Fönster på skrivbordet vid uppstart

Östen
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Fönster på skrivbordet vid uppstart

Inlägg av Östen »

Har en längre tid fått upp två fönster för ljudinställningar när jag loggar in på Ubuntu. Det gällde också Miro som autostartade varje gång, trots att jag bockade av autostart i Miros inställningar. Detta löste jag genom att helt enkelt avinstallera Miro.
Ljudfönstren blir jag inte av med så lätt. Egentligen är det inget stort problem, det är ju bara att kryssa bort dem, men det börjar bli mycket irriterande att göra detta varje gång efter inloggning..... ???
Jag har fått för mig att problemet med ljudfönstren och Miro hänger ihop, de började samtidigt, (Miro kan jag inte återinstallera eftersom programmet enligt programinstallerararen kolliderar med något annat program, det anges inte vilket).
Finns det någon lösning?
Användarvisningsbild
axel112

Re: Fönster på skrivbordet vid uppstart

Inlägg av axel112 »

VAd är det för fönster du får upp? Är där någonting i dessa som ubuntu vill att du ska välja nu när miro är avinstallerat?

När det gäller konflikter med andra program så, enligt forumet på miros sida, handlade det bla om java.

edit: stavfel
Östen

Inlägg av Östen »

Det är ett fönster för ljudinställningar och ett fönster för ljudvolym.
Dessa båda fönster började poppa upp när jag avmarkerade ett alternativ i Miro om att starta upp vid inloggning. Miro svarade inte på avmarkeringen utan autostartade iaf, i stället började dessa båda fönster att dyka upp med Miro. Jag avinstallerade då Miro och hoppades att en trevlig bieffekt skulle bli att även de båda ljudfönstren skulle försvinna. Så blev inte fallet, de hänger med fortfarande och jag har grävt i alla upptänkliga inställningar för att fixa bort problemet. Jag har på kuppen hittat och lärt mig en del om andra funktioner, men autostartande ljudinställningar är fortfarande en gåta. Som sagt, inget stort problem, men mer och mer irriterande >:D .
Bilagor
Autostartande fönster som jag inte vill ha!!
Autostartande fönster som jag inte vill ha!!
Skärmbild.jpg (23.63 KiB) Visad 478 gånger
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Irriterande måste det ju vara.

Om du kollar i "system"->"inställningar"->"sessioner" på första fliken och bläddrar där. Inget konstigt där? Titta också på sista fliken så att alternativet "kom automatiskt..." inte är ibockad.
Östen

Inlägg av Östen »

Jodå, det fixades efter lite plockande med kryssen i "sessioner", programmen är borta från uppstarten.
Tack Axel 112!!
;D ;D
Kanske törs man lägga tillbaka Miro??!!
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Kankse kanske. Våga, våga! ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"