horizontella streck vid inloggning.

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
KlipskKonst
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

horizontella streck vid inloggning.

Inlägg av KlipskKonst »

har nu kört ubuntu i några månader och det har fungerat bra tills för en månad sedan(började med 7.04). efter uppdatering för någon månad sedan fick jag problem med att jag inte kunde ändra upplösningen (blev tvungen att använda 800*600, 640*480@86hz, normalt använder jag 1024*768@60hz). saken hör till den att mitt geforce 7300 inte ville vara med längre så jag började använda mig av det interna grafikkortet då. det var alltså här allt började....

testade att formatera om hårddisken och installera om ubuntu efter många svettiga försök att finna lösning genom olika forum. gick inte att, som jag hade hoppats, få vesadrivisarna att fungera. troligtvis fanns någon konflikt som jag inte kunde lokalisera men som hade något med xorg att göra. vid ännu en installation av 7.10 fungerade allt jättebra. jag valde att inte installera två xorg-paket (en rekommenderad och en säkerhetsuppdatering), då jag ville förvissa mig om att jag skulle kunna ändra skärmupplösningen. allt var frid och fröjd tills tredje omstarten, då jag kommer fram till inloggningsmenyn där det blir en massa horizentella streck, så man ser inte vad som står. det fortsätter med horizontella streck även när jag kommit fram till "skrivbordet". skall sägas att jag har installerat clamav och scribus precis innan det började strula sig med horizontella streck.

så: finns det någon som varit med om något liknande eller som vet vad det beror på och hur man gör för att få tillbaka normal skärm? kanske någon har någon hint om hur man kan gå vidare i felsökningen?

jag har en hemmabyggd
athlon64*2 2,2 Ghz
2 Gb ram
msi k9vgm-v (en gammal 17" skärm av märket iiyama kopplad till det interna grafikkortet via k8m890)
kör med ubuntu 7.10 32bits
Användarvisningsbild
Jannish
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Re: horizontella streck vid inloggning.

Inlägg av Jannish »

Eftersom det är ett ganska gammal chip kan det skapa lite problem i vissa lägen.
Det finns lite trådar som kan hjälpa dig att få igång grafiken, men dessa är från 2006/2007, men borde troligen funka.

Kolla in: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=264650

Skriv gärna hur det går och om det går!
KlipskKonst

horizontella streck (löst) låg upplösning (olöst)

Inlägg av KlipskKonst »

lyckades bli av med den konstiga streckade skärmen genom att välja recovery i grub och skriva:

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

men min upplösning är besvärande låg och jag har provat att använda guiden på:
https://help.ubuntu.com/community/OpenChrome

kommer till den punkten där man ska skriva in:
./autogen.sh --prefix=/usr
där säger terminalen att "Filen eller katalogen finns inte"
KlipskKonst

Inlägg av KlipskKonst »

såg att /autogen.sh låg i undermappen /openchrome/trunk)... ska fortsätta vidare för att se om jag kan lösa detta...
KlipskKonst

horizontella streck vid inloggning/låg upplösning

Inlägg av KlipskKonst »

låg upplösning är löst med ovannämnda guide.
Användarvisningsbild
Jannish
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Jannish »

Kul att det har löst sig!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"