Censur!!!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Censur!!!

Inlägg av vulfgar »

Sid skrev:Frågan som är väsentlig är: Vilka tilfrågas eller rådfrågas vid bannlysningar?
Ev varningar eller banningar sköter vi i forumsadministrationen om, helt utan inblandning från kontaktpersoner eller förtroenderåd. När vi varnat någon så har vi däremot omedelbart efteråt informerat förtroenderådet lämnat vår motivering för åtgärden. Detta för att dom ska kunna kontrollera hur vi agerat även om personen ifråga inte själv begärt prövning.
Alla som vill kan nominera en person, sej själv eller annan till förtroenderådet och alla som är medlemmar i forumet kan rösta. Inga konstigheter där alltså.

Det här forumet är ju lite speciellt eftersom det inte har en enskild person som ägare, det är ju därför väldigt viktigt att vi försöker hålla dörren öppen för alla som behöver hjälp. Vi måste ändå ha en viss ordning och reda och därför flyttas trådar, inlägg modereras osv. Det är ju för att det ska bli enklare att hitta den hjälp man behöver. Förtroenderådet skapades just för att kunna agera om forumsadministrationen skulle gå överstyr och agera för godtyckligt och det är dit man vänder sej om man känner sej felbehandlad. Fast innan man vänder sej dit är det bra att kontakta oss för att be om en förklaring och ev en rättelse.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Sid skrev:Inte alls hypotetisk. Jag har själv varit bannlyst och var naiv nog att överklaga till förtroenderådet. Jag hade inte en tanke på att samma förtroende råd varit tillfrågad vid beslutet. Varför införde vi då det jävla rådet?
Förtroenderådet var inte på något sätt tillfrågad om det beslutet. Däremot så stod det från början i reglerna att dom skulle bestämma längden på bannlysningen och det ansåg både dom och vi blev helt fel, just av den anledning du nämner. En regeländring förslogs och röstades igenom pga det.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Eftersom denna tråd handlar om censur så tar jag och ställer dessa frågor.
Hur skulle du Sid vilja att vi moderatorer modererade trådarna?
och hur skulle "styrelse-hierakin" se ut om du fick bestämma?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Hur skulle du Sid vilja att vi moderatorer modererade trådarna?
Jag tycker att ni borde hålla er till att ta bort spam. Men jag har även förståelse för att ni tar bort vissa inlägg.
och hur skulle "styrelse-hierakin" se ut om du fick bestämma?
Inga kommentarer
Sid

Inlägg av Sid »

vulfgar skrev:
Sid skrev:Frågan som är väsentlig är: Vilka tilfrågas eller rådfrågas vid bannlysningar?
Ev varningar eller banningar sköter vi i forumsadministrationen om, helt utan inblandning från kontaktpersoner eller förtroenderåd. När vi varnat någon så har vi däremot omedelbart efteråt informerat förtroenderådet lämnat vår motivering för åtgärden. Detta för att dom ska kunna kontrollera hur vi agerat även om personen ifråga inte själv begärt prövning.
Alla som vill kan nominera en person, sej själv eller annan till förtroenderådet och alla som är medlemmar i forumet kan rösta. Inga konstigheter där alltså.

