Detta gällde alltså min HP-dator, kan inte garantera att det gäller alla.
Datorn har 2 st SATA-diskar. På den ena av dessa finns en dold recoverypartition. På samma hårddisk men på en annan partition låg XP. På den andra hårddisken hade jag lite egna filer och där gjorde jag ett utrymme för ubuntu.
När jag hade installerat ubuntu med dualboot så fick jag felmeddelanden, ingenting startade, det kom upp meddelande att windows skulle starta, men det funkade inte. När jag startade igen med live-CDn så kunde jag se alltihop, både xp och ubuntu. Jag gick då in i BIOS och kollade om det var någon särskild bootordning mellan hårddiskarna och upptäckte då att den dolda partitionen här uppträdde som en egen disk och var angiven som första startdisk. Jag ändrade så att den partition där windows var installerat blev startdisk istället och då startade grub med både ubuntu och xp som alternativ.
Senare har jag ändrat om allt, tagit bort den dolda partitionen och installerat xp från en riktig xp-skiva (inte recovery) på ett lite mindre utrymme på den första disken och det har gått som på räls. Det kunde jag förstås inte göra förrän vi hade köpt ut datorn, det är en personalköpsdator från början.
Ursäkta om detta er lite rörigt ut, om det är något som är oklart ska jag försöka förklara noggrannare. Tänk dock på att det var ca 1 1/2 år sen så det kan finnas minnesluckor.