Van win-användare vill byta sida

obba

Van win-användare vill byta sida

Inlägg av obba »

Hej,
Jag har stora funderingar på att börja anv. ubunto, men jag är livrädd :).

Så här ser läget ut i dag:
Jag har en Dell Dimension 8400. På den finns idag 2st WinXP-installationer varav den ena är för Musik, kör mkt cubase osv. Den andra är en ren bruksmaskin för surf, torrent, word, excel, mail, foto, mp3 osv.
I datorn finns idag 2st (fysiska) hårddiskar varav den ena är partionerad till c och e. På D ligger den XP installation jag vill/måste ha kvar och på C den jag ev. vill byta bort.
Vad är jag då rädd för?
-Jag har DELL, problem?
-Jag måste kunna välja vilket operativ jag ska starta, detta borde inte vara några problem men kan man inte så kan man inte. Oroar mig kanske i onödan här.
-Jag MÅSTE kunna koppla in mina mobiltelefoner W300i och Nokia 5310 samt min digitalkamera. Problem?
-Jag spelar även CSS, detta är inte livsviktigt att få igång direkt, såg dessutom att det tydligen går att få det att funka genom wine på youtube.
-Jag har en skrivare från Dell (detta apföretag) AiO 922 vilken verkar ha ställt till det för många, går den att ens få igång i ubunto?

Vet någon mer saker kring vanliga problem win-användare brukar stöta på så får ni mer än gärna berätta.

Mvh: obba
Emil.s
Kontakt:

Re: Van win-användare vill byta sida

Inlägg av Emil.s »

Dell i allmänhet är det nog inge problem med. Dual boot kommer (förhoppningsvis ;)) att funka perfekt på en gång. Digitalkameror är sällan några problem.
Hur det är med att synca kalender osv på mobiler har jag ingen aning om. Men det har diskuterats några gånger tidigare, och det verkar då fungera för det mesta. :)
CS:S är nog inge problem, men hur man gör har jag ingen aning om. Google lite. Finns massor av guider!

Skrivare har jag ingen koll på alls....

Lite att börja med iallafall. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Hej obba och välkommen till forumet!!!

Det viktigaste är att du har något fritt utrymme på disken som man kan lägga Ubuntu på.
Själv kör jag med Windows XP och Ubuntu i dualboot och då får man upp en meny när man startar dator. Sen är det bara att välja vilken man vill starta. :)
Det går att ändra befintligt utrymme på hårddisken med hjälp av Partition Magic, Partition Expert eller genom Ubuntus egna partitionerare.

Jag räknar att Ubuntu kräver 10 GB och /home (motsvarande Dokument & settings i Windows) måste vara större. Man vill ju spara lite dokument, musik och annat här. Sen har man lagringsutrymmet på antingen en annan hårddisk eller på den befintliga. Tänk på att du kan spara filer på Windows-partitionen också.

Så här har jag partitionerat min 80 GB hårddisk:

40 GB <-- Windowspartition
10 GB <-- Ubuntupartitionen, också kallat / eller root
1 GB <-- Swap (växlingsfil som Ubuntu behöver)
29 GB <-- Hemkatalogerna (dokument & settings), också kallat /home

Att ha /home på en egen partition är ingen nödvändighet, men om man en gång behöver installera om Ubuntu så kan det vara bra att ha den på en egen partition för då tappar man inte befintliga inställningar i diverse program som icq, mail, bokmärken i Firefox m.m.

Min rekommendation är att du startar upp med Ubuntus live-cd och testar så du kan surfa, höra ljud m.m.
Då kan du testa utan att behöva installera. Känner du sen att just internet fungerar så borde inte det andra vara några problem att handskas med heller. Kan vara bra att göra en säkerhetskopia på det viktiga som du inte vill förlora. Är alltid en säkerhetsrisk man tar när man behöver installera datorn oavsett om det är Windows eller Ubuntu.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
obba

Inlägg av obba »

Emil.s skrev:Dell i allmänhet är det nog inge problem med. Dual boot kommer (förhoppningsvis ;)) att funka perfekt på en gång. Digitalkameror är sällan några problem.
Hur det är med att synca kalender osv på mobiler har jag ingen aning om. Men det har diskuterats några gånger tidigare, och det verkar då fungera för det mesta. :)
CS:S är nog inge problem, men hur man gör har jag ingen aning om. Google lite. Finns massor av guider!

Skrivare har jag ingen koll på alls....

Lite att börja med iallafall. :)
ok, tack för svar. Mobiltelefonerna använder jag delvis som mp3-spelare så önskemålen är att enkelt kunna flytta mp3:or och ringsignaler.

