får inte DNS att fungera.... :(

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
matti4s
Kontakt:

Inlägg av matti4s »

Hej nu är det så att jag i ubuntu (6.10) inte kan surfa till ex. <a class="postlink" href="http://www.google.se">http://www.google.se</a> utan måste skriva in ipadressen i firefox istället...
Jag använder ADSLmodem från netgear och ut från det kommer endast 1 sladd (till datorn) det är altså inga fler portar.

I resolv.conf står det

Kod: Markera allt

nameserver 192.168.0.1
samma under DNS-fliken i Nätverk

I windows har jag inställt så att jag ska få DNS server automatiskt och jag behöver altså inte skriva in något...

om jag tittar status för nätverk i windows så ser jag att DNS-servern är 192.168.0.1 samma som i resolv.conf i ubuntu och detta gissar jag att det är något som ADSLmodemet som betämmer...

hoppas någon kan komma på vad problemet är...
Det är ganska tråkigt att inte ha någon signatur. Därför kan det ibland vara lite roligare att fylla ut det här tomrummet efter posten med lite text. Man kan skriva lite om sig själv: Hej, jag heter Mattias och har inte använt ubuntu så länge, men jag är inte dålig för det! Jag behärskar: XHTML,CSS,PHP,Javascript,C++ och det är dags för python.
freall

Inlägg av freall »

Lägg till din isp´s dns i resolv.conf. Inte bara din lokala.

MVH Fredric
Användarvisningsbild
matti4s
Kontakt:

Inlägg av matti4s »

[quote="freall"]Lägg till din isp´s dns i resolv.conf. Inte bara din lokala.

MVH Fredric[/quote]
hur tar jag reda på den?

ska jag logga in på modemet?
Det är ganska tråkigt att inte ha någon signatur. Därför kan det ibland vara lite roligare att fylla ut det här tomrummet efter posten med lite text. Man kan skriva lite om sig själv: Hej, jag heter Mattias och har inte använt ubuntu så länge, men jag är inte dålig för det! Jag behärskar: XHTML,CSS,PHP,Javascript,C++ och det är dags för python.
freall

Inlägg av freall »

Ja prova med det, annars kan du kanske kolla på din internetleverantörs hemsida. Jag hade även missat att du kör en grafisk maskin.Du kan alltså skriva in dom under din dns flik.

MVH Fredric
Användarvisningsbild
matti4s
Kontakt:

Inlägg av matti4s »

[quote="freall"]Ja prova med det, annars kan du kanske kolla på din internetleverantörs hemsida. Jag hade även missat att du kör en grafisk maskin.Du kan alltså skriva in dom under din dns flik.

MVH Fredric[/quote]
nu har jag gjort det du tipsar om men utan att få det att fungera.... finns det ingen funktion som gör att DNSen ställer in sig själv som i windows?
freall

Inlägg av freall »

Har du provat med en annan maskin och fått det och funka?
Annars kan det vara så att du inte får någon ip från din isp. För kör du bara med modemet imellan så borde du få adresser från din leverantör. Har du däremot en router kan det ju vara gateway som spökar.

/F
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="matti4s"]nu har jag gjort det du tipsar om men utan att få det att fungera.... finns det ingen funktion som gör att DNSen ställer in sig själv som i windows?[/quote]
Ja, du har väl DHCP aktiverat i Nätverksinställningar? Ursäkta om det är en dum fråga. :cool:
Användarvisningsbild
matti4s
Kontakt:

Inlägg av matti4s »

[quote="petri0"][quote="matti4s"]nu har jag gjort det du tipsar om men utan att få det att fungera.... finns det ingen funktion som gör att DNSen ställer in sig själv som i windows?[/quote]
Ja, du har väl DHCP aktiverat i Nätverksinställningar? Ursäkta om det är en dum fråga. :cool:[/quote]
ja det har jag.. :cool:
Okänd

Inlägg av Okänd »

Om du inte vet vilka DNS du ska använda kan du använda OpenDNS http://www.opendns.com

DNS:
208.67.222.222
208.67.220.220

Skriv in ovanstående DNS-adresser i System-->Administration-->Nätverk-->DNS
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"