Problem med volym kontrol i ubuntu

Okänd

Inlägg av Okänd »

Hejsan

Jag har ett problem med ljudet på min ubuntu installation. Det går inte att kontrollera volymen även fast mitt ljudkort fungerar. Problemet är att inte ens alsa mixer kan ändra volymen, Det spelar ingen roll om PCM är max eller min volym det ger ingen skillnad det enda som märks är när man väljer Mute på PCM i aslamixer.

Någon som har haft liknande problem?

output från lspci
.
.
Multimedia audio controller: Silicon Integrated Systems [SiS] Sound Controller (rev a0)
.
.

EDIT: jag har alsas oss wrapper installerad.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har lyckats lösa problemet med softvol pluginet till ALSA.
Användarvisningsbild
Fribacka
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Fribacka »

Jag har problem med volymkontrollen. Utvolymen är alderles för låg. Ljudet spelas upp men endast som en viskning och förstärker jag ljudet externt så blir det distat. Jag kör Ubuntu breezer 5.10 på IBM thinkpad T30. Output från lspci:
fribacka ~ $>lspci
.
:
0000:00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corp. 82801CA/CAM AC'97 Audio Controller (rev 02)
.
:
Device manager listar fyra Device till Audio Controller:
Intel 82801CA-ICH3 ALSA Capture Device
Intel 82801CA-ICH3 - MIC ADC ALSA Capture Device
I82801CAICH3 ALSA Control Device
Intel 82801CA-ICH3 ALSA Playback Device
I guider på nätet sägs att man kan avaktivera en DRC (Dynamic Range Control). Dena funktion skulle först göras synlig i volymkontrollen genom att DRS markeras i volymkontrollens inställnigar. Jag har ingen sådan funktion. Kan ALSA ha installerats utan detta eller har rutinerna missuppfattat mitt ljudkort? Har den låga uteffekten andra orsaker?

Tacksam för svar. /Fribacka
/Fribacka (Ubuntu 8.04, IBM thinkpad T30)
"I'd rather be in the mountains thinking about God than in church thinking about the mountains."
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du kan prova med alsamixer i terminalen och kontrollera staplarna där. Detta hjälper dock inte mot DRC, jag vet inte ens vad det är.
Användarvisningsbild
Fribacka
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Fribacka »

Alsamixer t erminalen visar samma värden som volymkontrollen, Inget nytt där således men problemet är ändå löst....

...det visade sig vara trivialt. Högst upp på tangentbortet finns en voymkontroll. Den var satt till minimum.
/Fribacka (Ubuntu 8.04, IBM thinkpad T30)
"I'd rather be in the mountains thinking about God than in church thinking about the mountains."
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"