ZX Spectrum skrev:Hej obba och välkommen till forumet!!!

Det viktigaste är att du har något fritt utrymme på disken som man kan lägga Ubuntu på.
Själv kör jag med Windows XP och Ubuntu i dualboot och då får man upp en meny när man startar dator. Sen är det bara att välja vilken man vill starta. :)
Det går att ändra befintligt utrymme på hårddisken med hjälp av Partition Magic, Partition Expert eller genom Ubuntus egna partitionerare.

Jag räknar att Ubuntu kräver 10 GB och /home (motsvarande Dokument & settings i Windows) måste vara större. Man vill ju spara lite dokument, musik och annat här. Sen har man lagringsutrymmet på antingen en annan hårddisk eller på den befintliga. Tänk på att du kan spara filer på Windows-partitionen också.

Att ha /home på en egen partition är ingen nödvändighet, men om man en gång behöver installera om Ubuntu så kan det vara bra att ha den på en egen partition för då tappar man inte befintliga inställningar i diverse program som icq, mail, bokmärken i Firefox m.m.

Min rekommendation är att du startar upp med Ubuntus live-cd och testar så du kan surfa, höra ljud m.m.
Då kan du testa utan att behöva installera. Känner du sen att just internet fungerar så borde inte det andra vara några problem att handskas med heller. Kan vara bra att göra en säkerhetskopia på det viktiga som du inte vill förlora. Är alltid en säkerhetsrisk man tar när man behöver installera datorn oavsett om det är Windows eller Ubuntu.
TACK, hoppas att visiten blir långvarig ;) Förra gången jag fick för mig att lägga in ubunto ca. 1.5 år sedan så sprack det för att den inte hittade SATA disken. Då jag inte vet (inte Dell heller för den delen) vad jag har för modekort så la jag ner projektet. Någon som vet om detta fortfarande är ett problem. Jag har kört en LIVE skiva och den funkade klockrent!

/oBBa
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Mobiltelefonen är inga problem alls.

Installlera Wine via terminalen (Eller Synaptic om du vill ha ett grafiskt gränssnitt (System / Administration)):

Kod: Markera allt

sudo apt-get install wine
Ladda sedan hem Steam till skrivbordet.
Bläddra till skrivbordet med terminalen:

cd Desktop
Och sedan installerar du Steam via Wine:

wine msiexec steam.msi
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Ett hett tips är att rensa din windows-hårddisk på det du kan avvara innan installation av Ubuntu. Tänk även på att det är väldigt väldigt bra att defragmentera hårddisken innan du installerar Ubuntu så att filerna ligger på rätt sida om "sträcket" om du partitionerar den.

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

obba skrev: ok, tack för svar. Mobiltelefonerna använder jag delvis som mp3-spelare så önskemålen är att enkelt kunna flytta mp3:or och ringsignaler.
Då lär den väl fungera som vilken USB enhet som hellst, så det ska nog inte vara några problem. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Emil.s skrev:
obba skrev: ok, tack för svar. Mobiltelefonerna använder jag delvis som mp3-spelare så önskemålen är att enkelt kunna flytta mp3:or och ringsignaler.
Då lär den väl fungera som vilken USB enhet som hellst, så det ska nog inte vara några problem. :)
Jag har haft mobiltelefoner av lite olika märken och det har funkat precis som med USB-minnen, inga problem.
Skrivaren ser tyvärr inte ut att funka http://openprinting.org/show_printer.cg ... rinter_922 men du kanske kan passa på att skriva ut när du ändå är inne i windows.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

ZX Spectrum skrev:[...]

[...]
Då du använder Dell har du troligen en extra partition som används av Dell för att återställa systemet. Den är ofta omkring 100 MB eller så (ganska liten) och det kan bli svårt att dessutom få in en massa partitioner till. Av någon anledning så tror jag att man bara kan ha fyra partitioner per fysisk disk.

På min jobbdator denna uppsättning:
* 86 MB Dell special
* 26 GB Windows
* 45 GB Ubuntu
* 2.4 GB Swap

På min hemma dator har jag...
* 30 GB Windows
* 30 GB Ubuntu
* 168 GB Gemensam
* 6 GB Swap

...men jag är inte nöjd utan borde haft något i stil med detta:
* 30 GB Windows
* 100 GB Ubuntu
* 100 GB Gemensam
* 6 GB Swap

Motiveringen är att jag vill ha filer jag lätt kan jobba med både från windows och linux - till exempel versionerad källkod i någon form av bazaar-system. Men det enda jag har den gemensamma partionen till är att lagra film.

