Linux mint
Linux mint
(visste inte vart jag skulle posta. är det helt galet så flytta gärna tråden mods)
Är det någon som har provat linux mint som kan förklara lite hur det är. liknar det ubuntu eller är det helt annorlunda? jag har testat t.ex. fluxbox och tycker att det är ganska likt ubuntu så min uppfattning om vad som är likt kanske är lite skum men men.
När jag testade ubuntu första gången så tyckte jag det var lite konstigt men nu när jag använt det i bara någon månad så inser jag hur bra val jag gjorde när jag bytte bort windows och nu har jag fått mersmak av linux. är linux mint rekomenderat att prova?
Edit: jag har förresten redan fullt med partitioner (4 st) eftersom jag var tvungen att installera windows för att få igång program till mp3spelare och mobil. kan man ha 2 OS på samma partition utan att det stöter sig med varandra?
Är det någon som har provat linux mint som kan förklara lite hur det är. liknar det ubuntu eller är det helt annorlunda? jag har testat t.ex. fluxbox och tycker att det är ganska likt ubuntu så min uppfattning om vad som är likt kanske är lite skum men men.
När jag testade ubuntu första gången så tyckte jag det var lite konstigt men nu när jag använt det i bara någon månad så inser jag hur bra val jag gjorde när jag bytte bort windows och nu har jag fått mersmak av linux. är linux mint rekomenderat att prova?
Edit: jag har förresten redan fullt med partitioner (4 st) eftersom jag var tvungen att installera windows för att få igång program till mp3spelare och mobil. kan man ha 2 OS på samma partition utan att det stöter sig med varandra?
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Linux mint
Nu är det ett tag sen jag använd det men ..
Linux Mint bygger på Ubuntu.
Det man först märker är utseendet (snyggare enligt min mening). Menyerna ser lite annorlunda ut.
Flash och java är installerat från start. Lite andra program finns med, tex Envy.
Man kan använda Ubuntus förråd och uppdateringar.
Linux Mint bygger på Ubuntu.
Det man först märker är utseendet (snyggare enligt min mening). Menyerna ser lite annorlunda ut.
Flash och java är installerat från start. Lite andra program finns med, tex Envy.
Man kan använda Ubuntus förråd och uppdateringar.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
så det är som här (ubuntu) att det känner av programvaror och liknande så man slipper söka drivrutiner för minsta lilla grej? det är nog det jag värderar högst med ubuntu och sen det sköna utbudet av program också så både är bättre än det som finns till windows och dessutom ofta gratis.
du rekomenderar att testa alltså? deras forum är tydligen enbart på engelska så det är en nackdel om man vill ha hjälp dock.
vet du (eller någon annan) fler kul linux destrubitioner (eller hur det stavas) som är värda att prova på.. allt utom textbaserat är intressant.
du rekomenderar att testa alltså? deras forum är tydligen enbart på engelska så det är en nackdel om man vill ha hjälp dock.
vet du (eller någon annan) fler kul linux destrubitioner (eller hur det stavas) som är värda att prova på.. allt utom textbaserat är intressant.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Du kan ha 2 eller flera os på en dator, men inte på samma partition. Du ska väl kunna dela swap och förmodligen /home - fast då ska du nog ha olika användarnamn, men / måste ha en egen partition för varje os. Om du redan har 4 primära partitioner och vill ha fler, så får du lägga till utökade partitioner, dvs man kan ha mer än 4 partitioner på hårddisken, men inte mer än 4 primära. Det finns mer info om partitioner här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... +partition
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- nicefinger
Finns en svensk sida nu http://linuxmint.se/.
Jag tycker definitivt du ska pröva det.
Jag tycker definitivt du ska pröva det.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
tack för info om partitionerna. ska se om jag förstår mig på det om utökade partitioner men jag märkte nu att mobilens minneskort upptäcktes i ubuntu även om den ignorerar självaste telefonen så nu skyndade jag mig att ta bort det eländiga windows jag installerade innan det fördärvar min stackars dator 
det är sprängkul att utforska nya OS

apselut! nu när jag ändå har en fri partition så blir det nog att jag testar redan imorrn eftersom du rekomenderar detFinns en svensk sida nu http://linuxmint.se/.
Jag tycker definitivt du ska pröva det

Det är väl i och för sig inte nödvändigtvis nödvändigt att ha separata konton/hemkataloger för olika distar? Formatet på de konfigurationsfiler som ligger i hemkatalogen är ju generellt sett inte distributionsspecifika utan berör mer gemensamma upstream-applikationer, såsom Gnome, firefox, etc.vulfgar skrev:Du ska väl kunna dela swap och förmodligen /home - fast då ska du nog ha olika användarnamn...
Sen så finns det förstås specialfall då man har olika versioner av samma program installerat i de olika distarna, varpå då dess konfigurationsfiler eventuellt kan skilja sig lite åt. Likaså finns det säkert en och annan egenhet just för den specifika distributionen. Generellt så ska dock inte detta vara något större problem.
Antar att det är en smaksak när det kommer till kritan. Vad man prioriteras mest; en tydlig separation av ens konfigurationer eller nyttan/smidigheten av ett gemensamt konto.
nu har jag hämtat mint. någon som vet fall Debian Sarge är något att ha? det ser fräckt ut när man ser på bilder också och så läste jag att det var mycket stabild... någon som rekomenderar? feodora såg trist ut iaf. såg ut som en blandning av ubuntu och xp.
Jorå, allt är Debian bra. Det är förövrigt just Debian som Ubuntu bygger vidare på. Däremot så är just Sarge kanske en lite väl gammal version. Särskilt då den kommer att sluta supportas nu den 31:a mars. Aktuell stable-utgåva utav Debian är Etch. Det är inte helt ovanligt att folk som vill ha lite fräshare versioner kör testing-utgåvan, som just nu är Lenny, på sina desktopsystem.Tesla skrev:någon som vet fall Debian Sarge är något att ha?
ahh ok.. men finns det något bra linux som skiljer sig från både ubuntu och windows (mandrake såg ut som windows-kopia helt). gatoo, är det grymt?
- Ulsak
Gentoo anses lite skakigt.
Mandriva är en populär dist som är värd att prova.
Debian Stable 4.03.rcl = om man vill ha en traktor som tuffar på och bryr sig bara om stabilitet.
Ubuntu + derivat = om man vill ha äventyr, användarglädje, gemenskap och mervärde..
Mandriva är en populär dist som är värd att prova.
Debian Stable 4.03.rcl = om man vill ha en traktor som tuffar på och bryr sig bara om stabilitet.
Ubuntu + derivat = om man vill ha äventyr, användarglädje, gemenskap och mervärde..
haha jag hade ju inte precis tänkt överge ubuntu men när man gått från ett skitsystem till ett bra system så kan man inte sluta leta efter det perfekta
om jag inte trivs med att ha mint på min lilla partition så blir det nog traktorn Mandiva. det lät faktiskt ganska tryggt att ha den på en andrapartition.

