Japp, det är ett bra sätt.Ulsak skrev: ett knep är om man känner sig olustig över någons inlägg är att PM:a en fråga hur han tänker och hur man själv uppfattat det.
Alla ska känna sig bekväma och välkomna här..![]()
Första intrycket av forumet?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Första intrycket av forumet?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Första intrycket av forumet?
Själva layouten/designen är ju kalaspuffar men jag hade ett helsike att se vilken aktiveringskod som fanns när man skulle logga in. Jag skrev fel flera gånger på grund av att jag inte såg var det stog, men till slut genererades det en som jag kunde urskilja och det blev till slut rätt. Hoppas man inte behöver använda den alltför många gånger bara eftersom jag är "plenty colorblind"
//Tobbe
//Tobbe
Nu har vi ju precis bytt forummjukvara, så det är väldigt mycket som behöver finslipas, men tack för din kritik 

- vulfgar
- ung forumnörd
Den koden ska du inte behöva använda normalt, det är nog bra första gången här i det nya forumet. Får du problem med dn funktionen så får vi antingen ändra den (jag har inte kollat ännu vilka ändringsmöjligheter som finns) eller så får du höra av dej så får vi hjälpa dej på annat sätt. det gäller ju fö andra också som har problem.

Oj, va fint det ser ut!
Skribenten dyker upp i högermarginalen, ser jag, ska det va så, eller är det nån inställning som jag missat?
Och Emoticons syns så som de ser ut i förhandsgranskningen. Är det ok? Ja, för mig är det, men är det tänkt så?
Nu har ni nog slitit med omläggningen, kan jag tänka! Bra gjort!
Skribenten dyker upp i högermarginalen, ser jag, ska det va så, eller är det nån inställning som jag missat?
Och Emoticons syns så som de ser ut i förhandsgranskningen. Är det ok? Ja, för mig är det, men är det tänkt så?
Nu har ni nog slitit med omläggningen, kan jag tänka! Bra gjort!
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det första beror på temat, jag testade de två andra, silvervarianterna, det ena hade skribenten i vänsterkanten och det som var mer likt det bruna hade den i högerkanten.Dancer skrev:Skribenten dyker upp i högermarginalen, ser jag, ska det va så, eller är det nån inställning som jag missat?
Smilierna tror jag ska fixas sedan, tror mig ha sett någon diskussion om det hela, men det är väl inte direkt högprioriterat jämfört med allt annat som krånglat i o m bytet

- vulfgar
- ung forumnörd
Helt riktigt, att avatarer mm finns i högerkanten beror på temat. Det är en vanesak vilket som är bäst. Smilisar och lite andra ikoner kommer så småningom, det är en hel del annat som måste justeras så här i början.Johanna skrev:Det första beror på temat, jag testade de två andra, silvervarianterna, det ena hade skribenten i vänsterkanten och det som var mer likt det bruna hade den i högerkanten.Dancer skrev:Skribenten dyker upp i högermarginalen, ser jag, ska det va så, eller är det nån inställning som jag missat?
Smilierna tror jag ska fixas sedan, tror mig ha sett någon diskussion om det hela, men det är väl inte direkt högprioriterat jämfört med allt annat som krånglat i o m bytet

Tema? Menar ni "Min stil; prosilver, subsilver ch vulfgar? Vulfgar, är det din favoritfärg?
Jag gillar ju blått, så jag ändrade till subsilver, men då fanns ingen Besvara-ruta och inte Citerings-ruta.
Så jag ändrade till prosilver, som också har blått i sig och då fanns en Besvara-ruta, men ingen Citeringsruta.
Ja, ja, bara en lite detalj. Som ni fixar med tiden!

Jag gillar ju blått, så jag ändrade till subsilver, men då fanns ingen Besvara-ruta och inte Citerings-ruta.
Så jag ändrade till prosilver, som också har blått i sig och då fanns en Besvara-ruta, men ingen Citeringsruta.

- vulfgar
- ung forumnörd
Temat heter vulfgar av en enda anledning. I testforumet provade vi med ett par olika teman som hette "ubuntu" och det blev helskumt. Det kändes säkrare att kalla temat något annat, vilket ju också är bra ifall det kommer något snyggare tema som heter ubuntu i framtiden.Dancer skrev:Tema? Menar ni "Min stil; prosilver, subsilver ch vulfgar? Vulfgar, är det din favoritfärg?![]()
Knapproblem ska vi försöka lösa så fort som möjligt, åtminstone i vulfgar och prosilver. Sedan kommer förmodlien ett eller ett par fler teman, men det är lite pill med att få dit vår egen header osv, så det går inte alltid så fort.