Förmodligen är alla sätt lika bra (eller dåliga), och en del sätt mer bra (minde dåliga) :)

/Per

PS: Om du undrar varför jag har fat32 på tre hemma partitioner och fat16/ntfs/ext3 på jobbet så har jag inget bra svar :)
Bilagor
hemdatorn
hemdatorn
Screenshot.png (36.91 KiB) Visad 1580 gånger
jobbdatorn
jobbdatorn
jobbdatorn.png (49.52 KiB) Visad 1578 gånger
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Man kan bara ha 4 primära partitioner, men man kan ha fler om man skapar utökade partitioner. Det går bra att använda utökade partitioner till linux.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
obba

Inlägg av obba »

JAG GJORDE DET !!! :D

En sammanfattning:
Gjorde 3st partitioner en Swap på 500MB en / på 10GB och en /home på 40GB. Installationen gick smärtfritt och allt (utom skrivaren) verkar funka. Internet och Msn funkar finfint, fick även flash och mp3 att funka.
Ljudet fungerar men här finns en del frågetecken. Jag har 2st ljudkort (pci), ett ESI Juli@ och ett Soundblaster Audigy 2. Båda fungerar men när jag lyssnar på myspace så kommer ljudet från Juli@ och när jag spelar mp3 så kommer det från Audigy-kortet? Ska pilla lite till ikväll det borde inte vara några problem att ställa in.

En ska som jag har lite svårt att förstå med hårdvara är att jag inte vet om den har de drivrutiner den behöver. Exempelvis så funkar inte skrivaren men i hårdvaruhanteraren står det ”Dell AIO 922”. Nu funkar ju iofs ljudet och grafiken men hur vet att man att man har rätt drivrutin?
Mitt största problem hittills är dock att jag inte får upp vilket OS jag vill starta. Man kan trycka in Esc i början men där kan man bara välja mellan 3olika Ubuntu-installationer. Min XP-installation ligger på en helt annan disk, här vore jag mer än tacksam för tips på hur man fixar till detta.

/oBBa
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

obba skrev:JAG GJORDE DET !!! :D

[...]
Grattis!

Jag gick som på moln första gången jag körde Gnu/Linux på riktigt så njut ordentligt!

/Per
--
Per Erik Strandberg
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Tesla »

Jag har bara en HP skrivare men den fungerar klockrent redan vid installationen av ubuntu. telefonen vägrar ubuntu att känna av men den känner minneskortet på den så det går finfint ändå... har man masslagring så fungerar det finfint.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Min HP deskjet F2100 All in one series funkar också klockrent!

Det var bara plugga in och köra!

;D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

asoundconf list
Då dyker en lista på dina ljudkort fram.
För att välja ett ljudkort som standard skriver du:

asoundconf set-default-card ljudkort
aaargh

Inlägg av aaargh »

En sammanfattning:
Gjorde 3st partitioner en Swap på 500MB en / på 10GB och en /home på 40GB. Installationen gick smärtfritt och allt (utom skrivaren) verkar funka. Internet och Msn funkar finfint..
Funkar windows MSN i Ubuntu? ???
Valkyrja, Sveriges nya Blackmetalexport.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

aaargh skrev:

En sammanfattning:
Gjorde 3st partitioner en Swap på 500MB en / på 10GB och en /home på 40GB. Installationen gick smärtfritt och allt (utom skrivaren) verkar funka. Internet och Msn funkar finfint..
Funkar windows MSN i Ubuntu? ???
Antar att han menar protokollet MSN Messenger.
aaargh

Inlägg av aaargh »

Hund skrev:
aaargh skrev:Funkar windows MSN i Ubuntu? ???
Okej. Vad menas med det då?
Förlåt min okunnighet..
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

aaargh skrev:
Hund skrev:
aaargh skrev:Funkar windows MSN i Ubuntu? ???
Okej. Vad menas med det då?
Förlåt min okunnighet..
Inget du behöver ursäkta dig för.

MSN Messenger är ett protokoll, en slags standard för att kunna skicka snabbmeddelanden mellan 2 parter. Andra exempel på protokoll är ICQ och Jabber.
aaargh

Inlägg av aaargh »

Hund skrev:Inget du behöver ursäkta dig för.

MSN Messenger är ett protokoll, en slags standard för att kunna skicka snabbmeddelanden mellan 2 parter. Andra exempel på protokoll är ICQ och Jabber.
Okej. Innebär det då att jag kan köra MSN messenger i Ubuntu?

Jag är sjukt sugen på att upptäcka, utforska och lära mig Ubuntu.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"