Det här forumet är ju lite speciellt eftersom det inte har en enskild person som ägare, det är ju därför väldigt viktigt att vi försöker hålla dörren öppen för alla som behöver hjälp. Vi måste ändå ha en viss ordning och reda och därför flyttas trådar, inlägg modereras osv. Det är ju för att det ska bli enklare att hitta den hjälp man behöver. Förtroenderådet skapades just för att kunna agera om forumsadministrationen skulle gå överstyr och agera för godtyckligt och det är dit man vänder sej om man känner sej felbehandlad. Fast innan man vänder sej dit är det bra att kontakta oss för att be om en förklaring och ev en rättelse.
Jag måste ifrågasätta det du skriver eftersom både Urban Anjar och Upnorth har skrivit i den här tråden att dom faktiskt blivit tillfrågade innan beslutet tas. Tycker du att det är ett bra förfarande?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Sid skrev:
vulfgar skrev:
Jag måste ifrågasätta det du skriver eftersom både Urban Anjar och Upnorth har skrivit i den här tråden att dom faktiskt blivit tillfrågade innan beslutet tas. Tycker du att det är ett bra förfarande?
Jag har själv varit delaktig i alla besluten och vet hur det har gått till. Det som förtroenderådet var direkt inblandat i, var - som jag nämnde ovan - längden på avstängningen eftersom det vid det tillfället stod i reglerna att detta skulle bestämmas av just förtroenderådet. Detta har sedan ändrats i reglerna.
Efter dom första varningarna (i somras) anmälde jag själv detta till förtroenderådet för utredning för att få deras syn på vårt agerande, detta pga att vi hade dsk i färskt minne. Fö så har inte förtroendrådet tillgång till moderatorstavlan där vi diskuterar åtgärder. Kontaktpersonerna har hela tiden varit informerade om, men inte delaktiga i besluten.

Det Urban syftar på tidigare i tråden, var att han blev tillfrågad om han kände sej illa utsatt i en diskussion er båda emellan. Det var nämligen många som anmälde dina inlägg pga av att dom ansåg att Urban blev kränkt. Som han också sa här ovan, så tyckte han inte att vi skulle ingripa, utan att diskussionen skulle få fortsätta. Den diskussionen ägde ju rum i debatt-forumet, där kan ju diskussionens vågor få vara lite högre.
Sid

Inlägg av Sid »

vulfgar skrev:
Sid skrev:
vulfgar skrev:
Jag har själv varit delaktig i alla besluten och vet hur det har gått till. Det som förtroenderådet var direkt inblandat i, var - som jag nämnde ovan - längden på avstängningen eftersom det vid det tillfället stod i reglerna att detta skulle bestämmas av just förtroenderådet. Detta har sedan ändrats i reglerna.
Efter dom första varningarna (i somras) anmälde jag själv detta till förtroenderådet för utredning för att få deras syn på vårt agerande, detta pga att vi hade dsk i färskt minne. Fö så har inte förtroendrådet tillgång till moderatorstavlan där vi diskuterar åtgärder. Kontaktpersonerna har hela tiden varit informerade om, men inte delaktiga i besluten.

Det Urban syftar på tidigare i tråden, var att han blev tillfrågad om han kände sej illa utsatt i en diskussion er båda emellan. Det var nämligen många som anmälde dina inlägg pga av att dom ansåg att Urban blev kränkt. Som han också sa här ovan, så tyckte han inte att vi skulle ingripa, utan att diskussionen skulle få fortsätta. Den diskussionen ägde ju rum i debatt-forumet, där kan ju diskussionens vågor få vara lite högre.
Jag som medlem på det här forumet skulle känna mig betydligt bättre till mods om Urban inte blev tillfrågad hur kränkt han känner sig. Antingen agerar ni helt på eget bevåg. Annars frågar ni alla parter om dom känner sig kränkta. Jag vill inte ha fri leijd av Urban. Tack för kaffet!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Sid skrev: Jag som medlem på det här forumet skulle känna mig betydligt bättre till mods om Urban inte blev tillfrågad hur kränkt han känner sig. Antingen agerar ni helt på eget bevåg. Annars frågar ni alla parter om dom känner sig kränkta. Jag vill inte ha fri leijd av Urban. Tack för kaffet!
Om situationen varit omvänd, om det hade kommit massor med anmälningar från någon annan mot Urbans inlägg, att dom tyckt att han angrep dej och om du själv inte hade anmält, då hade vi kanske frågat dej om du kände dej kränkt och inte Urban, men eftersom du inte har något uppdrag, inte är med i administrationen eller kontaktperson eller annat, så hade vi i så fall antagligen agerat direkt istället och modererat hårdare. Det var alltså inte Urban som fick någon fördel i det här fallet, det var snarare du. Ingen av oss vill hindra medlemmar att ifrågasätta, vill att alla ska känna att man lugnt kan ifrågasätta hur uppdrag sköts och därför så får ibland den som inte har något uppdrag uttrycka sej lite hårdare, men givetvis gäller forumreglerna, inga personangrepp. Nu kan ju också detta tolkas lite olika. När det är två som för en upphetsad diskussion så blir det ibland lite hårda ord, det behöver inte alltid vara så illa menat egentligen som det ser ut, men det får inte gå hur långt som helst, inte ens i debatt-tavlan.
to wonder
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av to wonder »

