ett nätverk så här?
ett nätverk så här?
Har två datorer med nätverk. Hittade en guide där det heter att man ska gå in i /etc/network/interfaces och lägga till
iface eth1 inet static Dator1
address 192.168.0.2
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
Då borde eth0 heta
iface eth0 inet static Dator 2
address 192.168.0.3
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
eller...?
Sedan står det i /etc/resolv.conf
search mindomän.com Vad är mindomän.com?
nameserver 192.168.0.1
iface eth1 inet static Dator1
address 192.168.0.2
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
Då borde eth0 heta
iface eth0 inet static Dator 2
address 192.168.0.3
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
eller...?
Sedan står det i /etc/resolv.conf
search mindomän.com Vad är mindomän.com?
nameserver 192.168.0.1
ett nätverk så här?
i guiden står det alltså
search mindomän.com
nameserver 192.168.0.1
När jag slår upp /etc/resolv.conf hittar jag både min domän, som har ett nummer från serien 192xx Och nameservernummer som är den fasta IP-adressen från ITleverantören. Ska jag ändra den IPadressen till 192.168.0.3 som är namnet på min dator 2 ovanstående inlägg
search mindomän.com
nameserver 192.168.0.1
När jag slår upp /etc/resolv.conf hittar jag både min domän, som har ett nummer från serien 192xx Och nameservernummer som är den fasta IP-adressen från ITleverantören. Ska jag ändra den IPadressen till 192.168.0.3 som är namnet på min dator 2 ovanstående inlägg
ett nätverk så här?
Hej Amadeus,
Det vore troligtvis lättare för dig att använda DHCP och dynamiska IP-adresser i hela ditt lokala nätverk.
Aktivera då DHCP-servern i din router och konfigurera alla datorer för automatiska adresser.
Detta är lättare om du inte har några servrar.
Angående konfigurationsfilen /etc/resolv.conf , där definieras DNS (Domain Name System) som är datorns "telefonkatalog" och konverterar alla domännamn mm till IP-addresser (nummer).
Fältet "search" kommer att läggas till vid namnsökningar med färre punkt.
Till exempel om du söker på "mindator" konverteras sökningen till "mindator.mindomän.com" innan den skicas till DNS-servrarna.
Fältet "nameserver" har för närvarande IP-addressen på din gateway mot internet eftersom där finns en DNS-cache i din router. Cachen sparar de senaste förfrågningarna och svarar snabbar mot upprepade förfrågningar från ditt lokaka nätverk. Adressen på routern är där om du tidigare har använt routern som DHCP-server.
Om du använder statiska IP-addresser är det bättre att lägga i IP-adresserna för två DNS-servrar från din internetleverantör i nameserver på din /etc/resolv.conf. För väldigt små nätverk är det ingen stor fördel att ha en cache.
i /etc/resolv.conf
ÖVERKURS: Om du använder statiska adresser kan du sedan lägga till adresserna i filen /etc/hosts i alla datorer för att kunna ange enbart namn på datorerna. Det är bra om du har egen domän och egna servrar:
Alternativ1: Lägg följande i /etc/hosts
Den första raden med 127.0.0.1 justeras efter varje datornamn och kan innehålla mindator1, mindator2 mm
Alternativ 2, lägg följande i /etc/hosts
Med detta kan du ange samma adress på ditt intranät och internet, utan att behöva egen DNS-server.
Det vore troligtvis lättare för dig att använda DHCP och dynamiska IP-adresser i hela ditt lokala nätverk.
Aktivera då DHCP-servern i din router och konfigurera alla datorer för automatiska adresser.
Detta är lättare om du inte har några servrar.
Angående konfigurationsfilen /etc/resolv.conf , där definieras DNS (Domain Name System) som är datorns "telefonkatalog" och konverterar alla domännamn mm till IP-addresser (nummer).
Fältet "search" kommer att läggas till vid namnsökningar med färre punkt.
Till exempel om du söker på "mindator" konverteras sökningen till "mindator.mindomän.com" innan den skicas till DNS-servrarna.
Fältet "nameserver" har för närvarande IP-addressen på din gateway mot internet eftersom där finns en DNS-cache i din router. Cachen sparar de senaste förfrågningarna och svarar snabbar mot upprepade förfrågningar från ditt lokaka nätverk. Adressen på routern är där om du tidigare har använt routern som DHCP-server.
Om du använder statiska IP-addresser är det bättre att lägga i IP-adresserna för två DNS-servrar från din internetleverantör i nameserver på din /etc/resolv.conf. För väldigt små nätverk är det ingen stor fördel att ha en cache.
i /etc/resolv.conf
Kod: Markera allt
search mindomän.com
nameserver XX.YYY.ZZ.WW
nameserver XX.YYY.ZZ.VV
Alternativ1: Lägg följande i /etc/hosts
127.0.0.1 mindator1.mindomän.com localhost.localdomain localhost mindator1
192.168.0.1 router
192.168.0.2 mindator1
192.168.0.3 mindator2# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1 ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts
Alternativ 2, lägg följande i /etc/hosts
127.0.0.1 mindator1.mindomän.com localhost.localdomain localhost mindator1
192.168.0.1 router.mindomän.com router.localdomain mindator1
192.168.0.2 mindator1.mindomän.com mindator1.localdomain mindator1
192.168.0.3 mindator2.mindomän.com mindator2.localdomain mindator2
# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1 ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts
/M
ett nätverk så här?
Jo det var helt klart överkurs. Har jag fattat saken, DHCP kan jag köra med båda linux-datorerna även om routern har en fast IP i förhållande till leverantör, som kör fast. Vad jag inte greppar är hur jag ska fixa nätverket med DHCP. Min ena dator, vi kan kalla den GUL har både windows o ubuntu edgy. skrivaren är kopplad direkt till GUL, inte in i routern och funkar i både windows o ubuntu. Den andra datorn, vi kan kalla den BRUN har bara ubuntu. Med BRUN vill jag nå skrivaren i GUL, plus att gärna kunna läsa filer i GUL om det går.
ett nätverk så här?
Så här står det i routern sedan jag gått till Skrivbord/Nätverk/Kabelanslutning/Egenskaper/ och ändrat till DHCP:
LAN Port
MAC Address 00:0f:b5:c3:80:80
IP Address 192.168.0.1
DHCP On
IP Subnet Mask 255.255.255.0
LAN Port
MAC Address 00:0f:b5:c3:80:80
IP Address 192.168.0.1
DHCP On
IP Subnet Mask 255.255.255.0
ett nätverk så här?
Hur har det gått? Har du kommit vidare?
ett nätverk så här?
Nja, jag fick ett bekymmer som gjorde att jag måste plocka bort Edgy och återgå till Dapper. Jag greppar inte det här med VAR jag skall ge de två datorna namn, och OM de skall ha ipadresser i 192-serien. Jag har i varje dator skapat användarnamn två lika, men jag har mera kvar att göra. Tack för intresset, men jag kommer igen när jag fått tid.
ett nätverk så här?
Nu så kan jag läsa filer från och till resp dator, genom smb
Måste jag installera samma drivrutin skrivare på den dator som inte har skrivaren inkopplad hos sig, eller är det kort och gott så att skrivaren måste köras in i routern?
Måste jag installera samma drivrutin skrivare på den dator som inte har skrivaren inkopplad hos sig, eller är det kort och gott så att skrivaren måste köras in i routern?