hjälp med FTP-server

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Sualo
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

hjälp med FTP-server

Inlägg av Sualo »

Hejsan!
Var ute och reste med ett gäng kursare förra veckan och det var jag som stod för större delen av fotograferandet. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av bilderna till mina vänner på något sätt, lämpligen genom att sätta upp en FTP server. Jag har experimenterat med vsftpd under dan men jag får det inte riktigt att fungera. Jag har väldigt lite erfarenhet av servrar så jag är en riktig gröngöling på detta.
Jag har installerat vsftpd och lagt de intressanta filerna i mappen /home/ftp/. När jag från min egen dator anger mitt ip så fungerar det alldeles utmärkt att komma åt servern och de utdelade filerna men om jag ansluter från en annan dator så händer ingenting. Jag antar att det är typ Localhost jag ansluter till (är som sagt grön när det gäller servrar). Är det någon som vet hur man gör för att kunna ansluta till servern utifrån? eller kanske känner till någon guide till hur man gör. de som jag har hittat har varit väldigt kortfattade och jag har inte riktigt förstått vad de olika inställningarna gör.
Hoppas någon kan hjälpa mig och Glad Påsk
Jonas
Senast redigerad av 1 Sualo, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: hjälp med FTP-server

Inlägg av maths57 »

Localhost kan du bara använda på den dator du sitter vid. Det här ett annat namn för den här datorn. Ska man ansluta till datorn utifrån måste man ha en IP-adress till datorn.
Har du ändrat något i konfigurationsfilen? Utan några vidare inställningarna kan man använda vsftp som en anonym FTP-server. Det innebär att okända kan ansluta för att se vad som finns. Det är som att ansluta till ftp.sunet.se.
Har du en brandvägg? Den kan nämligen hindra en anslutning.
Får du upp något felmeddelande när du försöker ansluta från annan dator? Eller händer ingenting?
Sualo

Inlägg av Sualo »

jodå en ip address har jag. Jag gjorde en del inställningar i config filen men det var enligt någon guide jag hittade och jag förstod inte vad jag gjorde så jag återställde den till default igen. Nä jag får inget felmeddelande utan det står bara och tuggar och säger till sist att servern antagligen är nere.
Sualo

Inlägg av Sualo »

nu löste jag problemet hade mycket riktigt glömt att öppna upp för ftp trafik i brandväggen

Hittade en i mitt tycke ganska bra guide om ngn annan får problem
http://www.brennan.id.au/14-FTP_Server.html

Tack för hjälpen
(Nu skall jag bara försöka komma på hur man markerar tråden som löst)

Glad Påsk
Jonas
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Annars finns den här sidan på vår nya wiki.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"