Uppgraderat...kunde inte hålla mig :)
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Uppgraderat...kunde inte hålla mig :)
Hej,
Kunde inte hålla mig. Uppgraderade igår från 7.10 ---> 8.04 Alfa 6. Inga större problem, fick avinstallera drivisarna för grafikkortet en gång och installera om det via EnvyNG, funkade klockrent. Annars verkar det som om Hardy är snabbare än Gutsy, de program som jag har testat också, Firefox, Evolution startar mycket snabbare. Ska testa mera ikväll om inte jag kollar på hockey på 9:an. Men "so far so good", inga konstigheter alls. Får se sen när den skarpa versionen kommer ut om man gör en ny fräsch installation.
//Tobbe
Kunde inte hålla mig. Uppgraderade igår från 7.10 ---> 8.04 Alfa 6. Inga större problem, fick avinstallera drivisarna för grafikkortet en gång och installera om det via EnvyNG, funkade klockrent. Annars verkar det som om Hardy är snabbare än Gutsy, de program som jag har testat också, Firefox, Evolution startar mycket snabbare. Ska testa mera ikväll om inte jag kollar på hockey på 9:an. Men "so far so good", inga konstigheter alls. Får se sen när den skarpa versionen kommer ut om man gör en ny fräsch installation.
//Tobbe
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Uppgraderat...kunde inte hålla mig :)
he he, join the club of pre-release junkies..
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Förstår inte varför jag "måste" uppgradera från 7.10 --> 8.04 och inte kan installera en ren installation av 8.04?
Allt beror på Grub och att installationsprogrammet tror att min förstadisk där Ubuntu och Windows ligger heter sdb.
När jag installerar 7.10 så heter samma disk sda.
Allt beror på Grub och att installationsprogrammet tror att min förstadisk där Ubuntu och Windows ligger heter sdb.
När jag installerar 7.10 så heter samma disk sda.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
är båda diskarna SATA eller PATA eller är det en av varje? Verkar konstigt att ordningen kan bli annorlunda om det är samma anslutningstyp.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ett problem jag hade i gutsy, det var bara att dubbelkolla vilka partioner som var på hårdisken och strunta i ordingen. Jag har för mig att problemet låg i grub's menu.lst och att det löste sig genom att installera om grub.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag har idehårddiskar så det är inga konstigheter. Just nu kör jag med Gutsy Gibbon och det gick utmärkt att installera. Ubuntu och Windows låg på sda som dom skulle.vulfgar skrev:är båda diskarna SATA eller PATA eller är det en av varje? Verkar konstigt att ordningen kan bli annorlunda om det är samma anslutningstyp.
När jag däremot försöker installera en ren installation av Hardy Heron så hamnar Ubuntu/Windows på sdb av någon underlig anledning.

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Ja, jag kommer ihåg det när du kämpade och nåt lurt är det.ZX Spectrum skrev:Jag har idehårddiskar så det är inga konstigheter. Just nu kör jag med Gutsy Gibbon och det gick utmärkt att installera. Ubuntu och Windows låg på sda som dom skulle.vulfgar skrev:är båda diskarna SATA eller PATA eller är det en av varje? Verkar konstigt att ordningen kan bli annorlunda om det är samma anslutningstyp.
När jag däremot försöker installera en ren installation av Hardy Heron så hamnar Ubuntu/Windows på sdb av någon underlig anledning.
Själv skulle jag kolla kablingen, CS eller byglade rätt, samma flatkabel, etc
Sen även om det är nån inställning i Bios, för två IDE ska ju bara fungera tycker jag.
- kejlsn
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jag kunde inte heller hålla mig utan la in Hardy Heron igår 
X har krashat några gånger, men det är nog det enda.
Annars så funkar nu 3d-acc och skrivbordseffekter samtidigt med mitt ATI-kort. Det är första gången någonsin det inträffar
Så nu kan man lira Open Arena, Nexuiz och Urban Terror och samtidigt få alla småfinsser kvar på skrivbordet.
Firefox 3 är alltid trevligt, snabb som satan.
Är det någon som vet var xmms tog vägen? Den finns inte med i synaptic längre
Det verkar som de vill att man ska börja använda xmm2 istället, men den verkade jobbig.
Fick byta till Audacius så länge...

X har krashat några gånger, men det är nog det enda.
Annars så funkar nu 3d-acc och skrivbordseffekter samtidigt med mitt ATI-kort. Det är första gången någonsin det inträffar

Så nu kan man lira Open Arena, Nexuiz och Urban Terror och samtidigt få alla småfinsser kvar på skrivbordet.
Firefox 3 är alltid trevligt, snabb som satan.
Är det någon som vet var xmms tog vägen? Den finns inte med i synaptic längre

Det verkar som de vill att man ska börja använda xmm2 istället, men den verkade jobbig.
Fick byta till Audacius så länge...
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Jag är toknöjd med HH och är lite stolt att jag kunde hålla mig till alpha 5 innan det blev main för mig. Nu känns det väldigt oaktuellt med GG. HH kommer bli riktigt grymt bra. 