när er genialitet kommer upp till ytan som forum blir det en fars bara, ni håller ihop, men ändå vill se ut som olikar.

som sagt ifrågsätter inte er genialitet.
UbunTu_hakker
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av UbunTu_hakker »

Sid skrev:
Ubuntu33 skrev:Dom flesta gamla windowsanvändare jag känner vet knappt vad Linux är och än mindre vågar pröva det!

Fördomarna om Linux fullkomligen haglar genom windowsvärlden!

Så att "se ner" på nybörjare eller "håna/driva med" konstiga frågor skrämmer dom ännu mera och det gagnar inte Ubuntu alls!

:(
Vad menar du?
Hej alla,

tror att han försöker demostrera OT, men kolla den finns kvar... eller? hahahahaha sorry lite OT svar här också... sorry.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Hade ett mkt längre inlägg, men det försvann i fummlandet med forumets knapparna :P

Har ni tänkt på att inte ett enda support inlägg har blivit bortmodererat (om det inte vart helt felaktigt)? Alltså inlägg som enbart riktas till att besvara en persons frågor eller förtydliga ett svar.
Detta bör säga något om den moderering som faktiskt sker. Sen finns inget underlag i denna tråd för att någon orättfärdig censur har skett på en lång tid här på forumet.

Anser man ett inlägg felaktigt har blivit modererat så vänder man sig till en moderator och ber om en förklaring och att inlägget läggs tillbaka.
Funkar inte det och man tycker inlägget vara såpass viktigt så kan man som sista utväg vända sig till förtroenderådet. Det är ett system som funkar och som borde användas.

Själv skulle jag aldrig bry mig om att lägga ner så mkt onödig tid på mina inlägg. Det är ju så enkelt att ta ett steg tillbaka och se om inlägget skulle kunna bidra med något, och om så är fallet omformulera sig. Istället för att ha långa disskussioner om det var rätt eller inte.
UbunTu_hakker

Hej alla,

När man läser alla inlägg och då främst från de som bestämmer "högsta hönsen" så blir man lite orolig.
Man försöker avsluta tråden med att det är "mycket OT" och "läs det jag skrivit eller allt försvinner"...

Sid verkar var en smart kille och det mesta han får svar på är ju goja.
Att det skrivs mindre här på detta forum får jag revidera då denna tråd ser ut att väcka känslor som ni tydligen har superkoll på.

Att Ryssland numera inte är Sovjetunionen kan vara en bra fingervisning, mer demokrati och trevliga och roliga inlägg som inte:

************************** Ctrl + x ***************************** Del ***********
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

UbunTu_hakker skrev:Hej alla,

När man läser alla inlägg och då främst från de som bestämmer "högsta hönsen" så blir man lite orolig.
Man försöker avsluta tråden med att det är "mycket OT" och "läs det jag skrivit eller allt försvinner"...

Sid verkar var en smart kille och det mesta han får svar på är ju goja.
Att det skrivs mindre här på detta forum får jag revidera då denna tråd ser ut att väcka känslor som ni tydligen har superkoll på.

