Xubuntu - minneskrav vid installation

cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

SV: Xubuntu - minneskrav vid installation

Inlägg av cattan »

vulfgar skrev: Enda problemet var att jag första gången var tvungen att ändra bootordningen, den bootade från en dold partition, men när jag fixat det så startade både xp och ubuntu upp.
Kan du beskriva hur du fixade det?

Jag skulle gärna vilja använda min gamla dator här hemma för att testa olika Linuxsystem av ren nyfikenhet. Jag har funderat på att sätta in en ny hårddisk för ändamålet, men det känns lite onödigt eftersom jag har gott om utrymme på den nuvarande.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Detta gällde alltså min HP-dator, kan inte garantera att det gäller alla.

Datorn har 2 st SATA-diskar. På den ena av dessa finns en dold recoverypartition. På samma hårddisk men på en annan partition låg XP. På den andra hårddisken hade jag lite egna filer och där gjorde jag ett utrymme för ubuntu.

När jag hade installerat ubuntu med dualboot så fick jag felmeddelanden, ingenting startade, det kom upp meddelande att windows skulle starta, men det funkade inte. När jag startade igen med live-CDn så kunde jag se alltihop, både xp och ubuntu. Jag gick då in i BIOS och kollade om det var någon särskild bootordning mellan hårddiskarna och upptäckte då att den dolda partitionen här uppträdde som en egen disk och var angiven som första startdisk. Jag ändrade så att den partition där windows var installerat blev startdisk istället och då startade grub med både ubuntu och xp som alternativ.

Senare har jag ändrat om allt, tagit bort den dolda partitionen och installerat xp från en riktig xp-skiva (inte recovery) på ett lite mindre utrymme på den första disken och det har gått som på räls. Det kunde jag förstås inte göra förrän vi hade köpt ut datorn, det är en personalköpsdator från början.

Ursäkta om detta er lite rörigt ut, om det är något som är oklart ska jag försöka förklara noggrannare. Tänk dock på att det var ca 1 1/2 år sen så det kan finnas minnesluckor.  :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
cattan

Inlägg av cattan »

Tack vulfgar!

Jag ska försöka till helgen, då kommer kanske fler frågor. Det där med en dold partition känner jag igen från när IT-killen fixade jobbdatorn som jag trasslat till. Ja, jag har för vana att hänga över axeln på IT-killen när han hjälper mig med något. Det är min IT-utbildning, någon annan har jag inte.
cattan

Inlägg av cattan »

En kort fråga:
Kan man installera t ex Xubuntu på en extern hårddisk?
Fungerar det i så fall på samma sätt som om operativsystemet ligger på den vanliga hårddisken då man startar datorn, förutsatt att den externa hårddisken är inkopplad vid start?

Ställer man inte dumma frågor blir man aldrig klokare.  :P
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

cattan skrev: En kort fråga:
Kan man installera t ex Xubuntu på en extern hårddisk?
Fungerar det i så fall på samma sätt som om operativsystemet ligger på den vanliga hårddisken då man startar datorn, förutsatt att den externa hårddisken är inkopplad vid start?

Ställer man inte dumma frågor blir man aldrig klokare.  :P
Om datorn har stöd att boota över USB (Eller vilket gränssnitt som nu kommer att användas). Men är datorn gammal så finns det nog inget hopp om det tyvärr.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

cattan skrev: Ja, jag har för vana att hänga över axeln på IT-killen när han hjälper mig med något. Det är min IT-utbildning, någon annan har jag inte.
Intresse och sunt förnuft är antagligen mycket viktigare än utbildning, så det kommer nog att gå bra! :)
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Xubuntu använder ca 80MB när den är nystartad och nyinloggad. 128MB ram räcker gott, tills man startar ett större program.  Så fort mormor startar Firefox så kommer den att vilja ha nästan lika mycket till och det är mer än 128MB, datorn börjar swappa (eller pagea som det egentligen heter) och det känns lite trögt. Men det går ju att köra. Det är inte så lyxigt, och jag tror hårddisken håller kortare tid.

Iso-filen för live-cdn får plats på 650MB (alternativ-cd:n vet jag inte), men det är som sagt viktigt att man bränner den som en image, inte som en fil. (Imagen, iso-filen, innehåller ett filsystem med en massa filer som sedan kommer att synas som filer på cd:n.)
* FRA har redigerad detta meddelande *
cattan

Inlägg av cattan »

vulfgar skrev: Detta gällde alltså min HP-dator, kan inte garantera att det gäller alla.

