Wine program för alla användare?

Samber

Wine program för alla användare?

Inlägg av Samber »

Jag har just skapat en ny användare. Tyvärr kommer jag inte åt mina installerade wine program (word, excel osv) de finns inte med i menyerna. Kan jag på ngt vis få fram dem i den nya användaren? ???
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Wine program för alla användare?

Inlägg av Hund »

Enklast är nog att skapa egna genvägar i menyn. I den första profilen kan du högerklicka på Program menyn och kika vilka sökvägar/kommandon som används för att starta programmen i fråga och sedan lägga till dessa för den nya användaren.
Användarvisningsbild
mattiaswp
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Wine program för alla användare?

Inlägg av mattiaswp »

Wine skapar en lokal c:\-imitation i varje användares hemkatalog. Det gör att windowsprogram hamnar där istället för i den allmänna programkatalogen (/usr/bin). Varje användare får alltså en egen windows-katalog och en egen Program-katalog. Det gör att program gärna installerar sig och sina filer för bara en användare om man inte. Och det kan bara bli så om man inte kör installationsprogrammet som root och väljer att installera programmet under z: som är enheten för /, och då lämpligen i /usr/bin eller gärna en underkatalog om programmet består av många filer.

Skillnaden mellan windowsgenvägar och linuxgenvägar är att i windows anses originalfilens katalog vara den katalog som originalfilen agerar i, medan i Linux så är det genvägens katalog som är den aktiva för programkörningen. Detta måste man alltså tänka på om man lägger en filgenväg att starta programmet med i en annan katalog om programmet förväntar sig att hitta sina filer i sin egen programkatalog. Skrivbordets (i Xfce) programstartare fungerar dock som windowsgenvägar, men det är förmodligen en särskild sak för skrivbordet och ingen allmän genväg som man kan lägga var som helst som i windows.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"