Att Ryssland numera inte är Sovjetunionen kan vara en bra fingervisning, mer demokrati och trevliga och roliga inlägg som inte:

************************** Ctrl + x ***************************** Del ***********
Blir lätt att liknande trådar väcker en hel del åsikter.
Många på forumet och inom administrationen var dessutom med under tiden DSK pågick. Trådar som denna känns med tiden som upprepningar av ett gammalt tema.
Dock vill jag inte påstå att vi inte kan bli bättre på att bemöta medlemmar och på en rad andra punkter. Men vi har i alla fall nått såpass långt att det i dagsläget saknas konkret underlag för en sådan här tråd.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

UbunTu_hakker skrev:När man läser alla inlägg och då främst från de som bestämmer "högsta hönsen" så blir man lite orolig.
Jag har läst alla inlägg i denna tråd och ser ingenstans några försök att avsluta tråden.
Vilka inlägg menar vill avsluta tråden med att det är "mycket OT" och "läs det jag skrivit eller allt försvinner"?
UbunTu_hakker skrev:Sid verkar var en smart kille och det mesta han får svar på är ju goja.
Man kan ha synpunkter på vad Sid skriver, men att säga att det är goja är kanske att gå lite för långt.
UbunTu_hakker

Hej alla,

Fick tillslut ett bra och långt och fint svar som bör vara med här, nu så glömde jag fråga om det var ok att posta det privata messet men frestelsen vart för stor. Han har ju något i det han säger men vad tycker ni... Då det är VI (MVH Emil.s med administration och ledningd)

Och nej jag har aldrig varit här förut och är ingen gammal medlem. IP går ju att spåra **** Hint ****

Men som sagt tack för den fina texten och det var endast den sista meningen som var något att hålla i när det blåser Nordvindar...

********************************* Ctrl + v *****************************************************

Vad är det som döljer sig bakom fasaden?
Sent at: Tue Mar 18, 2008 8:18 pm
From: Emil.s
To: UbunTu_hakker

Hejdu!

Vi har kollat igenom lite av vad du skrivit det senaste dygnet, och jag har en del att anmärka på:
Först och främmst så har "du" helt plötsligt börjat att skriva med ett helt naturligt språk, utan något speciellt att anmärka på.
Vem är det som döljer sig bakom fasaden, är det den förståndshandikappade "Ubuntu_hakker", eller är det kompisen "Bengt"?

Du skriver hela tiden "jag" i trådarna när du förklarar ditt betéende. Har mycket svart att tro att samma "Ubuntu_hakker" som spamade skit är kapabel att skriva med samma meningsuppbyggnad som "du" skriver med i Cafét just nu.
Det är inte så att det finns en arg gammal medlem där bakom?

En annan mycket anmärkningsvärd sak är följande:
Vet inte om det är min fantasi, men skrivs det färre inlägg här nu än förut?
Den "Ubuntu_hakker" jag tror att jag pratar med har inte varit registrerad här mer än 20 dagar. Ganska kort tid för att bilda sig en uppfattning om hela forumet va?

Men mer anmärkningsvärt är:
UbunTu_hakker wrote:
Det är många som undrar varför det är så svårt att "överleva" på detta seriösa forum...

Det är inte bara jag som blir borttagen och censurerad... OM UbunTu skall vara seriöst diskuterat bör admins också vara det...

http://flukkost.nu/blog/2007/01/02/ubun ... ete-pagar/

Tack Upnorth men jag tittade på http://www.fria-ubuntu-se.org och kännde att de är lite mer seriösa och ligger på en lite högre nivå så jag testar där :-)

Många av forumets veteraner han inte ens vart med så länge att de vet vad som hände under DSK. Är bara en grupp av mycket inbitna forumanhängare som har koll på den biten. Ännu färre är det som har länkar till "materialet".

Det är inte så att det är någon som döljer sig under skalet? Någon som har vart med längre än många andra här på forumet? Någon som kanske till-och-med var med under DSK?

Här har vi kämpat och slitit för att få en väl fungerande, och stabil comunity med forumet som bas. Nog måste alla få ha sin egen åsikt, men att posta strunt och sen anklaga administrationen för censurering, och dra upp gammalt groll är inget som gör LoCot bättre.
Du är mer än välkommen att kritisera oss med ordentliga grunder under tavlan "Ubuntu sverige".

