Svensk ubuntu webbshop

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

[quote="petri0"][quote="Idéalist"]Nu, efter lite fredagsintoxination kom jag på en sak till att sälja: Rea på överblivna Windowslicenser! De som lämnar Windows och installerar Ubuntu har ju (eventuellt) en Windowslicens de inte behöver. De kan väl i gengäld donera den till välgörande ändamål, d.v.s. att reas ut till de som envist klamrar sig fast vid Windows. Framför allt så kan det ju vara en bra "publicity stunt" som ytterligare skapar fokus på Ubuntu.[/quote]
Det har du rätt i! Mitt w2k-licens är till salu :lol:[/quote]
Vi kanske kunde orsaka inflation!! :lol:
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

Slänger till licenser från win95, 98, ME, 2000 och xp

edit: finns nog mer än dubletter till vissa av dessa system :D
räknade till 3 st 2000 licenser
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

sebastean skrev:
petri0 skrev:
Idéalist skrev:Nu, efter lite fredagsintoxination kom jag på en sak till att sälja: Rea på överblivna Windowslicenser! De som lämnar Windows och installerar Ubuntu har ju (eventuellt) en Windowslicens de inte behöver. De kan väl i gengäld donera den till välgörande ändamål, d.v.s. att reas ut till de som envist klamrar sig fast vid Windows. Framför allt så kan det ju vara en bra "publicity stunt" som ytterligare skapar fokus på Ubuntu.
Det har du rätt i! Mitt w2k-licens är till salu :lol:
Vi kanske kunde orsaka inflation!! :lol:
Ja, men kom på att de bör inte säljas på ubuntu-se-shop. Vilken hemsk tanke. :o :cool:

Men som Idéalist sa tidigare
...De kan väl i gengäld donera den till välgörande ändamål, d.v.s. att reas ut till de som envist klamrar sig fast vid Windows. Framför allt så kan det ju vara en bra "publicity stunt" som ytterligare skapar fokus på Ubuntu.
när vi ger licenserna till välgörande ändamål... dvs de säljs och välgörande andämålet får pengar men köparna då? Gjorde vi något gott till dem? Blev knivigt det där :|
sebastean skrev:Att personer går runt med en T-shirt med Ubuntutryck är ovärderlig reklam, och glöm inte att vi är en godkänd Lokal gemenskap. Fråga bör vi ändå.
Det skulle se snyggt ut, men det måste finnas tillräckligt stora storlekar i så fall. :rolleyes:

Men att starta en webb-shop kräver ju lite mer än god vilja. Jag tror att det är bäst om den inte går under samma organisation som Ubuntu Sverige ifall webbshopens ekonomi skulle braka ihop.

Man får inte heller glömma bort att när pengar blir inblandade så brukar idealisterna, som har burit fram projektet vända sig bort från det. Jag menar att förtjänsten måste vara så liten att idealisterna fullföljer och fortsätter med projektet.

Tänk att samla ihop ett gäng bland medlemmar som kan både Linux och Ubuntu och få dessa som en grupp omvända t.ex. skolor till Ubuntu. :) Problemet med skolorna är att kommunernas IT-avdelning kan ha svårt för Linux-system och då blir det stopp.
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

[quote="Trazan"]Slänger till licenser från win95, 98, ME, 2000 och xp

edit: finns nog mer än dubletter till vissa av dessa system :D
räknade till 3 st 2000 licenser[/quote]
Vad jobbar du med??? :)
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

Jobb nr. 1 måste nog vara att starta en ideell förening. Vilket kan verka simpelt vid första anblicken, men... vilka ska vara med? Alla som är medlemmar på forat? Hur ska man välja ordförande och styrelse (för det måste man - via en demokratisk omröstning)?
Det är mycket viktigare att ta den diskussionen innan man funderar på programvara till shopen... :;):
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Rasmus »

[quote="tomcat"]Jobb nr. 1 måste nog vara att starta en ideell förening. Vilket kan verka simpelt vid första anblicken, men... vilka ska vara med?
Alla som är medlemmar på forat?[/quote]
Nej gruppen om vi ska ha en webbshop måste vi ha en webbshoppgrupp som sköter det där.

[quote="tomcat"]Hur ska man välja ordförande och styrelse (för det måste man - via en demokratisk omröstning)?[/quote]
Administratörerna kan utse en/två gruppledare sen utser gruppledaren(a) en grupp på så många som behövs.
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

Jo, blir det ett första steg (detta beslutas på mötet) blir det nog enbart skivdistribution, och det räcker med en person och jag tar gärna hand om det i starten. Går det bra kan detta utökas med tröjor, Ubuntuboken, guider mm. Vi får längre fram diskutera om vem/vilka som skulle kunna ha hand om det.

