser det som ett tecken på att Aftonbladet kräver Flashblock. Då flyter det på bättre. Tidningen suger! ;D
Senast redigerad av 1 Turbo, redigerad totalt 26 gånger.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Förhoppningsvis så kommer sidor som aftonbladet.se att ta död på hela Flash-spektaklet. Hur mycket orkar folk?
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Men Intel är nog glada ;) Dom vill ha så mycket lull-lull som möjligt på webben.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Var kan man skriva på en protestlista mot flash?
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Ubuntu33 skrev:Var kan man skriva på en protestlista mot flash?
Sluta använda det istället. Det är mycket effektivare.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Ubuntu33 skrev:Var kan man skriva på en protestlista mot flash?
Om man protesterar mot flash kanske dom puffar för något annat, värre format istället. Så länge linux-världen är liten behöver dom inte ta hänsyn till oss. Det kanske finns värre applikationer att skjuta in sej på om man ska protestera, tex DRM-skadade wma-filer och liknande som inte funkar i annat än MS windows.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
mattiaswp

Inlägg av mattiaswp »

nicefinger skrev:Aftonbladets Flash-animeringar kräver en hel kärna för sig själv ;D
Då förstår jag varför det blir så segt när man öppnar tio flikar i firefox när man har en urgammal Pentium II. Det räcker tydligen inte med Xubuntu som OS för att den burken skall klara bläddring med multippla flikar när man läser tidningar. Snart blir det väl så hiskligt att man måste ha en fyrkärning processor per flik! Hur skall vi som återanvänder de gamla robusta datorerna, istället för att belasta miljön med dessa som skrot, kunna hänga med när man måste se på en hel blippande julgran bara för att kunna läsa ett ynka litet nyhetsinlägg som egentligen bara består av litet text?

Det här är ren elefantiasis! Skulle bilmotorerna ha motsvarande utveckling som dessa webbsidor, så skulle vi förbruka en hel tankbil med soppa bara för att åka ett par ynka kilometer till korvkiosken, och det skulle krävas en hel supertanker i bränsleåtgång för att att kunna forsla den mängden soppa fram till bilen, Jordens resurser skulle inte räcka till för att ens pumpa upp den ur jorden. Snacka om effektivitetsgrad för att servera litet nyttig text. Ja det påminner om min barndoms jular när man fick ett jättestort paket, med ett mindre paket i, med ett mindre paket i, med ett mindre paket i.... tills man hittade en ynkligt liten virknål mitt i allt papper. Man är väl för sjutton ingen rysk gumma, ni vet, den där av trä som innehåller en till, som innehåller en till..... Mycket väsen för ingenting.

Nog för att det finns behov av vassa högpresterande datorer men det tar väl ändå priset att det krävs för att läsa litet nyheter. Vem behöver en 100.000-kronors hifi-anläggning bara för att lyssna på ekots utsändingar? Ja, har man kräsna öron så kanske det gör liten skillnad. Det kanske krävs en hel del för att få litet nyhetstext tjusigt serverad på specialdesignad bakgrund och inramning. Men måste alla ha det? Kan man inte köra med en Light-version?

Det värsta är att man kan inte ta sig in på sitt försäkringsbolags hemsida utan att webbläsaren släcks ner av alla tunga applikationer som finns där. Och det sysslar man med när man bedriver allmän verksamhet. Det underlättar inte kundkontakten precis. Då undrar man om julgranen med allt blingbling är viktigare än den kärnverksamhet man bedriver. Undrar om deras kärnverksamhet i verkligheten går ut på att skapa ett behov av så många kärnor som möjligt i processorerna.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

mattiaswp skrev:
nicefinger skrev:Aftonbladets Flash-animeringar kräver en hel kärna för sig själv ;D
[...] Hur skall vi som återanvänder de gamla robusta datorerna, istället för att belasta miljön med dessa som skrot, kunna hänga med när man måste se på en hel blippande julgran bara för att kunna läsa ett ynka litet nyhetsinlägg som egentligen bara består av litet text? [...]

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/433
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865

:)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Hund skrev:
mattiaswp skrev:
[...] Hur skall vi som återanvänder de gamla robusta datorerna, istället för att belasta miljön med dessa som skrot, kunna hänga med när man måste se på en hel blippande julgran bara för att kunna läsa ett ynka litet nyhetsinlägg som egentligen bara består av litet text? [...]

Eller ändå bättre, besök inte Aftonbladets hemsida. :)
Jag kör med <a class="postlink" href="http://www.gp.se">http://www.gp.se</a> numera för att läsa nyheterna. Snabb och alla filmer fungerar.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
mattiaswp

Inlägg av mattiaswp »

ZX Spectrum skrev:
Hund skrev:
mattiaswp skrev:
Eller ändå bättre, besök inte Aftonbladets hemsida. :)
Jag kör med http://www.gp.se numera för att läsa nyheterna. Snabb och alla filmer fungerar.
Tack för tipsen. De kommer nog till använding.

Men det jag vänder mig emot är fenomenet som sådant: Att det krävs mer och mer bara för att komma i åtnjutande av sådant som klarade sig med mindre resurser förr. Det är ju inte lättare att hitta och läsa det som man vill läsa när det drunknar i en massa annat, inte minst sådant som distraherar ögat. Och så vänder jag mig också mot att man skall behöva göra en massa specialinstallationer för att slippa ifrån eländet. Det är ju litet löjligt att behöva vada igenom en massa skit för att få tag i det man vill ha. Och det är inte alltid lätt att hitta det man söker när det omramas av en massa annat. Jag tycker att fenomenet tyder på att man inte har besökarens bästa i fokus när man bygger dessa hiskliga webbsidor. Varför vill man dumpa en massa skräp på mig som besökare? Det gör ju inte mig och mitt syfte med besöket någon rättvisa. Mitt förra inlägg handlar om just att det krävs så löjligt stora resurser för att servera mig det ynkligt lilla som jag egentligen är ute efter. Det handlar om mycket resurskrävande omslagspapper för ingenting:
mattiaswp skrev:Snacka om effektivitetsgrad för att servera litet nyttig text. Ja det påminner om min barndoms jular när man fick ett jättestort paket, med ett mindre paket i, med ett mindre paket i, med ett mindre paket i.... tills man hittade en ynkligt liten virknål mitt i allt papper.
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Swfdec är ju toppen :)
Laddade in denna plugin med nya Hardy. Bättre än Flashblock.
Flasharna är blockade som default, vill man se klickar man i dom.
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Adblock & Flashblock botar det problemet.

Expressen är inte mycket bättre den.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Vaddå dual core?

Det är quad core som gäller

Nu är ju 12 kärniga processorer på väg..

Dual core är yesterdays news!

::)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"