monteringspunkter
- joda
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
monteringspunkter
jag håller på att testa ett os nu som ger mig valet att ge min ena partition (den som jag sparar saker på som inte ska formateras) monteringspunkt /home/, /usr, /var, /opt, etc.
innan i andra system jag har testat så har jag kunnat ge den disken monteringspunkt /media eller i /mnt men ingen av dom två valen finns med nu...
vilken ska jag välja då och vad blir det för skillnad att ge dom den ena monteringspunken än den andra... ?
innan i andra system jag har testat så har jag kunnat ge den disken monteringspunkt /media eller i /mnt men ingen av dom två valen finns med nu...
vilken ska jag välja då och vad blir det för skillnad att ge dom den ena monteringspunken än den andra... ?
- Konservburk
Re: monteringspunkter
Du borde kunna välja en helt egen monteringspunkt, t.ex. /mnt eller /media. Annars kan du strunta i att välja någon alls och fixa det efter installationen. Om du väljer t.ex. /home så kommer den partitionen att hamna under /home, eller om man utrycker sig omvänt: Filerna i /home kommer att hamna på den partitionen.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Du bör inte montera den på någon av dessa platser. När du är klar med installationen monterar du partionen för hand.
- joda
ok... hur är lättast och bäst att gå till väga efter jag har installerat klart då ?zero gravity skrev:Du bör inte montera den på någon av dessa platser. När du är klar med installationen monterar du partionen för hand.
... och när har man nytta av dom valen som jag skrev fanns med då?
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
De olika monteringspunkterna som de föreslog är olika delar av ditt operativsystem. Vanligtvis brukar man ha en separat partion för /home där alla ens privata inställningar finns lagrade. På så sätt kan man behålla denna partion orörd om man behöver installera om sitt operativsystem. Då slipper man göra om alla inställningar på sin dator.joda skrev:ok... hur är lättast och bäst att gå till väga efter jag har installerat klart då ?zero gravity skrev:Du bör inte montera den på någon av dessa platser. När du är klar med installationen monterar du partionen för hand.
De andra monteringspunkterna används för andra syften, men du kan oftast strunta i dom om du inte vill göra en mer avancerad installation.
Det du kommer behöva göra efter installationen är att skapa en monteringspunkt, tex under /mnt
Kod: Markera allt
sudo mkdir /mnt/filer
sudo chown ditt_namn /mnt/filer
/dev/partionen /mnt/filer ext3 defaults 0 1
Exakt vad som skall stå i raden kan du läsa om här: http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Fstab
Det finns säkerligen även något enklare, grafiskt sätt att montera den i Ubuntu. Men jag har inte Ubuntu installerat just nu, så har svårt att säga vart man gör det

- joda
zero gravity skrev:De olika monteringspunkterna som de föreslog är olika delar av ditt operativsystem. Vanligtvis brukar man ha en separat partion för /home där alla ens privata inställningar finns lagrade. På så sätt kan man behålla denna partion orörd om man behöver installera om sitt operativsystem. Då slipper man göra om alla inställningar på sin dator.joda skrev:ok... hur är lättast och bäst att gå till väga efter jag har installerat klart då ?zero gravity skrev:Du bör inte montera den på någon av dessa platser. När du är klar med installationen monterar du partionen för hand.
De andra monteringspunkterna används för andra syften, men du kan oftast strunta i dom om du inte vill göra en mer avancerad installation.
Det du kommer behöva göra efter installationen är att skapa en monteringspunkt, tex under /mntDärefter behöver vi lägga till en rad i filen /etc/fstab (sudo gedit /etc/fstab)så att din partion alltid monteras där vid uppstart. Raden kommer se ut något i stil med.Kod: Markera allt
sudo mkdir /mnt/filer sudo chown ditt_namn /mnt/filer
/dev/partionen /mnt/filer ext3 defaults 0 1
Exakt vad som skall stå i raden kan du läsa om här: http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Fstab
Det finns säkerligen även något enklare, grafiskt sätt att montera den i Ubuntu. Men jag har inte Ubuntu installerat just nu, så har svårt att säga vart man gör det
oki... det ska jag nog fixa... jag har inte heller ubuntu i denna datorn men förhoppningsvis gör man på samma sätt...
men det skulle väl egentligen kunna gå att även lägga denna partitionen under /home... eller kan man bara välja en /home när man installerar ?
Ja, du kan skapa en egen monteringspunkt i princip var som helst.joda skrev:men det skulle väl egentligen kunna gå att även lägga denna partitionen under /home... eller kan man bara välja en /home när man installerar ?
Du kan skapa en monteringspunkt under /home som du t.ex döper till
/home/xxxx eller /home/joda/xxxx eller ...
Gör du det under installationen så fixar den monteringspunkten automatiskt, dvs skapar mappen xxxx ifråga. Annars måste du själv skapa mappen xxxx manuellt i samband med att du uppdaterar fstab.
- joda
oki... då är jag med...Bowmore skrev:Ja, du kan skapa en egen monteringspunkt i princip var som helst.joda skrev:men det skulle väl egentligen kunna gå att även lägga denna partitionen under /home... eller kan man bara välja en /home när man installerar ?
Du kan skapa en monteringspunkt under /home som du t.ex döper till
/home/xxxx eller /home/joda/xxxx eller ...
Gör du det under installationen så fixar den monteringspunkten automatiskt, dvs skapar mappen xxxx ifråga. Annars måste du själv skapa mappen xxxx manuellt i samband med att du uppdaterar fstab.
thanks...