Hej! har provat söka om mitt problem men hittar inget vettigt =/
Har lyckats fixa igång en ubuntudator som ska agera som router dock så tappar jag nätverket lite då och då ,"Mediet frånkopplat" står det när man kör ipconfig på Windows burken.
Startar jag om ubuntudatorn så fungerar det igen ett tag.
ubuntudatorn har två nätverkskort varav ena är utåt och får ip från BBB, det andra har statiskt ip och är för det "interna" nätet och det delar ut dynamisk ip till windowsburken
Allt fungerar precis som jag vill ha det iaf tills det som sagt kopplar ner.
BBB
|
Ubuntudator
|
Trådlös anslutning
|
Windowsdator
Någon som har en susning om vad som kan orsaka att ubuntudatorn får för sig att döda nätverket titt som tätt? Hoppas min förklaring går att förstå :d
Nätverket kopplar ifrån
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Nätverket kopplar ifrån
Hej yoshy och välkommen till ubuntu-se!
Du har alltså ett trådat och ett trådlåst nätverkskort (som du använder som accesspunkt) i ubuntu datorn?
Har du kontrollerat /var/log/messages? Du kan få en lite enklare lista genom att köra dmesg.
Du har alltså ett trådat och ett trådlåst nätverkskort (som du använder som accesspunkt) i ubuntu datorn?
Har du kontrollerat /var/log/messages? Du kan få en lite enklare lista genom att köra dmesg.
Ah vart lite luddig förklaring från mig kanske 
Ubuntudatorn har två trådade nätverkskort i sig och det går sedan en kabel från det interna kortet till en trådlös enhet
Det jobbiga är att jag styr ubuntudatorn genom windowsmaskinen genom ssh och/eller vnc så jag har ingen skärm eller tangentbord till just den maskinen så det är kapa strömmen och starta om den burken som gäller när jag väl tappar nätet.

Ubuntudatorn har två trådade nätverkskort i sig och det går sedan en kabel från det interna kortet till en trådlös enhet
Kod: Markera allt
I-net - - - - - - - kabel - - -> Trådlöst enhet <- - trådlöst - -> Windowsburk
| |
Nätverk in -> Nätverk ut
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du får nog ändå titta i /var/log/messages* för hitta ledtrådar till vad som kan gå fel. Du måste hitta vilket kort som går ner.
Hur är det med status på accesspunkten när nätet är nere? Får du ipadress?
Jag har ett liknande nät som du har, skillnaden är att min trådlösa accesspunkt sitter i en switch och jag kör dhcp på lan-nätverkskortet.
Hur är det med status på accesspunkten när nätet är nere? Får du ipadress?
Jag har ett liknande nät som du har, skillnaden är att min trådlösa accesspunkt sitter i en switch och jag kör dhcp på lan-nätverkskortet.