Datorn har 2 st SATA-diskar. På den ena av dessa finns en dold recoverypartition. På samma hårddisk men på en annan partition låg XP. På den andra hårddisken hade jag lite egna filer och där gjorde jag ett utrymme för ubuntu.

När jag hade installerat ubuntu med dualboot så fick jag felmeddelanden, ingenting startade, det kom upp meddelande att windows skulle starta, men det funkade inte. När jag startade igen med live-CDn så kunde jag se alltihop, både xp och ubuntu. Jag gick då in i BIOS och kollade om det var någon särskild bootordning mellan hårddiskarna och upptäckte då att den dolda partitionen här uppträdde som en egen disk och var angiven som första startdisk. Jag ändrade så att den partition där windows var installerat blev startdisk istället och då startade grub med både ubuntu och xp som alternativ.

Senare har jag ändrat om allt, tagit bort den dolda partitionen och installerat xp från en riktig xp-skiva (inte recovery) på ett lite mindre utrymme på den första disken och det har gått som på räls. Det kunde jag förstås inte göra förrän vi hade köpt ut datorn, det är en personalköpsdator från början.

Ursäkta om detta er lite rörigt ut, om det är något som är oklart ska jag försöka förklara noggrannare. Tänk dock på att det var ca 1 1/2 år sen så det kan finnas minnesluckor.  :P
Jag har lånat hem en av arbetsmarknadsenhetens datorer för att installera och testköra Xubuntu på den. Alla datorerna som ska köras med Xubuntu är samma typ som den jag har här hemma nu.

Ett första försök att installera Xubuntu misslyckades. Problemet tror jag är det som Vulfgar beskriver i citatet ovan. Vulfgar skriver att hon löste det genom att ta bort den dolda partitionen. Kan någon beskriva för mig hur jag gör det?
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

cattan skrev: [...] ta bort den dolda partitionen. Kan någon beskriva för mig hur jag gör det?
Här är en metod:
  • 1 - starta datorn med en live-cd till exempel någon av de vanliga (ej text-baserade) xubuntu- eller ubuntu-skivorna
  • 2 - starta programmet som heter "gparted", ofta kallas det "partition editor/manager" eller "partionshanterare" eller något liknande. Du borde nu se något liknande bilden nedan (finns fler bilder på denna sida: http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php )
  • 3 - leta fram den hårddisk du vill jobba med i menyn uppe till höger (där det står /dev/hda på bilden )
  • 4 - nu brukar jag ta bort alla partitioner som finns på hårddisken genom att högerklicka och välja remove. Man kan troligen göra samma sak genom menyerna.
  • 5 - lägg till en ny partition som tar upp hela disken. Jag brukar välja en partition av typen FAT32 (men jag vet inte varför). Vad du väljer är inte så viktigt - den kommer tas bort när du installerar Xubuntu/Ubuntu senare.
  • 6 - I någon av menyerna väljer du nu "perform all steps" eller vad det nu heter.
OBS: I veckan fixades en bugg i programmet nedan (gparted) som gjorde att det blev otroligt irriterande att hantera partitioner. Troligen råkar du ut för detta i min beskrivning ovan - detta för att versionen av gparted på liveCD'n troligen är äldre än en vecka. Det som kommer hända är att när gparted är klar med alla steg och ska uppdatera sig kommer programmet att krasha. Men det gör inget för alla steg är avklarade. Eventuellt får man fortsätta på ett tidigare steg bara. Detta kommer med största sannolikhet vara borta från och med 8.04-versionerna av Xubuntu/Ubuntu.

Allmänna tips:
  • Ta säkerhetskopior på allt på hela datorn innan du börjar - man vet aldrig vad som kan hända.
  • Ta det lugnt och låt det ta tid :)
  • Om du är bra på att hantera terminalen kan du nog göra samma saker därifrån, men det blir ju lättare med ett grafiskt interface tycker jag.
  • Detta verkar ganska vanligt på datorer som kommer med windows förinstallerat. Att ta bort den innebär att det blir betydligt svårare att återställa windows om det skulle krångla.
  • Om du ändrar storlek på en partition (till exempel windows) så starta om och låt windows vänja sig vid sin nya storlek innan du installerar Ubuntu. Om du minskar storleken på en windowsparition är det ganska viktigt att defragmentera den innan du gör det - annars kan filer hamna på fel sida om gränsen.
Hoppas det hjälper (det har i alla fall funkat för mig),
/Per

