Problem med sudoers [Löst]

Fromberg
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Problem med sudoers [Löst]

Inlägg av Fromberg »

Hej alla

Skulle ändra rättigheter på "/etc/apt/sources.list" för att kunna lägga in "deb http://debian.slimdevices.com stable main2 så att jag kan installera "SqueezeCenter" til min Squeezebox...

Tänkte då att jag skulle göra det enkelt för mig så jag gick in iterminalen å med hjälp an chown så ändrade jag mina rättigheter på "/etc"

Plötsligt då så kan jag inte längre använda kommandot sudo utan får felmeddelandet "/etc/sudoers is owned by uid 1000, should be 0"

Vad kan jag göra??? Är helt nybörjare på Ubuntu...

Är tacksam för all hjälp jag kan få

///Fromberg
Senast redigerad av 1 Fromberg, redigerad totalt 24 gånger.
If I can NOT smoke in heaven I shall NOT go
//Mark Twain
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Problem med sudoers

Inlägg av andol »

Starta om datorn i recovery-mode (väljs i grub) och rätta till rättigheterna i /etc
Fromberg

Inlägg av Fromberg »

Vad är Grub? Gissar att det är en "Uppstarts meny" men jag kommer aldrig till en sådan....
//Mark Twain
andol

Inlägg av andol »

Fromberg skrev:Vad är Grub? Gissar att det är en "Uppstarts meny" men jag kommer aldrig till en sådan....
Japp

Default i Ubuntu är dock inte att visa/ladda per automatik. Däremot om du tittar riktigt noga i början av uppstartsskedet torde du hinna se en text som uppmanar dig att trycka på Escape för att välja Grub. Då trycker du på escape-tangenten, så får du se grubs startmeny.
Fromberg

Inlägg av Fromberg »

Ahhh lysande...

Hur gör jag sedan när jag är i recovery mode?

Kan man ändra via terminalen sen?
//Mark Twain
andol

Inlägg av andol »

Japp, när väl datorn är uppstartat i recovery-mode torde du ha fulla root-rättigheter.

Om du kommer ihåg vad det var för chown-kommando du körde torde jag kan föreslå lämplig korrigeringskommando, såtillvida du inte har full koll på den biten själv alltså.
Fromberg

Inlägg av Fromberg »

andol skrev:Japp, när väl datorn är uppstartat i recovery-mode torde du ha fulla root-rättigheter.

Om du kommer ihåg vad det var för chown-kommando du körde torde jag kan föreslå lämplig korrigeringskommando, såtillvida du inte har full koll på den biten själv alltså.
Blir mycket tacksam för hjälp med korrigeringskommando...

sudo chown -R joakim etc/ var det lr om "/" ev var före etc....är inte säker där...

En följdfråga...skulle jag kört chown med hela sökvägen å bara ändrat på själva filen egentligen?

Tackar för snabb å värdefull hjälp....
//Mark Twain
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

chown -R root /etc borde bli bra. De filerna ska ägas av root och ingen annan eftersom de påverkar hela systemet och inte bara en enskild användare. En användare har i princip bara skrivrättigheter i sin egen hemkatalog och /tmp (och kanske vissa kataloger under /var).

Om du vill ändra i filer under /etc kör du t.ex. gksu gedit /etc/blabla från alt+F2 eller sudo nano /etc/blabla från terminalen.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Fromberg skrev:Tänkte då att jag skulle göra det enkelt för mig så jag gick in iterminalen å med hjälp an chown så ändrade jag mina rättigheter på "/etc"
Det där var ett sätt att skjuta sig i foten som jag inte sett tidigare.
Fromberg

Inlägg av Fromberg »

Konservburk skrev:
Fromberg skrev:Tänkte då att jag skulle göra det enkelt för mig så jag gick in iterminalen å med hjälp an chown så ändrade jag mina rättigheter på "/etc"
Det där var ett sätt att skjuta sig i foten som jag inte sett tidigare.
Hahahaha...oxå ett sätt att se det...men jag lärde mig något på vägen :-)
//Mark Twain
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"