64-bit - Vad är skillnaden?

Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag har AMD 64 och kör Ubuntu 64-bit.

1. Någon som vet fördelarna med att köra Ubuntu i 64-bit?

2. Drivrutiner har jag läst måste vara gjorda för 64-bit för att kunna användas. Hur är det med program? Behöver de också vara gjorda för 64-bit.

3. Jag vet att det genom att trixa ändå går att använda 32-bits-program. Finns det någon nackdel att köra 32-bits-program i 64-bits miljö?

Alla svar välkomna :)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

1. Du kan dra nytta av de sista 32 bitarna ;)
64-bitar gör datorn snabbare skulle man lite förenklat kunna säga. Allt går inte snabbare, men en del kan komma att göra det (huruvida det går att märka av är en annan femma)

2. Ja. I allmänhet är det exakt samma program, med exakt samma kod, som bara har kompilerats för 64-bitar istället för 32-bitar, men i vissa fall (wine är det enda exemplet jag kan komma på) är det inte riktigt så enkelt... När du installerar program med Synaptic så får du automatiskt program som är gjorda för 64-bitar.

3. Prestandan, antar jag...

Jag är absolut ingen expert på processorer, så jag kan ha fel.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tackar

1. Om det nu är 32 bitar till så tycker jag det skulle vara en tydligt märkbar skillnad. (för program gjorda för 64bit) Tänker på steget från nintendo 8bit till 16, och 32 fanns väl aldrig men sen kom nintendo 64. Är väl mkt annat också som spelar in än bitarna antar jag, men ändå ;)

2. Men om jag laddar hem ett program på internet, behöver de då vara kompilerat för 64bit. Föresten, vad är att kompilera?

3. Är säkert så. Men en tanke är att Linux i 64-bit inte riktigt skulle gilla 32-bits program och att de skulle gå saktare än på 32-bit Linux. Men det kan ju vara helt fel.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

2. Ja. Undantaget program skrivna i t ex Java, Python, Perl, Mono m fl som är (en form av) scriptspråk, dvs du förvandlar källkoden till programkod i samma ögonblick du trycker på programmet.

Kompilera är processen att översätta källkod (t ex print "Hello world!") till programkod (0100101100100100100010011100110.. Du förstår poängen..?).

Till de flesta GNU/Linux-program kan du bara ladda ner källkoden, och sedan måste du kompilera själv. I de fallen spelar det alltså ingen roll vad du har för processor - det kommer (antagligen) fungera lika bra i vilket fall.
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Inlägg av Linus Mannervik »

[quote="ozamosi"]Till de flesta GNU/Linux-program kan du bara ladda ner källkoden, och sedan måste du kompilera själv. I de fallen spelar det alltså ingen roll vad du har för processor - det kommer (antagligen) fungera lika bra i vilket fall.[/quote]
(Ett försök till förtydligande)
Det som Ozamosi säger gäller som regel för alla s.k. tarballs (med filändelsen .tar.gz) som består av ett paket med källkod. Detta är ett vanligt förekommande sätt för en utvecklare att sprida sin kod på egen hand. När koden sedan snappats upp av en distribution, som Ubuntu tex., brukar den däremot i de flesta fall distribueras i "färdigkompilerade paket". Dessa paket (i Ubuntus fall med filändelsen .deb) är som regel plattformsspecifika eftersom de har kompilerats för en specifik arkitektur/plattform/processor.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ahhh, då förstår jag

Tack ozamosi och bonvenon :)
Användarvisningsbild
PsySine

Inlägg av PsySine »

[quote="JohanUpp"]Tackar

1. Om det nu är 32 bitar till så tycker jag det skulle vara en tydligt märkbar skillnad. (för program gjorda för 64bit) Tänker på steget från nintendo 8bit till 16, och 32 fanns väl aldrig men sen kom nintendo 64. Är väl mkt annat också som spelar in än bitarna antar jag, men ändå ;)

2. Men om jag laddar hem ett program på internet, behöver de då vara kompilerat för 64bit. Föresten, vad är att kompilera?

3. Är säkert så. Men en tanke är att Linux i 64-bit inte riktigt skulle gilla 32-bits program och att de skulle gå saktare än på 32-bit Linux. Men det kan ju vara helt fel.[/quote]
1. Så enkelt är det inte... 64 bitar betyder i sig ingen prestandaökning, skillnaderna är huvudsakligen:
Stöd för mer minne än 4 GB
Fler och större register
Att man kan kompilera program med instruktioner från t.ex. i686 så att man inte behöver bry sig om att programmen blir inkompatibla med tidigare processorer, det är de ändå.
Ovanstående faktorer bidrar endast till en liten ökning av prestandan.

3. Det är inget som märks.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tack för infon.

[quote="PsySine"]Att man kan kompilera program med instruktioner från t.ex. i686 så att man inte behöver bry sig om att programmen blir inkompatibla med tidigare processorer, det är de ändå.[/quote]
Meningen ovan verkar motsägelsefull för mej rent språkligt. Kanske bara är min okunskap i frågan. Men formulera gärna om den så kanske jag förstår. Och "i686", läste att det betyder "processor kompatibel med pentium", är det rätt definition?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Är en till sak jag undrar. När jag laddar hem Firefox 1.5 från Mozilla.com, är det då redan kompilerat?

Allt som står i guider för installation på Ubuntu är att det ska packas upp:

Kod: Markera allt

sudo tar xzvf firefox-1.5.tar.gz
Jag vill gärna veta, för att veta hur jag ska bära mej åt när jag installerar program som inte finns i Synaptic. :/
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Ja, det verkar det vara.
mucha

Inlägg av mucha »

Istället för firefox kan du använda swiftfox för 64bit, http://getswiftfox.com/. Komplierade 32bits program kan du nog inte köra så lätt på 64bitar
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tackar. Kör Firefox 1.5 32bit nu o det fungerar bra. Men ska kolla in swiftfox..
fredrik20
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: 64-bit - Vad är skillnaden?

Inlägg av fredrik20 »

Hej,

jag har en dator med core2duo t7200 processor. När jag köpte datorn fanns Ubuntu förinstallerat.

Hur vet jag om jag har 32 eller 64 bitars version? Vilken version är den rätta för mig?

tack

Fredrik20
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

fredrik20 skrev: Hur vet jag om jag har 32 eller 64 bitars version? Vilken version är den rätta för mig?
du kan kolla med att skriva uname -bokstav bokstav ändrar du så klart till något annat,
vet dem olika är vad dem skriver ut kan du se här.
http://en.wikipedia.org/wiki/Uname
så länge du inte har mer än 3G RAM i datorn så anser ja inte att det finns anledning för att köra 64.
haft 32 innan, men nu måste ha ha 64 för minnes mängden. men märker inget med hastighet eller liknande.
så 32 fungerar aldeles utmärkt även om man har 64 bitars processor. (som du har)
Bild
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

fredrik20 skrev:Hej,

jag har en dator med core2duo t7200 processor. När jag köpte datorn fanns Ubuntu förinstallerat.

Hur vet jag om jag har 32 eller 64 bitars version? Vilken version är den rätta för mig?

tack

Fredrik20
uname -r bör väl kunna avslöja vilken version du har?

Den vanliga versionen är den men brukar rekomendera då allt fungerar utan problem.
fredrik20
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av fredrik20 »

tack för hjälpen!

det får nog bli 32 bit åtminstone ett tag till då det inte verkar ge så mycket att ha 64
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"