- kejlsn
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Måste skriva av mig lite känner jag. Jag har ett ATI-kort. Radeon 850Xt för att vara exakt.
Som jag nämnde i ovanstående inlägg så funkade allting bra gällande grafik i HH.
Dvs, efter en fresh installation (vilken som helst av ubuntu-versionerna) så fungerar skrivbordseffekterna.
I detta läge har jag inget 3d-acc-stöd installerat och inga spel går att spela.
Det första jag alltid gör då är att installera restricted drivers, kör jag då "fglrxinfo" i terminalen så står de "bla bla ATI" och nu går det jättebra att lira alla spel.
Detta medför dock att skrivbordseffekterna avaktiveras och de står "composite extension not enabled”. Så jag kan aldrig ha stöd för spel och effekter samtidigt. Antingen eller...
När jag drog in HH alpha 5 (eller om de va 6) så fungerade detta dock för första gången.
Lite grejer hände senare och jag formaterade datorn och la in GG igen, tillbaks till de vanliga, antingen effekter ELLER att kunna spela spel.
Då uppdaterade jag från GG till HH och antog att jag skulle få stöd igen precis som när jag körde HH från skiva. MEN ICKE! Fortfarande samma grej.
Jag bockade av restricted drivers och la in ATI's officiella drivers med hjälp av Envy. Detta ledde till att skrivbordseffekterna fungerade, men inte 3d-acc.
Istället för att ta bort Envy och lägga in restricted drivers igen så lät jag Envy ligga kvar och sedan startade om datorn. Så jag startade om datorn med både envy's stöd OCH restricted drivers enable.
Helt plötsligt funkade alltså allt som de ska igen. IT MAKES NO SENSE!!!
Hur som helst. Jag TROR att många med ATI-kort har samma problem som jag. Man skulle kunna sammanfatta detta som en guide:
1. Ren fresh installation
2. Installera Envy och låt den installera senaste ATI-drivrutin automatiskt.
3. Aktivera stöd via Restricted Drivers.
4. Starta om datorn och håll tummarna.
Nu ska alltså "fglrxinfo" ge "ATI" och inte "MESA". Samt att man ska kunna aktiva skrivbordseffekter via System -> Inställningar -> Utseende -> Visuella Effekter.
Ser jag eller ni någon som har problem med detta så kan ni ju tipsa om detta inlägg, det kanske kan rädda många från djupa suckar och ett sug efter en windowsinstallation.
Tack för mig. Peace.
Som jag nämnde i ovanstående inlägg så funkade allting bra gällande grafik i HH.
Dvs, efter en fresh installation (vilken som helst av ubuntu-versionerna) så fungerar skrivbordseffekterna.
I detta läge har jag inget 3d-acc-stöd installerat och inga spel går att spela.
Det första jag alltid gör då är att installera restricted drivers, kör jag då "fglrxinfo" i terminalen så står de "bla bla ATI" och nu går det jättebra att lira alla spel.
Detta medför dock att skrivbordseffekterna avaktiveras och de står "composite extension not enabled”. Så jag kan aldrig ha stöd för spel och effekter samtidigt. Antingen eller...
När jag drog in HH alpha 5 (eller om de va 6) så fungerade detta dock för första gången.
Lite grejer hände senare och jag formaterade datorn och la in GG igen, tillbaks till de vanliga, antingen effekter ELLER att kunna spela spel.
Då uppdaterade jag från GG till HH och antog att jag skulle få stöd igen precis som när jag körde HH från skiva. MEN ICKE! Fortfarande samma grej.
Jag bockade av restricted drivers och la in ATI's officiella drivers med hjälp av Envy. Detta ledde till att skrivbordseffekterna fungerade, men inte 3d-acc.
Istället för att ta bort Envy och lägga in restricted drivers igen så lät jag Envy ligga kvar och sedan startade om datorn. Så jag startade om datorn med både envy's stöd OCH restricted drivers enable.
Helt plötsligt funkade alltså allt som de ska igen. IT MAKES NO SENSE!!!
Hur som helst. Jag TROR att många med ATI-kort har samma problem som jag. Man skulle kunna sammanfatta detta som en guide:
1. Ren fresh installation
2. Installera Envy och låt den installera senaste ATI-drivrutin automatiskt.
3. Aktivera stöd via Restricted Drivers.
4. Starta om datorn och håll tummarna.
Nu ska alltså "fglrxinfo" ge "ATI" och inte "MESA". Samt att man ska kunna aktiva skrivbordseffekter via System -> Inställningar -> Utseende -> Visuella Effekter.
Ser jag eller ni någon som har problem med detta så kan ni ju tipsa om detta inlägg, det kanske kan rädda många från djupa suckar och ett sug efter en windowsinstallation.
Tack för mig. Peace.