Atheros AR5007EG

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
basudan

Atheros AR5007EG

Inlägg av basudan »

Ubuntu vet inte av mitt atheros AR5007EG wlan kort någon som kan hjälpa mig med det här? Ha försökt lite med madwifi utan resultat. Vet dock inte om jag ha gjort allt så som man borde???  :'(
Okänd

SV: Atheros AR5007EG

Inlägg av Okänd »

Den här länken borde du kolla närmare:

http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ifi+driver

Hälsningar och GOD JUL !

LJ
basudan

Inlägg av basudan »

Blir int till något med de kommandona. Börjar bra och installerar en massa men sen hittar int den någo mappar och jag fattar inget. >:(
MKo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av MKo »

ndiswrapper och Win XP drivrutinen funkar perfekt för mig.
Ubuntu 10.10 64-bit
basudan

Inlägg av basudan »

Ja ja hoppas på stöd för mitt atheros kort i nästa utgåva av Ubuntu. Ha nu prövat med de flästa guider jag hittat på nätet angående atheros med ndiswrapper och madwifi både med ubuntu och Fedora 8 men det blir int till någo. Detta elände tvingar mig att använda win vista eftersom jag inte vill ha en massa kablar fast kopplade hela tiden.
Henmyr

Re: Atheros AR5007EG

Inlägg av Henmyr »

Jag har lyckats installera drivrutiner för det här nätverkskortet, men tyvärr så fungerar det inte perfekt.

Jag kan alltid se alla trådlösa nätverk som finns i min omgivning, men det är väldigt svårt att ansluta till dem, känns mest som ren tur att då och då lyckas. Har lagt in WICD men det fungerar ändå inte perfekt..

Ibland kan jag ansluta och allt fungerar perfekt, men andra gånger så kan jag inte ansluta hur mycket jag än försöker.

Det står såhär i WICD:

<namnpåmittnärverk>: Optaining ip adress.

Sen några sekunder senare står det:

None: Obtaining ip adress.

och sen skiftar det mellan de två, men jag blir inte ansluten.

Förslag?

EDIT: Kör med WAP.

EDIT2: Har installerat med ndiswrapper och windows xp driver.
paul981
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av paul981 »

Här: http://madwifi.org/wiki/Releases/0.9.4

Kan man läsa:
Released: 2008-02-13

# No AR5007 support in this release; experimental support is available for i386 (32bit) in #1679
# No AR5008 support in this release; support is available in trunk

Dvs. stöd för nämnda chip(set?) finns alltså ännu inte med i en officiell release. Det enda tillvägagånssättet är därför att tanka hem källkoden ifrån projektets repository (svn co....) och kompilera själv. #1679 ovan är en patch som du behöver applicera innan kompilering dessutom.

Själv är jag alltför nöjd med att ha sladdar i datorn för att orka bry mig just nu.... ^-^

Har någon en länk för hur man installerar drivrutin med ndiswrapper....?
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

paul981 skrev: Har någon en länk för hur man installerar drivrutin med ndiswrapper....?
Från deras egna hemsida.

ndiswrapper
Bild
folollejk
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av folollejk »

http://snapshots.madwifi.org/special/ma ... 007.tar.gz

Det här funkar för mig

1. Remove any ath_pci driver from the RESTRICTED DRIVERS MANAGER
2. Make sure that you have build-essential package installed, if not, fire up a terminal and type in sudo apt-get install build-essential
3. Navigate your way in Terminal to the directory where you downloaded the archive for the driver
4. Type these to decompress the archive tar xfz madwifi-ng-r2756+ar5007.tar.gz and cd madwifi-ng-r2756+ar5007
5. Type make to compile
6. Type sudo make install to install the driver
7. Type sudo modprobe ath_pci to insert the driver as a kernel module
8. Restart by typing sudo reboot
9. If all goes well, after you restarted, you will find wireless networks in your Network Manager
basudan

Inlägg av basudan »

Hej igen. Ha nu prövat de flesta guider på nätet i snart fyra månaders tid med Ubuntu 7.10, Fedora 8, Suse 10.3 och Sabayon linux som skulle ha färdiga drivrutiner men klarade inte mitt grafikkort, men sen råkade jag hitta på PCLINUXOS 2007. Körde in live skivan i datorn valde trådlös internet, den rekomenderade ndiswrapper och stod att jag sku lägga in Xp drivrutinen. Tog den från MSIs support sidor ( har en MSI lapptop) och lade in den där som PCLINUXOS begärde. Wlan fungerade lika fint som i Vista, grafiken hade fel upplösing, googlade lite sen sökte jag upp ati hd2xxx via synaptic så va det i skick ( har ett ati mobility radeon hd2400 grafik kort) sen va det bara ljudet som inte fungerade, surfade lite igen sen va det bara att gå till synaptic igen och ta ner nyaste drivrutinerna så fungerade allt. Så enkelt ha int jag fått igång ett enda linux förut, tycker annors mycket om Ubuntu men skall nu ge det här en chans verkar hittills helt ok är ju lite ovan med KDE men det bara fungerar och alla program jag testar fungerar fint, så får ni inte igång wlan och det är en viktig detalj för att använda linux så testa denna distribution. Har ett litet problem med PClinuxOS ännu men det tror jag inte kan vara så svårt att lösa, ha inte lyckas få skriv rättigheter till windows partionerna (kör med dual booth) kan bara läsa och kopiera från dem men inte göra ändringar så är det någon här som vet hur jag ska göra det så får de gärna skriva.
Användarvisningsbild
flierman
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av flierman »

Jag kan bara säga att här är Ubuntu en katastrof, det blir sämre och sämre med wifi-problemen och jag tror detta blir mitt sista försök att stanna med Ubuntu. jag vill verkligen kör med ubuntu men det är tyvärr för mycket katastrof gällande Atheros och inga lathundar eller fungerande lösningar finns vilket är trist.
basudan

Inlägg av basudan »

Sen Ubuntu 8.10 så ha wlan fungerat utan problem på min MSI EX610, körde med den ennu för en månad sedan men tack vare att dator va för kraftlös för video redigerin så va jag tvungen att skaffa ny dator, denna gång blev det en ny iMac 21,5tum med snowleopard. Ha aldrig förr kört osx men det är alltid kul att pröva något nytt. Tror nog Ubuntu och kdenlive skulle ha klarat videoredigeringen med denna maskin lika bra som iMovie.
Användarvisningsbild
flierman
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av flierman »

Med Linux Mint fungerar det perfekt..problem solved för mig.

Se denna tråd oxå: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... lit=ar5008
Skriv svar

Återgå till "Internet"