Detta ofullständiga kommandot (sudo chown -R)[LÖST]
- defatist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Detta ofullständiga kommandot (sudo chown -R)[LÖST]
Har gett mej problem inget internet, kommer inte åt System/Administration/Användare-Grupper.
Allt börja med att jag har tömt en gammal extern disk, omformatera den till ext3.
För att använda som back-up, av /home, vid ny installation Hardy när den är färdig.
När jag monterade hade jag inga rättigheter som jag ville ha för att backuppa. (Tänkte Drag/Dropa)
I en annan tråd (http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 3&p=176274)
hittade jag kommandot sudo chown -R användare/ mapp. Jag fyllde i tom defatist och sen enter, alltså ingen mapp.
Här är jag nu med mina ovan beskrivna problem.
Allt börja med att jag har tömt en gammal extern disk, omformatera den till ext3.
För att använda som back-up, av /home, vid ny installation Hardy när den är färdig.
När jag monterade hade jag inga rättigheter som jag ville ha för att backuppa. (Tänkte Drag/Dropa)
I en annan tråd (http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 3&p=176274)
hittade jag kommandot sudo chown -R användare/ mapp. Jag fyllde i tom defatist och sen enter, alltså ingen mapp.
Här är jag nu med mina ovan beskrivna problem.
Senast redigerad av 1 defatist, redigerad totalt 23 gånger.
Re: Detta ofullständiga kommandot (sudo chown -R)
Du fick inte med det där snedstrecket då? Alltså att ditt kommando blev något i stil med
I sådant fall har du ändrat så att alla filer och mappar i systemet ägs av användaren defatist. I sådant fall är det inte konstigt om din dator är lite förvirrad.
Kod: Markera allt
sudo chown -R defatist /
I sådant fall har du ändrat så att alla filer och mappar i systemet ägs av användaren defatist. I sådant fall är det inte konstigt om din dator är lite förvirrad.
- defatist
Ja det stämmer, jag tryckte enter innan jag angav någon mappandol skrev:Du fick inte med det där snedstrecket då? Alltså att ditt kommando blev något i stil med
sudo chown -R defatist /

Nå jag blev minst lika förvirrad som datorn , föresten vilka kraftfulla redskap det finns i Ubuntu hehe,
Så jag håller nu på med en fullständig ominstallation jag räddade en del men min inlärning går genom Trial-Error!
Nu till det problemet som startade allt i morse, min externa som jag inte kommer åt, då den verkar vara reserverad åt root.
Innan omformateringen fungerade den som vilken usb-ansluten enhet som helst. Den dycker upp på skrivbordet, jag
kan öppna den men när jag vill föra in eller skapa en mapp så är det stopp. Hur blir jag herre över denna?
Är osäker på om det är ok att forsätta resonemanget i denna tråd eller om jag ska starta en ny?
Vill avsluta dessa rader med att tacka dej andol för ditt engagemang

Önskar dej en trevlig fortsättning på Påsken !
Använd samma kommando som ovan, fast ange rätt sökväg.
T.ex sudo chown -R defatist /media/<namn>
- defatist
Detta händer:Hund skrev:Använd samma kommando som ovan, fast ange rätt sökväg.
defatist@defatist-en:~$ sudo chown -R defatist/media/disk-1
[sudo] password for defatist:
chown: operand saknas efter "defatist/media/disk-1"
Försök med "chown --help" för mer information.
defatist@defatist-en:~$
Undrar då vad operand är?
sudo chown -R defatist /media/disk-1
sudo chown -R defatist/media/disk-1
Vi kan nog gott fortsätta resonemanget i den här tråden.
Faktum är att du inte alls missade att ange mapp. Däremot så angav du inte riktigt den mapp du hade tänkt dig. Ett enkelt snedstreckt, alltså /, syftar på mappen högst upp i filstrukturen. När du kör chown (liksom rätt många andra program) med flaggan -R så innebär det att du vill genomföra sagda operation rekursivt, alltså på alla filer och mappar som ligger "nedanför" i filstrukturen, vilket i det här fallet blev rubbet.
Japp, ett mycket kraftfullt redskap helt klart. Kör man något med root-behörighet (till exempel genom sudo) så låter verkligen datorn en göra nästan precis vad som helst. Det är förövrigt därefter det anses typiskt obra att jämt vara inloggad som root/administratör, ty då får man än fler tillfällen att verkligen skjuta sig själv i foten :-)
För att du, med din vanliga användare, ska kunna skriva till den ext3-formaterad usb-disken behöver den, precis som ursprungligen tänkt, bli ägd utav just defatist. Det gör vi då med följande kommando
Detta förstås givet att den är monterad som /media/usbdisk. Annars så anpassar du förstås kommandot till att använda den rätta sökvägen. Då disken är nyformaterad så antar jag att du ännu inte har några filer på den? Sålunda torde vi inte behöva den rekursiva flaggan -R. Att vi sätter ägaren som defatist:defatist innebär att vi både sätter din användare och din grupp som ägare.
Glad påsk!
Faktum är att du inte alls missade att ange mapp. Däremot så angav du inte riktigt den mapp du hade tänkt dig. Ett enkelt snedstreckt, alltså /, syftar på mappen högst upp i filstrukturen. När du kör chown (liksom rätt många andra program) med flaggan -R så innebär det att du vill genomföra sagda operation rekursivt, alltså på alla filer och mappar som ligger "nedanför" i filstrukturen, vilket i det här fallet blev rubbet.
Japp, ett mycket kraftfullt redskap helt klart. Kör man något med root-behörighet (till exempel genom sudo) så låter verkligen datorn en göra nästan precis vad som helst. Det är förövrigt därefter det anses typiskt obra att jämt vara inloggad som root/administratör, ty då får man än fler tillfällen att verkligen skjuta sig själv i foten :-)
För att du, med din vanliga användare, ska kunna skriva till den ext3-formaterad usb-disken behöver den, precis som ursprungligen tänkt, bli ägd utav just defatist. Det gör vi då med följande kommando
sudo chown defatist:defatist /media/usbdisk/
Glad påsk!
- defatist
Re: Detta ofullständiga kommandot (sudo chown -R) [LÖST]
Ett stort TACK HundHund skrev:inteKod: Markera allt
sudo chown -R defatist /media/disk-1
sudo chown -R defatist/media/disk-1

Vill även önska dej en riktigt god fortsättning på Påsken !