Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda2 * 1 30393 244131741 f W95 Utökad (LBA)
/dev/sda5 6375 30393 192932586 7 HPFS/NTFS
/dev/sda6 1 61 489888 82 Linux växling / Solaris
/dev/sda7 62 1277 9767488+ 83 Linux
/dev/sda8 1278 6374 40941621 83 Linux
Posterna i partitionstabellen är inte i diskordning
Du får igång Ubuntu och kan välja mellan Ubuntu, Ubuntu Recovery och Memtest när du startar datorn?
För att få tillgång till Windows i menyn också så borde det helt enkelt vara så att du lägger till dessa rader:
title Microsoft Windows XP Professional
root (hd1,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
Testa detta och lägg sist i menu.lst
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
ZX Spectrum skrev:Du får igång Ubuntu och kan välja mellan Ubuntu, Ubuntu Recovery och Memtest när du startar datorn?
För att få tillgång till Windows i menyn också så borde det helt enkelt vara så att du lägger till dessa rader:
title Microsoft Windows XP Professional
root (hd1,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
Testa detta och lägg sist i menu.lst
Ja jag får upp Ubuntu, Ubuntu Recovery och Memtest när jag startar. Efter att ha lagt in dina rader så har jag även "Microsoft Windows XP Professional" med i listan. Det startar dock inte:(.
Med (hd1,0) så säger den att det inte finns något operativ. På (hd1,1) stannar den på "startar upp...". Detta var en av sakerna jag var rädd skulle strula......och det gör det
Jag tror att kruxet med Windows är att den ska ligga på hd0 och inte hd1.
Min bror hade samma problem med sina sata-diskar. Han hade satt Windowspartitionen på sata2 och då blev det bekymmer i Ubuntu.
Vi flyttade kablarna så Windows låg på sata1 istället och då fungerade allting.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om