Klämmer vi på en öm tå, så tala om det i såfall. Lämnar du oss i fred så lämnar vi dig. Bättre att båda är nöjda än att man ska behöva klandra ner på varandra.

MVH Emil.s med administration och ledningd
UbunTu_hakker

HakanS skrev:
UbunTu_hakker skrev:När man läser alla inlägg och då främst från de som bestämmer "högsta hönsen" så blir man lite orolig.
Jag har läst alla inlägg i denna tråd och ser ingenstans några försök att avsluta tråden.
Vilka inlägg menar vill avsluta tråden med att det är "mycket OT" och "läs det jag skrivit eller allt försvinner"?
UbunTu_hakker skrev:Sid verkar var en smart kille och det mesta han får svar på är ju goja.
Man kan ha synpunkter på vad Sid skriver, men att säga att det är goja är kanske att gå lite för långt.
Hej HakanS,

sorry fel ordval...
UbunTu_hakker

Emil.s skrev:
Sid skrev:
Jag menar bara så här, du vet hur båten ser ut, du vet vem skeppar'n är
och du känner destinationen. Mönstrar du på så är det Ubuntu, Bugg #1 och
våra regler som gäller. Ständigt tjafs gynnar bara Microsoft!
Jag tycker att det gynnar Microsoft att marknadsföra ofria format. Vill ni bannlysa mig för det så gör det. Du behöver inte rädda mitt arsle. Jag blir gärna bannlyst för den ståndpunkten om den anses olämplig här.
Debatten om ofria format bör förslågsvis tas i trådarna som redan finns i debattforumet. Fortsatt diskussion här kommer att kastas...

Personligen så tycker jag att det modereras riktigt snällt här. Jämmför med Flashback eller något annat större forum. Då skulle tex den här tråden vart låst och kastad för länge sedan pga OT...
ZX Spectrum skrev:Eftersom vi moderatorer försöker att hålla trådarna Ontopics så känns det som att denna tråden spårar ut nu.
Är nära att den låses och det kanske inte trådskaparen vill?
Sid, du är välkommen att starta en ny tråd om du vill debattera fria format. Lär dock finnas sådana trådar sen tidigare.
Dessutom är jag bekymrad när du ger dig på Urban Anjar.
Hej,

bara svar på frågan om att det inte skall fortsättas prata här...
För mig är frågan ganska färdig så får mig kan ni låsa tråden och slänga den i närmsta runda arkiv.

Jag utmanar er också att banan mig och min IP vilket ni så gärna vill då jag tydligen gör mer skada än nytta här.
Min utmärkta Svenska kan bero på lite högskolepoäng någon stans men svårt att hitta mellan allt spelande och bloggande :-)

Tyckte personligen att det finns en heldel sköna lirare här på forumet men det finns så pass mycket man inte "bör" göra så jag får väl döda lite MS nördar på något technet forum med garanterat svar inom 24H :-)

Sista posten från mig och se nu till att ta och spärra detta jävla kontot och gör som ni brukar ta och *** Shift + Del **** samt banna mig för livet O0
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

UbunTu_hakker skrev:bara svar på frågan om att det inte skall fortsättas prata här...
Inläggen handlade om VAD det ska pratas om i denna tråd.
UbunTu_hakker skrev:Jag utmanar er också att banan mig och min IP vilket ni så gärna vill då jag tydligen gör mer skada än nytta här.
...
Sista posten från mig och se nu till att ta och spärra detta jävla kontot och gör som ni brukar ta och *** Shift + Del **** samt banna mig för livet O0
Nej du, avregistrera sig får man göra själv.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ja, existensen av en sådan här tråd är väl bevis nog för att här
inte råder någon alltför hård moderering och långtifrån någon
censur (=förhandsgranskning).

Då var det utrett.
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Konstiga trådar det finns ...
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Låst

Återgå till "Ubuntu Café"