En tjejkompis är orolig, försökte registrera ...
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
En tjejkompis är orolig, försökte registrera ...
.. ett "fildelat" Photoshop. Nu tror hon hon ska åka i fängelse .. är det så?
Hur kan jag lugna henne?
Hur kan jag lugna henne?
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
-
Re: En tjejkompis är orolig, försökte registrera ...
Självklart är det ju inte så bra att regga piratkopior men chansen att dom plockar just henne bland 100.000 till är nog obefintlig!
Och dessutom hur ska dom veta att hon inte köpt det?
Dessutom så får man bara böter om det är lindrigt..det är värre med dom som sprider det 24/7 eller säljer det för massor med pengar!
Hon kan nog vara lugn!

EDIT: Ytterligare ett skäl för att gå över till Ubuntu så slipper man ladda ner piratkopior.
Och dessutom hur ska dom veta att hon inte köpt det?
Dessutom så får man bara böter om det är lindrigt..det är värre med dom som sprider det 24/7 eller säljer det för massor med pengar!
Hon kan nog vara lugn!

EDIT: Ytterligare ett skäl för att gå över till Ubuntu så slipper man ladda ner piratkopior.
- nicefinger
Hon försökte ju regga det (var väl en ruta som dök upp som hon klickade i) men det funkade inte ...Och dessutom hur ska dom veta att hon inte köpt det?
Det finns väl loggat hos dom nu: "Hostile attempt to register illegal copy" eller nåt .. åsså en IP-adress.
JAG tror ju inte det är nån fara

Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
- Beakon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Det är ingen fara.
Hon kunde ju inte veta att någon skulle koppla upp sig via den trådlösa routern hon lånade av dig...
Hon kunde ju inte veta att någon skulle koppla upp sig via den trådlösa routern hon lånade av dig...
Linux - Bringing back the joy of computing
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Du får väl övertyga henne om att använda gimp istället, så slipper hon såna bekymmer.
Det finns ju till windows också.
Du kan ju ta som argument att om dom skulle knacka på dörren och vilja skicka in henne på vatten och bröd så kan hon klara sej om hon avinstallerar och raderar. Då kan hon ju säga att hon inte märkte att det var en piratkopia förrän hon försökte regga den.

Du kan ju ta som argument att om dom skulle knacka på dörren och vilja skicka in henne på vatten och bröd så kan hon klara sej om hon avinstallerar och raderar. Då kan hon ju säga att hon inte märkte att det var en piratkopia förrän hon försökte regga den.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- nicefinger
Nja .. nu är hon en ung tjej med allt vad det innebär. "Alla mina kompisar ha ju PS .."
-
Och det är hon då kommer med argumentet att "Mitt är gratis och lagligt och är minst lika bra som PS"
Eller hur?

Eller hur?

ehh, hört talas om grupptryck ?Ubuntu33 skrev:Och det är hon då kommer med argumentet att "Mitt är gratis och lagligt och är minst lika bra som PS"
Eller hur?

Men hon kan vara lugn, det kommer inte att hända någon ting, kostnaden för
en evetuell påföljd är större än vad Adobe skulle få in.
Risken skulle kunna vara antipiratbyron, men de har händera fulla med större fiskar

-
Precis som jag skrev tidigare så jagar dom inte småfisk!
1,5 miljoner fildelar och 3 st har blivit fällda!

Nu har ju de mest uppmärksammade fallen faktiskt handlat om när privatpersoner blivit stämda i avskräckande syfte...Ubuntu33 skrev:Precis som jag skrev tidigare så jagar dom inte småfisk!
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
När jag var ung grupptryckte vi varandra till att röka och dricka glögg, är det piratkopierade program som gäller nu för tiden? Tufft!_Ruby_OR skrev:ehh, hört talas om grupptryck ?Ubuntu33 skrev:Och det är hon då kommer med argumentet att "Mitt är gratis och lagligt och är minst lika bra som PS"
Eller hur?
![]()
Men hon kan vara lugn, det kommer inte att hända någon ting, kostnaden för
en evetuell påföljd är större än vad Adobe skulle få in.
Risken skulle kunna vara antipiratbyron, men de har händera fulla med större fiskar

Vi borde ha en liten lathund för att prata bort folk från sådana idéer. Få dom att förstå hur mycket smartare och roligare det är att t.ex använda Gimp än att stjäla en produkt man egentligen inte behöver. Att man förutom alla bildbehandlingsmöjligheter även kan delta i själva utvecklingen av programmet och vara med i Gimp:s gemenskap (som jag antar finns?). Dessutom är ju inte direkt resultaten från Gimp inkompatibla med PS...
- per9000
- Kontakt:
Då hon kanske förtjänar vatten och bröd en vecka så att hon lär signicefinger skrev:Nja .. nu är hon en ung tjej med allt vad det innebär. "Alla mina kompisar ha ju PS .."

/Per
"Grupptrycket tvingade mig piratkopiera", kommer det att stå i nästa Aftonblad. 
Övertyga henne om att gimp är tillräckligt bra (om det funkar för proffs så duger det väl för henne med
).

Övertyga henne om att gimp är tillräckligt bra (om det funkar för proffs så duger det väl för henne med

-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Det ända felet med GIMP: CMYK och att det är Pixel-baserat.
Personligen gillar jag Illustrator som min brorsa har...
Men säg:
"Du kan starta en ny trend!"
Personligen gillar jag Illustrator som min brorsa har...
Men säg:
"Du kan starta en ny trend!"
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Löjligt uttalande. Avskräckande syfte? Ser du alla som döms för lagbrott som att de dömdes, inte för att de bröt mot lagen, utan att de dömdes för att avskräcka andra? Att begå brott mot upphovsrättslagen är som att begå brott mot vilken lag som helst. Det finns liksom ingen skillnad, oavsett vad ni tycker om piratkopiering. Dessutom vill jag göra klart att piratkopieringen är den öppna och fria världens största fiende. Så länge Photoshop med mera är "gratis" bryr sig inte folk om att det finns lagliga, fria alternativ. För mig som förespråkare för öppen och fri programvara finns inte piratkopiering på kartan.upnorth skrev: Nu har ju de mest uppmärksammade fallen faktiskt handlat om när privatpersoner blivit stämda i avskräckande syfte...
Fildelning, när det gäller sånt som är olagligt innom det.
gjort eller frågor om hur eller är väl ändå inget som diskuteras här inne.... eller?
gjort eller frågor om hur eller är väl ändå inget som diskuteras här inne.... eller?
Bör eller får disskuteras?zenbios skrev:Fildelning, när det gäller sånt som är olagligt innom det.

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vi följer svensk lag. I den här tråden så förkommer inga tips på hur man piratkopierar och inte heller någon uppmaning att göra detta. tvärtom så är många av inläggen kritiska till piratkopiering. Att diskutera företeelsen piratkopiering bryter inte mot forumreglerna och det givetvis tillåtet att ha olika åsikter i frågan.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!