Bild

EDIT: Fixade strul med quote-taggen.
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
cattan

Inlägg av cattan »

per9000 skrev:
  • 1 - starta datorn med en live-cd till exempel någon av de vanliga (ej text-baserade) xubuntu- eller ubuntu-skivorna
Tack så mycket Per för ditt utförliga svar. Tyvärr stupar det redan på punkt 1 eftersom datorn bara har 186 mb ram, så det är alternate CD som är enda möjliga alternativ. Datorn är rensad på "allt" och jag väljer att installationen ska använda hela hårddisken. Trots det får jag meddelande att

"Mottagarfilsystemet innehåller filer från en tidigare installation,. De här filerna kan skapa problem för installationsprocessen och om du fortsätter kan även några av de befintliga filerna skrivas över.

Fortsätt med installation till oren mottagare?
Ja                  Nej"

Jag väljer Ja för att de gamla filerna ska skrivas över, men det fungerar inte. Tre försök har nu misslyckats.
cattan

Inlägg av cattan »

Finns det någon minimal live-CD att ladda ner som jag kan använda för de åtgärder som per9000 föreslår här ovan?

Någon lösning måste det väl finnas!  :-\
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

cattan skrev: Finns det någon minimal live-CD att ladda ner som jag kan använda för de åtgärder som per9000 föreslår här ovan?

Någon lösning måste det väl finnas!  :-\
Visst  ladda hem en  PUPPY  ca80-100mb.  Där finns även något som heter Fox som ger dej makt över låsta filer.

http://www.puppylinux.org/user/viewpage.php?page_id=1

Den använder jag då det knasar sig. Där finns också  GParted    ;)
cattan

Inlägg av cattan »

Tack Turbo, du ger mig nytt hopp.  ;D

Min engelska räcker inte till för att orientera mig på sidan, men jag får hjälp med det senare i helgen. Men vad jag kan utläsa bör det vara rätt spår för att lösa mina problem.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

cattan skrev: Tack Turbo, du ger mig nytt hopp.  ;D

Min engelska räcker inte till för att orientera mig på sidan, men jag får hjälp med det senare i helgen. Men vad jag kan utläsa bör det vara rätt spår för att lösa mina problem.
Mitt minne börja bli gammalt.  Den heter inte Fox uta Rox.
På PUPPY skrivbord Finns en symbol som heter Drives.  Klicka på den och välj den partition du vill rensa.  Ex.v.  /dev/hda3.  Den har aldrig vägrat ta bort något åt mej
                                                                                                                  ;D
cattan

Inlägg av cattan »

Puppy är nu bränd till CD och testad i live-körning med gott resultat.  :D

Ta bort filer väntar jag med tills min mera datakunnige son kommer på annandag jul. Fortsättning följer.  ;)
cattan

Re: Xubuntu - minneskrav vid installation

Inlägg av cattan »

Slutet på historien.

När jag fick hjälp av min son vid jul var det på slutet av dagen och vi var båda trötta. Nu minns jag inte detaljerna men det körde ihop sig totalt. >:D

Jag redogjorde för chefen I som beslutade att tala med IT-killarna för att få hjälp. Sedan hände inget. Sedan hände inget...

Sedan tog en ung kille som tillfälligt jobbade på IT-avdelningen itu med det hela. Hur han bar sig åt vet jag inte för han hann sluta innan jag fick veta hur det gått. Han hade lyckats med att installera Kubuntu på alla datorerna.

Under tiden slutade tjejen M på arbetsmarknadsenheten. Det var hon som skulle hållit i kurserna för pensionärerna och någon alternativ person fanns inte. Då ringde chefen I runt till de pensionärer som anmält sig till datakurs och sa att kursen blir inte av men du kan få en dator gratis. Alla tackade ja till erbjudandet så nu har c:a 15 pensionärer sin första dator med Kubuntu som operativsystem. Vi får hoppas att det i deras bekantskapskrets finns personer som kan hjälpa igång dem. ::)
Användarvisningsbild
Geraner
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Xubuntu - minneskrav vid installation

Inlägg av Geraner »

Intressant.Tack för att du berättade slutet på historien.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"