Om det är bäst att Ubuntu Sverige kommer att ta på sig en eventuell webbshop som förening eller om vi löser det på något annat sätt är för tidigt att säga.

Men en webbshop med både skivor, tröjor, klistermärken och böcker, allt på svenska, var helt klart KUL! :)
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

[quote="tomcat"]Jobb nr. 1 måste nog vara att starta en ideell förening. Vilket kan verka simpelt vid första anblicken, men... vilka ska vara med? Alla som är medlemmar på forat? Hur ska man välja ordförande och styrelse (för det måste man - via en demokratisk omröstning)?
Det är mycket viktigare att ta den diskussionen innan man funderar på programvara till shopen... :;):[/quote]
http://ubuntu-se.org/Wiki/M%C3%B6tespro ... 2006-09-10
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Rasmus »

[quote="sebastean"][quote="tomcat"]Jobb nr. 1 måste nog vara att starta en ideell förening. Vilket kan verka simpelt vid första anblicken, men... vilka ska vara med? Alla som är medlemmar på forat? Hur ska man välja ordförande och styrelse (för det måste man - via en demokratisk omröstning)?
Det är mycket viktigare att ta den diskussionen innan man funderar på programvara till shopen... :;):[/quote]
http://ubuntu-se.org/Wiki/M%C3%B6tespro ... 2006-09-10[/quote]
Det var ju ett gammalt möte!:mad: :rolleyes:
Nar kommer nästa möte?
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

[quote="Pie-or-paj"]Nej gruppen om vi ska ha en webbshop måste vi ha en webbshoppgrupp som sköter det där.[/quote]
Jo det låter ju rimligt. Bara alla är klara över att det är så man vill ha det (det var mer det jag menade).
[quote="Pie-or-paj"]Administratörerna kan utse en/två gruppledare sen utser gruppledaren(a) en grupp på så många som behövs.[/quote]
Ja, men jag menade såhär: Det finns demokratiska krav på en förening - bl.a. att föreningens ordförande ska kunna avsättas eller att man inom föreningen ska kunna välja en ny ordförande (eller kassör eller andra personer) via en demokratisk omröstning bland de som ingår i föreningen. Det behöver ju inte vara nåt problem, men det är bra att känna till, mtp vilka man vill ha som medlemmar i föreningen. Så att det råder någon slags samsyn bland de som är i föreningen, menar jag.

[quote="sebastean"]http://ubuntu-se.org/Wiki/M%C3%B6tespro … 2006-09-10[/quote]
Men där stod det ju bara:

Diskussion kring bildande av en förening (Johan Lundmark)

Mötet beslutade att skjuta upp frågan.

Fast det låter bra att man börjat fundera över hur man kan gå vidare i frågan *här-vill-jag-ha-en-"tummen-upp"-smiley*
Användarvisningsbild
matzas

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av matzas »

Oj. Drar ni inte på er en massa jobb nu?
OBS att jag skriver "ni"...
:)

Frågan om demokrati kanske kan lösas nånting i stil med det här?

http://demoex.net/
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

Fler hittar hit och då finns också fler som vill vara med och bygga :)

En förening har inte krav på sig ska vara demokratisk däremot öppen för alla som godtar stadgarna.

Men på Ubuntu Sverige är mötet alltid högst upp och det är viktigt att vi får stadgar där det och andra saker skrivs in, oavsett om vi väljer att registrera förening eller inte.

Nästa möte blir troligtvis på söndag (19 nov) kl 6. Jag kommer att skicka ut en kallelse imorgon..
Användarvisningsbild
TheOne

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av TheOne »

Jag har jobbat med en webbshop innan. (Ecommerce) så jag kan gärna hjälpa till! :)
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

Tack TheOne!

Men tror en Svensk Ubuntu webbshop ligger en bit fram i tiden, vill du bidra med HTML, grafik eller liknande innan detta till webbplatsen så får du gärna höra av dig till min mail..

Tillägg: Ser nu att du har lagt till en punkt på dagordning om detta, vad kul! Varför jag skriver att det ligger längre fram i tiden är för att jag tror bitar som stadgar, förening, vem som vill ha hand om skivdistributionen mm behöver falla på plats först. Givetvis kan vi ändå ta ställning kring på mötet till att sikta in oss på ha en webbshop.. men är möjligt att folk lägger ner sin röst för att avvakta, vi får se hur det blir..
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

[quote="matzas"]Oj. Drar ni inte på er en massa jobb nu?
OBS att jag skriver "ni"...
:)

Frågan om demokrati kanske kan lösas nånting i stil med det här?

http://demoex.net/[/quote]
Läste precis om demoex och känner du att du har konkreta förslag på saker vi skulle kunna tillämpa på Ubuntu Sverige så får du gärna ta upp det som en punkt på dagordningen för mötet som är öppet för alla och som är högst beslutsfattande på Ubuntu Sverige.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"