Jag har en domän hos GoDaddy som pekar till mitt webhotell.
Nu vill jag ha en underdomän som pekar vidare till min egna server, har skaffat DynDNS konto och det är inställt och konfigurerat
i min router för att uppdatera och hela den biten. Så långt allt väl (tror jag..)
Däremot är jag lite fundersam på hur DNS inställningar som cname och liknande fungerar i kombination med DynDNS.
Jag har vart in i DNS configen och pekat subdomänen till mitt DynDNS namn så det bör vara rätt.
Det jag däremot är osäker på är hur andra förfrågningar än t.ex. web hanteras ?
Om jag försöker göra en ssh anslutning till sub.domän.min kommer den verkligen att komma fram
till min server ? Genom DynDNS ?
DNS:er, Domäner och CName..
- Beakon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
DNS:er, Domäner och CName..
Linux - Bringing back the joy of computing
Re: DNS:er, Domäner och CName..
Vad gäller DNS så görs i princip alla uppslagning, inklusive för webben, på samma sätt. De generella typena av information i en DNS är A-records och CNAMEs. Ett A-record slår upp ett domännamn till ett ip-nummer och ett CNAME slår upp en domännamn till ett annat domännamn. I slutändan behövs det dock någonstans ett A-record.
Kan även nämna PTR-records, som går andra hållet och omvandlar en ip-adress till ett domännamn. Dessa kommer du dock i regel varesig kunna, eller behöva för den delen, använda med gratistjänster som Godaddy.
Det stora specialfallet är MX-poster som används vid mailhantering.
(Finns ett ytterligare några typer av DNS-inlägg, med dessa är defintivt överkurs i detta läge.)
Innan jag svarar på de sista frågorna så vill jag bara dubbelkolla så att vi inte pratar förbi varandra.
När du säger att du har pekat din subdomän på dyndns-domänen, menar du då att du har lagt in ett CNAME? Det är förövrigt helt rätt metod :-) I sådant fall ska inte inte vara några problem att ssh:a eller göra någon annan anslutning via subdomänen.
Vad du möjligtvis skulle kunna ha gjort, vilket är betydligt rätt, är att ha använt någon form av webbforwarding-funktion som Godaddy och dylika tjänster erbjuder. Alltså att du "pekat" din subdomän på en url (komplett med http:// etc). Då är det lite annat inblandat än just DNS-teknik. En sådan lösning kommer ej heller att fungera med ssh och dylikt.
Kan även nämna PTR-records, som går andra hållet och omvandlar en ip-adress till ett domännamn. Dessa kommer du dock i regel varesig kunna, eller behöva för den delen, använda med gratistjänster som Godaddy.
Det stora specialfallet är MX-poster som används vid mailhantering.
(Finns ett ytterligare några typer av DNS-inlägg, med dessa är defintivt överkurs i detta läge.)
Innan jag svarar på de sista frågorna så vill jag bara dubbelkolla så att vi inte pratar förbi varandra.
När du säger att du har pekat din subdomän på dyndns-domänen, menar du då att du har lagt in ett CNAME? Det är förövrigt helt rätt metod :-) I sådant fall ska inte inte vara några problem att ssh:a eller göra någon annan anslutning via subdomänen.
Vad du möjligtvis skulle kunna ha gjort, vilket är betydligt rätt, är att ha använt någon form av webbforwarding-funktion som Godaddy och dylika tjänster erbjuder. Alltså att du "pekat" din subdomän på en url (komplett med http:// etc). Då är det lite annat inblandat än just DNS-teknik. En sådan lösning kommer ej heller att fungera med ssh och dylikt.
- Beakon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: DNS:er, Domäner och CName..
Men då verkar jag med andra ord vara på rätt spår eftersom det är samtliga portar/tjänster jag vill ha tillgängliga via subdomänen.
Då är det troligen bara DNS uppdateringarna jag måste vänta på ska gå igenom hela vägen till comhem.
Kom precis på att jag ju har en Citrix lösning till jobbet, loggade in den vägen och kollade det och där stämmer allting med subdomänen.
Däremot verkar det som om jag inte kan forwarda den vanliga domänen samtidigt som jag har en egenhändigt inhopmicklad DNS config...
Då är det troligen bara DNS uppdateringarna jag måste vänta på ska gå igenom hela vägen till comhem.
Kom precis på att jag ju har en Citrix lösning till jobbet, loggade in den vägen och kollade det och där stämmer allting med subdomänen.
Däremot verkar det som om jag inte kan forwarda den vanliga domänen samtidigt som jag har en egenhändigt inhopmicklad DNS config...
Linux - Bringing back the joy of computing