Problem med att skriva specialtecken i NetBeans 6

Ramon
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Problem med att skriva specialtecken i NetBeans 6

Inlägg av Ramon »

Tja!

Jag har problem med att skriva tecken som kräver att man använder AltGr-tangenten i NetBeans, med andra ord kan jag inte koda i IDE:n längre :( Antingen kom jag åt en tangentkombination av misstag, eller så hände detta efter att någon uppdatering hämtades ner igår, för jag hade inga problem med detta igår eftermiddag. Men sen på kvällen efter att ha uppdaterat massa paket innan (kör Ubuntu 8.04 Alpha6), så märkte jag detta :(

När jag t.ex. trycker på AltGr+7 så ska jag ju få en { (klammer), men jag får enbart en 7:a. Jag kan inte hella hålla inne Shift och trycka på någon av piltangenterna för att markera text etc. Observera att detta enbart uppenbarar sig i NetBeans. I alla andra program fungerar det utmärkt.

Jag googlade lite och hittade några som har liknande problem: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=624536
Testade editera scim-filen (ändrade scim där i, till scim-bridge) och bootade om Ubuntu, men det hjälpte inte :(

Jag vore mycket glad ifall någon kunde komma på en lösning på detta problem/bugg, så jag slipper boota upp Windows bara för att kunna koda i NetBeans.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med att skriva specialtecken i NetBeans 6

Inlägg av mcNisse »

En enkel lösning är att gå övertill amerikansk tangentbords layout när du kodar. Du slipper altgr... ;)
Ramon
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med att skriva specialtecken i NetBeans 6

Inlägg av Ramon »

Hehe, ja det är sant, fast vill köra på svensk.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"