eric.scott skrev:Funkar! ;D ;)
Gött mos!
eric.scott skrev:
Jag har via samba delat ut hela serverns hårddisk så jag skulle kunna lägga upp hemsidor via nätverket från windows datorn.
Men jag får "åtskomst nekad" när jag försöker ändra något i /var/www/ mappen? även fast inte apache är igång. ???
Gissningsvis så har den användare su som samba-ansluter med inte skrivrättigheter till /var/www ? Företrädevis låter du din vanligare användare, vilket jag antar att är den du ansluter med över samba, bli ägare till mappen ifråga.
eric.scott skrev:
Ser också att mitt SSL-certifikat är utfärdat 2008-02-21 och förfaller 2008-03-22 något att oroa sig för?
Det korta, men inte helt klargörande, svaret är "Ja och nej" alternativt "Det beror på" :-)
Låt mig utveckla. En säker https-anslutning erbjuder två vinster. Dels att trafiken är krypterad och dels vissheten om att du verkligen pratar med den server du tror att du pratar med. För att du ska kunna lita på det sistnämnda behöver dock serverns certifikat vara signerat utav en betrodd tredje part (CA). Det är denna signering som egentligen berörs utav certifikatets giltlighetstid.
Då just ditt nuvarande snakeoil-certifikat inte direkt är signerat utav en betrodd tredje part spelar det sålunda ingen direkt roll att det förfaller. Krypteringen är fortfarande precis densamma. Har du däremot en signerat "riktigt" certifikat, och du vill att andra ska kunna lita på det, så är det viktigt att du har ett aktuellt certifikat som inte har förfallit.