Nu är det KRIS

predator
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Nu är det KRIS

Inlägg av predator »

Hej på er återigen . Jag körde en standard uppgradering som os:et vill ibland när den hittar nyare drivisar o sånt. Mitt i nedladdningen så ballade det ur , (fel i progamvaran har jag för mig att det stod ). Ok startade om datorn och vad händer jo under uppstarten så visar den Starting nfs utilities fail.
Omjag låter eländet vara så blir skärmen svart och det kkommer upp den däringana runda greijen som visas vid muspekaren när den arbetar.
Om jag avbryter allt och väljer någon recoverymode så kommer jag ändå inte in för att den inte godkänner mitt anv.namn eller psw.
Inta fasen måsre jag blåsa hela datorn för det här eller ? Börjar bli svårt att stava, vmitt tangentbord gillar tydligen inte att man fäller tårar i den .
mvh predator
Användarvisningsbild
axel112

Re: Nu är det KRIS

Inlägg av axel112 »

Nummer ett - gladpack över tangentbordet.

Nummer två - hos mig, om jag väljer recoverymode, åker jag rakt in som root och behöver inte logga in överhuvudtaget. Prova om det inte är så och kör en apt-get update, apt-get upgrade.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Nu är det KRIS

Inlägg av zenbios »

Har själv varit med om att det knasat sig med grafiken efter upgradering, eller man fått en ny kärna.
men testa o se om det går bättre att starta om du väljer vesa som dina grafik drivar som är default vid en installation.

Kod: Markera allt

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
och välj då vesa som dina grafik drivar.
detta gör du så klart när du startar i recoverymode.
lite skumt att datorn inte ens vilja känna av din användarnamn eller lösen.
men kolla så det finns kvar, så inget konstigt har hänt, detta gör du oxå i revoerymode.
när allt väl laddats färdigt, skriv detta.

cat /etc/shadow
så nästan längst ner ska du kunna se ditt användarnamn,
sätt du lösen för det igen bara, tex vad du hade innan.

passwd användare
användare byter du så klart ut mot vad du hade för inloggningsnamn.
så får du skriva ett lösen sen bara. o starta om med reboot eller sudo reboot.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"