Muchos Gracias, senores och senioritas.
Väldigt bra forum, fantastiskt med alla som engagerar sig sååå mycket för oss som knappt vet vad det är för en dator vi har framför oss.. applåder
Jag har kommit på att man kan söka i forumet ganska lätt genom search rutan, utan att kolla i alla mappar.
Det tyckte jag var bra. Håller också med att det är toppen med ett svenskt forum.
Halleluja moment när jag hitta hit.
Väldigt bra forum, fantastiskt med alla som engagerar sig sååå mycket för oss som knappt vet vad det är för en dator vi har framför oss.. applåder
Jag har kommit på att man kan söka i forumet ganska lätt genom search rutan, utan att kolla i alla mappar.
Det tyckte jag var bra. Håller också med att det är toppen med ett svenskt forum.
Halleluja moment när jag hitta hit.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Tja!
Jag tycker forumet blev riktigt bra!
Har inget att klaga på direkt nu!
Får väl se senare om man hittar nåt som jag tycker bör ändras.
MVH // Andreas
Jag tycker forumet blev riktigt bra!
Har inget att klaga på direkt nu!
Får väl se senare om man hittar nåt som jag tycker bör ändras.
MVH // Andreas
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
ni är kvar, och fler har avvikit.
känns som mer kunnande krävs för att skriva något.
känns som mer kunnande krävs för att skriva något.
Det vore önskvärt om det fanns en lättillgänglig förklaring till inläggsikonerna. Den första och den tredje ser man inte ens vad de föreställer. Och för vissa övriga är tillämpningsområdet inte helt självklart. Vad innebär de?
Jag har märkt att en fråga om hjälp med ett tekniskt problem lätt kan övergå i en diskussion om hur det borde se ut. I sådana lägen är det ju aktuellt att kunna märka om en tråd från "problem" till "diskussion".
I övrigt kan jag finna vissa trådrubriker vara väldigt intetsägande, t ex:
"Lite hjälp, snälla!"
"Lite förvirrad"
"Börjar ledsna redan"
De säger ingenting om vad problemet handlar om. Man vet varken om man kan gå in och hjälpa eller gå in och finna lösningen på egna problem förr än man går in och tittar.
Sedan har vi extremt generella rubriker som inte preciserar ämnet tillräckligt:
"Grafikkort" - Vilken aspekt överhuvudtaget behandlas?
"Skärmproblem" - Vad slags problem rör det sig om?
"Den mystiska fyrkanten" - sammanhang saknas: Var yttrar det sig och hur?
Ska forumet fungera som ett uppslagsverk på redan upptagna eller lösta problem lär det bli svårt att hitta problemen på rubriken. Det gör ju också större risk att flera trådar avhandlar samma sak.
Precisera gärna i rubriken VAD slags problem det handlar om, VAR det yttrar sig och HUR med några få, men kärnfulla ord. Då blir det lättare att se vad det handlar om mer exakt. Och då blir det också lättare att få rätt personer att intressera sig.
Jag har märkt att en fråga om hjälp med ett tekniskt problem lätt kan övergå i en diskussion om hur det borde se ut. I sådana lägen är det ju aktuellt att kunna märka om en tråd från "problem" till "diskussion".
I övrigt kan jag finna vissa trådrubriker vara väldigt intetsägande, t ex:
"Lite hjälp, snälla!"
"Lite förvirrad"
"Börjar ledsna redan"
De säger ingenting om vad problemet handlar om. Man vet varken om man kan gå in och hjälpa eller gå in och finna lösningen på egna problem förr än man går in och tittar.
Sedan har vi extremt generella rubriker som inte preciserar ämnet tillräckligt:
"Grafikkort" - Vilken aspekt överhuvudtaget behandlas?
"Skärmproblem" - Vad slags problem rör det sig om?
"Den mystiska fyrkanten" - sammanhang saknas: Var yttrar det sig och hur?
Ska forumet fungera som ett uppslagsverk på redan upptagna eller lösta problem lär det bli svårt att hitta problemen på rubriken. Det gör ju också större risk att flera trådar avhandlar samma sak.
Precisera gärna i rubriken VAD slags problem det handlar om, VAR det yttrar sig och HUR med några få, men kärnfulla ord. Då blir det lättare att se vad det handlar om mer exakt. Och då blir det också lättare att få rätt personer att intressera sig.
Inläggsikonerna....? Först nu upptäckte jag dem... Jag ställer samma fråga, vad innebär de? Hur kan de användas?mattiaswp skrev:Det vore önskvärt om det fanns en lättillgänglig förklaring till inläggsikonerna. Den första och den tredje ser man inte ens vad de föreställer. Och för vissa övriga är tillämpningsområdet inte helt självklart. Vad innebär de?
Jag tittade igenom FAQ och kunde inte hitta något svar där heller. Föreslår att det skall komma upp gula hinttexter med förklaring när man för muspekaren över respektive ikon. Dessutom kan smilisarna gärna få översatta hinttexter.Dancer skrev:Inläggsikonerna....? Först nu upptäckte jag dem... Jag ställer samma fråga, vad innebär de? Hur kan de användas?mattiaswp skrev:Det vore önskvärt om det fanns en lättillgänglig förklaring till inläggsikonerna. Den första och den tredje ser man inte ens vad de föreställer. Och för vissa övriga är tillämpningsområdet inte helt självklart. Vad innebär de?
Jag tänkte rapportera meddelandet för att föreslå åtgärdande av denna brist, men på rapporteringens formulärsida står det att man bara skall använda rapporteringen om något meddelande bryter mot reglerna och det gör ju inte det här meddelandet. Tanken var att jag skulle uppmärksamma administrationen på den här frågan, men jag vill ju inte "missbruka" kanalerna till något som de uttryckligen inte är avsedda för. Är det så att man inte vill bli överhopad med rapporter om brister i systemet? Eller finns det en annan kanal som inte är lika uppenbar då man vill citera ett inlägg? Det går visserligen att skicka ett PM men det finns flera alternativ: Administratörer och Systemadministratörer.
Föreslår att rapportformuläret får en ämneskategori till: "Inlägg som belyser brister i systemet"
Senast redigerad av 1 mattiaswp, redigerad totalt 21 gånger.
Inläggsikoner: Ingen,
Eld (hett ämne/bråttom osv.),
stjärna (osäker på användningsområde),
radioaktiv (någon slags extra tydlig varning?),
hjärta,
tankebubbla,
frågetecken,
utropstecken/varning,
information,
genant,
fräck,
fixat. 

Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 21 gånger.
Jahaaa, så de är komplement till Smilies? Hamnar de också i själva inlägget? Det går ju inte att se i förhandsgranskningen, så få se hur det bli nu när jag använt ELD.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag tycker att det funkar super och att det finns tålamod med oss (mig) nybörjare. Dock saknar jag att det i en del gamla trådar länkas till forumtrådar som inte finns längre iom bytet av forum.
Utan forumet hade jag suttit och varit en bitter windows-användare.
Richard
Utan forumet hade jag suttit och varit en bitter windows-användare.
Richard
Kul att majoriteten av er som svarat på den här tråden tycker att upplevelsen är övervägande positiv, men ni är mer än välkomna att ge negativ kritik också 
Det var ju för att få veta saker som behövde förbättras jag startade tråden

Det var ju för att få veta saker som behövde förbättras jag startade tråden

- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Hej!
Går det att ställa in så att man inte lämnar forumet när man klickar på externa länkar? Som det är nu så öppnas inte länkarna i en nytt fönster eller ny tabb när jag klickar på dem. Antar att man kan shiftklicka eller liknande men det är inget jag arbetat in som vana så det vore bättre, i min mening, att externa länkar öppnade ny flik eller nytt fönster.
Bara en liten synpunkt från Xappe
Går det att ställa in så att man inte lämnar forumet när man klickar på externa länkar? Som det är nu så öppnas inte länkarna i en nytt fönster eller ny tabb när jag klickar på dem. Antar att man kan shiftklicka eller liknande men det är inget jag arbetat in som vana så det vore bättre, i min mening, att externa länkar öppnade ny flik eller nytt fönster.
Bara en liten synpunkt från Xappe