Jag har stora funderingar på att börja anv. ubunto, men jag är livrädd

Så här ser läget ut i dag:
Jag har en Dell Dimension 8400. På den finns idag 2st WinXP-installationer varav den ena är för Musik, kör mkt cubase osv. Den andra är en ren bruksmaskin för surf, torrent, word, excel, mail, foto, mp3 osv.
I datorn finns idag 2st (fysiska) hårddiskar varav den ena är partionerad till c och e. På D ligger den XP installation jag vill/måste ha kvar och på C den jag ev. vill byta bort.
Vad är jag då rädd för?
-Jag har DELL, problem?
-Jag måste kunna välja vilket operativ jag ska starta, detta borde inte vara några problem men kan man inte så kan man inte. Oroar mig kanske i onödan här.
-Jag MÅSTE kunna koppla in mina mobiltelefoner W300i och Nokia 5310 samt min digitalkamera. Problem?
-Jag spelar även CSS, detta är inte livsviktigt att få igång direkt, såg dessutom att det tydligen går att få det att funka genom wine på youtube.
-Jag har en skrivare från Dell (detta apföretag) AiO 922 vilken verkar ha ställt till det för många, går den att ens få igång i ubunto?
Vet någon mer saker kring vanliga problem win-användare brukar stöta på så får ni mer än gärna berätta.
Mvh: obba