- nicefinger
Kör Linux Mint Cassandra nu, som test på min nya dator jag håller på och bygger 

- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Linux mint är typ lika med ubuntu, och alltså är det ingen direkt förändring. Det enda som skiljer är typ utseendet, uppdateringshanteraren och lite i menysystemet.
- nicefinger
Den svenska hemsidan har blivit rasande snygg http://linuxmint.se/.
Men inte mycket innehåll.
Men inte mycket innehåll.
- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Finns ju en underavdelning på svenska på linux mint forums också.
http://www.linuxmint.com/forum/viewforum.php?f=69
- nicefinger
16 dagar sedan nån senast skrev nåt där ..kollektivist skrev:Finns ju en underavdelning på svenska på linux mint forums också.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Sitter på en Mint-cd, smakar gott
(VÄLDIGT dålig ordvits..)
Jag gillar den skarpt... det är 5% från att jag slänger in den i datorn.
Den skickar meddelanden med terminalen:
Den har COWSAY som standard 

Jag gillar den skarpt... det är 5% från att jag slänger in den i datorn.
Den skickar meddelanden med terminalen:
Kod: Markera allt
\
\ \_\_ _/_/
\ \__/
(oo)\_______
(__)\ )\/\
||----w |
|| ||
mint@mint ~ $ cowsay Haha!
_______
< Haha! >
-------
\ ^__^
\ (oo)\_______
(__)\ )\/\
||----w |
|| ||

Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
-
Jo, det är ju väldigt viktigtSakJur skrev: ...
Den har COWSAY som standard

-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Har för mig att mint inte finns i 64 version än, vilket kanske kan vara värt att tänka på beroende på din hårdvara.
Vill du ha något som "skiljer sig" från Ubuntu är Pardus kanske ett alternativ.
Du vill förresten kanske testa att använda Virtualbox tillsammans med t.ex. http://www.veedee-eyes.com/ så kan du testa att köra systemen utan att installera dem "på riktigt" på en egen partition. Virtualbox låter dig starta uppe en "dator i datorn" och du kan skapa låtsashårddiskar o.s.v där du kan installera distrosen utan att de rör något i ditt riktiga system. Har t.ex själv fått igång Pardus i VirtualBox på Ubuntu Hardy 64.
Mitt egna intryck är att alla de användarvänliga distrosen som fungerar som desktops är rätt lika om man inte är en väldigt erfaren användare eller eftersöker något speciellt: Det man främst märker som normalanvändare är fönsetermiljön (t.ex. Gnome/KDE) och pakethanteraren. Programutbudet brukar vara ungefär detsamma såvida man inte väljer en väldigt exotisk och ny distro. Annorlunda uttryckt: Om det nu finns över 300 aktiva distros kan man ifrågasätta hur befogat det är och hur många som i det stora hela, för en normalanvändare, är mer eller mindre likvärdiga. Jag påstår inte att alla distrosen är det, men att väldigt många antagligen kommer vara det från mitt eller kanske ditt perspektiv.
Vill du ha något som "skiljer sig" från Ubuntu är Pardus kanske ett alternativ.
Du vill förresten kanske testa att använda Virtualbox tillsammans med t.ex. http://www.veedee-eyes.com/ så kan du testa att köra systemen utan att installera dem "på riktigt" på en egen partition. Virtualbox låter dig starta uppe en "dator i datorn" och du kan skapa låtsashårddiskar o.s.v där du kan installera distrosen utan att de rör något i ditt riktiga system. Har t.ex själv fått igång Pardus i VirtualBox på Ubuntu Hardy 64.
Mitt egna intryck är att alla de användarvänliga distrosen som fungerar som desktops är rätt lika om man inte är en väldigt erfaren användare eller eftersöker något speciellt: Det man främst märker som normalanvändare är fönsetermiljön (t.ex. Gnome/KDE) och pakethanteraren. Programutbudet brukar vara ungefär detsamma såvida man inte väljer en väldigt exotisk och ny distro. Annorlunda uttryckt: Om det nu finns över 300 aktiva distros kan man ifrågasätta hur befogat det är och hur många som i det stora hela, för en normalanvändare, är mer eller mindre likvärdiga. Jag påstår inte att alla distrosen är det, men att väldigt många antagligen kommer vara det från mitt eller kanske ditt perspektiv.