Har länge funderat på att testa ubuntu sveriges programmeringsforum, men har inte haft något lämpligt problem. Nu har jag ett ganska allmänt c++ problem och jag tänkte att det kan vara lämpligt att testa detta forum med det problemet.
Ok, jag har två klasser Menu och Graphics. I Graphics finns följande funktion:
och den funktionen behöver komma åt Menu's privata medlemsvariabler, så därför finns
med i deklarationen av Menu.
Problemet är att gcc klagar:
Kod: Markera allt
Menu.h:18: fel: "Graphics" har inte deklarerats
Saken är bara den att jag inkluderat Graphics.h i Menu.h och Menu.h i Graphics.h, så jag förstår inte hur jag skulle kunna få dem deklarerade. Antar att det har att göra med att för att kunna deklarera Graphics måste Menu vara deklarerat och för att kunna deklarera Menu måste Graphics vara deklarerat. Jag har dock aldrig använt friend-funktioner förut, så jag är ganska new to problematiken. Tänkte att någon borde ha haft samma eller liknande problem och kanske har en lösning eller åtminstone en workaround på problemet.
Bara för att jag skrev att jag testar forumet betyder inte det att problemet inte är riktigt, utan att jag tar reda på om det är någon mening med att posta sina problem här i fortsättningen eller om jag bör vända mig någon annanstans. Kan tänka mig att det finns andra forum som är bättre lämpade, men jag tyckte att det skulle vara intressant att se hur bra hjälp det här forumet har att erbjuda. Tänkte att det kanske hänger några erfarna c++-programmerare på forumet.
Tacksam för all hjälp.