Partionering, 3 diskar.

aaargh
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Partionering, 3 diskar.

Inlägg av aaargh »

Hej alla.

Jag tänkte installera Ubuntu 7.10 här i veckan, men vet inte riktigt hur jag ska partionera diskarna..
Tänkte om någon kunde komma med bra förslag?

Mina diskar ser ut såhär:
C: Använt 15,1 GB och 21,1 GB ledigt.
F: Använt 144 GB och 321 GB ledigt. <----OBS! EXTERN DISK VIA USB!
G: Använt 140 GB och 12 GB ledigt.

Tacksam för all hjälp.

mvh Jocke
Valkyrja, Sveriges nya Blackmetalexport.
Bowmore

Re: Partionering, 3 diskar.

Inlägg av Bowmore »

Hej, jag skulle lägga Ubuntu på nån av de interna diskarna.

Du verkar ha två interna "diskar" C och G, båda med en partition var.
Du har troligen Windows på C så enklast är då att lägga Ubuntu på "G"-disken.

Du har mycket plats på din USB-disk, kanske skyffla lite data från G dit först? Annars finns ju möjlighet att lägga vissa delar av Ubuntu på "C"-disken och andra på "G"-disken. Så frågan är hur flexibel du är.

Man bör ha ca 8-10GB för själva operativsystemet. Dessutom ett antal GB för alla dina dokument, filer, etc, det som i Windows ligger under Documents and settings, och där har du ju bl.a mapparna Mina Dokument m.fl. Själv har jag valt ca 30GB för det men det är ju individuellt. I Ubuntu motsvaras Documents and settings på ett ungefär av /home, dvs allt det som ligger under mappen home i Ubuntu. Mappen home kan man t.ex lägga på en egen partition och t.o.m på en annan disk.
aaargh

Inlägg av aaargh »

Bowmore skrev:Hej, jag skulle lägga Ubuntu på nån av de interna diskarna.

Du verkar ha två interna "diskar" C och G, båda med en partition var.
Du har troligen Windows på C så enklast är då att lägga Ubuntu på "G"-disken.

Du har mycket plats på din USB-disk, kanske skyffla lite data från G dit först? Annars finns ju möjlighet att lägga vissa delar av Ubuntu på "C"-disken och andra på "G"-disken. Så frågan är hur flexibel du är.

Man bör ha ca 8-10GB för själva operativsystemet. Dessutom ett antal GB för alla dina dokument, filer, etc, det som i Windows ligger under Documents and settings, och där har du ju bl.a mapparna Mina Dokument m.fl. Själv har jag valt ca 30GB för det men det är ju individuellt. I Ubuntu motsvaras Documents and settings på ett ungefär av /home, dvs allt det som ligger under mappen home i Ubuntu. Mappen home kan man t.ex lägga på en egen partition och t.o.m på en annan disk.
Ja, windows ligger på C.
Den disken är jag inte så beredd på att röra så mycket.

Ja, grejen är det att jag skaffade min USB-disk för att ha backup på allt jag har på G (som är min "göra-och-lagra-allt-på-disk"). Men kan man köra saker från den så är ju det utmärkt. Eller iaf ta bort en del onödiga saker på G, såsom filmer och så. På så sätt kan man ju frigöra en stor del utrymme, som jag kan ha Ubuntu på.

Jag undrar också om /home och alla grundläggande utrymmen är mappar? Eller hur funkar det?

Tack på förhand!
Jocke
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Man kan välja om man vill ha /home som en mapp eller som en partition.
Själv föredrar jag att lägga /home på en egen partition för det blir så mycket lättare om man behöver ominstallera Ubuntu. Då pekar man på /home vid installationen och sen har man kvar alla inställningar i alla program, ex. bokmärken i Firefox, mailen i Evolution, kontot i Pidgin (icq) m.m.

Så här ser min partitionering ut på en 80 GB disk:

/ <-- 10 GB
swap <-- 1 GB
/home <-- 29 GB
Windows <-- 40 GB
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

home är en mapp i Ubuntus trädstruktur precis som Windows, Program, Temp etc är mappar i Windows trädstruktur.

I Windows representeras olika partitioner med C:, D:, E:, osv

I Ubuntu skiljer det sig på så sätt att du istället kan lägga innehållet för en valfri mapp i trädet på en egen partition. Teoretiskt så kan en Ubuntuinstallation bestå av lika många partitioner som mappar i trädet men det är ju inte praktiskt.

Gör du inget aktivt val så kommer installationen att skapa två partitioner

/ . . . . . . systempartition
swap . . .. växlingspartition (förlängning av RAM-minnet)

Väljer du att (rekommenderas) lägga innehållet i mappen home på en egen partition så anger du det under installationen och du får då tre partitioner

/ . . . . . . systempartition
/home . .. home-partition
swap . . .. växlingspartition (förlängning av RAM-minnet)

När du sen kör Ubuntu så ser du inte att vissa mappinnehåll ligger utspridda på separata partitioner utan allt är integrerat.
aaargh

Inlägg av aaargh »

Kalas! Jag ska omfördela alla saker på mina diskar, så kan jag återkomma.

Jag ska frigöra så mycket som möjligt på min G-drive, så att jag kan installera Ubuntu där.

har inte riktigt fått min Ubuntu livecd att funka, men jag antar att allt kommer funka när man installerar det?
Hoppas verkligen på det.

Tack för all hjälp mina herrar.
Hoppas ni kan/har lust att hjälpa mig partionera rätt sen.

Tack åter igen.
MVH Jocke
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"