Telia Connect Option GT Max PCMCIA GPRS/3G

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
OXYD
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Telia Connect Option GT Max PCMCIA GPRS/3G

Inlägg av OXYD »

Tjenare alla Ubuntu Gurus!
Då kommer min första fråga här. Jag har precis kört igång Ubuntu på min bärbara. Efter en hel del strul så har jag lyckats få ingång det mesta som jag behöver. Men jag lyckas inte fixa igång Mitt PCMCIA 3g kort under ubuntu.

Jag kör Telia ConnectPro under Windows utan problem så klart. Men lyckas ej fixa till en uppkoppling under Ubuntu. Har sökt och letat efter något vettigt sätt att fixa det. Man skall kunna använda sig av ett program som Vodaphone har fixat. Jag har installerat det och det verkar känna av mitt kort. Det visar signalstyrka från kortet. Men tyvärr så vet jag inte vilka inställningar man skall använda sig av. Det finna andra sätt att fixa uppkopplingen på. Men vad jag förstått skall det vara det bästa och lättaste sättet att använda sig av "Vodaphone Mobile connect".

Jag har installerat: vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_1.99.7_all.deb
Mjukvara finns att hämta här: https://forge.vodafonebetavine.net/proj ... nemobilec/
Har någon lyckats få igång 3G via Telia på Ubuntu?
Dessa inställningar behöver man:
Bild

Hade varit super om någon har erfarenhet av att använda 3g kort i Ubuntu.
folollejk
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Telia Connect Option GT Max PCMCIA GPRS/3G

Inlägg av folollejk »

Om det är telia som du har som operatör så skall du skriva "online.telia.se" som apn host
användarnamn och lösen kan vara vad som helst
du kan även använda ett program som heter umtsmon
jag anänder båda på kubuntu 8.04 och har gjort det på 7.0
här visar jag hur jag har ställt in http://linuxlink.se/vodafone.html
OXYD

Inlägg av OXYD »

folollejk skrev:Om det är telia som du har som operatör så skall du skriva "online.telia.se" som apn host
Så NICE. Funkar finfint. Ett stort tack skall du ha.
OXYD

Inlägg av OXYD »

folollejk skrev:Om det är telia som du har som operatör så skall du skriva "online.telia.se" som apn host
Vad är fördelen respektive nackdelen mellan programmen eftersom du kör båda?
JAg kör Vodaphone nu och det funkar ok.
Användarvisningsbild
Anders J
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Går bra med Tre också

Inlägg av Anders J »

...man ställer in "data.tre.se" vid APN och så hoppade det igång!
Birkovic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Birkovic »

Hej på er!

Gör ett försök att återuppliva den här tråden. Jag har exakt samma förutsättningar, men jag förstår inte riktigt... Behöver man ladda hem det där vodaphone programet? Ersätter det då den "vanliga" nätverkshanteraren. I den senare försökte jag att lägga till en anslutning, men jag hittar inget nät. För det skulle man väl se som vanligt bredvid de andra trådlösa nätverken man kan välja på eller ser man det någon annanstan? I så fall, hur ansluter man till det? Vidare... om vodafone är nödvändigt kan jag hämta det i förråden, eller måste jag ladda hem från länken? Som ni märker är jag förhållandevis ny på det här och det för mig in på en generell fråga... När man laddar hem ett program som ska installeras i ubuntu hur gör man då om det inte sker via förråden. Hittills har jag gjort det en del gånger via terminalen, men då alltid via någon form av guide. Kanske inte rätt plats, men det vore kul om någon kunde förklara hur det egentligen funkar. I windows klickar man ju för det mesta bara på .exe filen, det känns som om det säkert är lika lätt här egenligen, men att jag inte lärt mig än. I alla fall... jag nöjer mig gott med tips om hur jag ska göra för att få mitt 3g modem att funka.

/Birko
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

hej Bircovic, som regel behöver du först extrahera filen (högerklicka->"extrahera här").När du gjort det finns det som regel en fil
INSTALL och en fil readme. läs i install-filen hur man gör ofta är det

1.hämta lite kaffe O0

2.skriv

Kod: Markera allt

./configure
sen

make
och

sudo make install
men det kan skilja sig lite.

ibland finns det en del du kan lägga till i dom där kommandona för att tex lägga till, ta bort funktioner i progrmmen, så att läsa INSTALL-filen själv och inte bara läsa guiderna rekommenderas.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Skriv svar

Återgå till "Internet"