Nätverk Ubuntu/windows XP [LÖST]
Nätverk Ubuntu/windows XP [LÖST]
Jag har 2 datorer koppland i mitt nätverk, en dator med Ubuntu & en laptop med Windows XP.
Från Ubuntu kan jag utan problem hämta/spara filer från min windows datorn, men i windows datorn kan jag inte hämta filer från min Ubuntu dator.
Windows hittar datorn i nätverket, när jag skriver in mitt inloggnings namn & lösenord,händer inget.
Från Ubuntu kan jag utan problem hämta/spara filer från min windows datorn, men i windows datorn kan jag inte hämta filer från min Ubuntu dator.
Windows hittar datorn i nätverket, när jag skriver in mitt inloggnings namn & lösenord,händer inget.
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 13 gånger.
Anledning: Markerade som löst
Anledning: Markerade som löst
Re: Nätverk Ubuntu/windows XP
Vilka inställningar har du gjort på Ubuntu-datorn för att dela ut mappar?
andol hann före men jag postar ändå.
För att dela ut filer och mappar från ubuntu, krävs paketen samba och samba-common, dessa finns att installera.
Den lättaste vägen, är att gå till "system" -> "administ..." -> "Delade mappar" och lägga till de mappar du vill dela ut. Då ska du få frågan om att installera samba-paketen också. Sedan ska du kunna nå de delade mapparna från xp-datorn.
Konfigurationsfilen för sambainställningarna är /etc/samba/smb.conf
och du sköter sambaservern med kommandot
För att dela ut filer och mappar från ubuntu, krävs paketen samba och samba-common, dessa finns att installera.
Den lättaste vägen, är att gå till "system" -> "administ..." -> "Delade mappar" och lägga till de mappar du vill dela ut. Då ska du få frågan om att installera samba-paketen också. Sedan ska du kunna nå de delade mapparna från xp-datorn.
Konfigurationsfilen för sambainställningarna är /etc/samba/smb.conf
och du sköter sambaservern med kommandot
Kod: Markera allt
sudo /etc/init.d/samba start|stop|restart
jag har delat ut en map som heter Publikt från min hemma mapp.
Windows hittar datorn i nätverket och frågar efter användare & lösenord.
Jag matar in dom men inget händer
Samba är installerad, om Samba inte funkar borde jag inte kunna hämta filer från windows eller hur?
Windows hittar datorn i nätverket och frågar efter användare & lösenord.
Jag matar in dom men inget händer

Samba är installerad, om Samba inte funkar borde jag inte kunna hämta filer från windows eller hur?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du måste lägga in användaren och lösenordet i samba.
Jag har för mig att kammandot är sudo smbpasswd -a username
Jag har för mig att kammandot är sudo smbpasswd -a username
mcnisse kom ihåg det jag missade. Enklast är också att man har samma användare och lösenord på båda datorerna.
Nu funkar det!
Det var bara Samba lösenordet som behövdes...
Det var bara Samba lösenordet som behövdes...
Finemang!