exim4 stoppa användarboxar
exim4 stoppa användarboxar
tjo !!
Fan hela värden skickar ju mail till mitt root konto.
Är det någon som vet hur man gör för att få exim att sluta leverera mail till
några konton.
typ postmaster root och några till.
// matte
Fan hela värden skickar ju mail till mitt root konto.
Är det någon som vet hur man gör för att få exim att sluta leverera mail till
några konton.
typ postmaster root och några till.
// matte
Re: exim4 stoppa användarboxar
Lägga in ett alias som pekar root:s mail till /dev/null ?
Vad gäller postmaster@ så finns det RFC-krav på att den adressen ska finnas. Fast för en privat hemmadomän så är det väl egentligen inte så noga i praktiken.
Vad gäller postmaster@ så finns det RFC-krav på att den adressen ska finnas. Fast för en privat hemmadomän så är det väl egentligen inte så noga i praktiken.
Kan man inte sätta upp en regler som säger att exim bara sla slänga alla sånna mail.
Vill kunna ha en rejekt lista eller nått sånt.
Gogglat men inte hittat något.
// matte
Vill kunna ha en rejekt lista eller nått sånt.
Gogglat men inte hittat något.
// matte
Har googlate liter mer är alltså ute efter ett "svart hål" där all jag vill att all mail som inte kommer till någon användare bara försvinner.
// matte
// matte
Du tycker inte att /dev/null uppfyller kravet på "svart hål" då?
Fast vad gäller mail till icke-existerande användare så är det väl nästan bättre att de bouncar med lämpligt felmeddelande? Torde väl nästan vara default i exim4 eller? Givet att man inte satt upp någon catch-all adress?
Fast vad gäller mail till icke-existerande användare så är det väl nästan bättre att de bouncar med lämpligt felmeddelande? Torde väl nästan vara default i exim4 eller? Givet att man inte satt upp någon catch-all adress?
Har gjort om lite och vill inte att den ska bounca.
På något sätt verkar det som om spam servrana känner av vilka addreser som kommer tillbaka och vilka som inte gör det.
Detta är ju lite jobbigt.
Antingen försvinner alla mail in i mailserver dom som har rätt addres blir levererade.
Eller så studsar man felaktiga mailboxes med risk att är den en spam server ser dom vilka addreser som finns och vilka som inte finns.
Har 15 mailboxes får 700 mail per dag ...690 är typ spam.
Spamfiltrerna för jobba riktigt hårt.
Har då ändå ett som slänger alla i som den tror är spam i förstaläget.
Sedan en till som taggar alla spam.
// matte
På något sätt verkar det som om spam servrana känner av vilka addreser som kommer tillbaka och vilka som inte gör det.
Detta är ju lite jobbigt.
Antingen försvinner alla mail in i mailserver dom som har rätt addres blir levererade.
Eller så studsar man felaktiga mailboxes med risk att är den en spam server ser dom vilka addreser som finns och vilka som inte finns.
Har 15 mailboxes får 700 mail per dag ...690 är typ spam.
Spamfiltrerna för jobba riktigt hårt.
Har då ändå ett som slänger alla i som den tror är spam i förstaläget.
Sedan en till som taggar alla spam.
// matte
Vad säges om ett catch-all som pekar mot /dev/null då?
Förövrigt så vet jag inte om bounce var ett riktigt bra ordval tidigare. Det jag menade var en reject på smtp-nivå. Fast vad gällen den aspekt du lyfter upp spelar det ju ingen större roll.
Förövrigt så vet jag inte om bounce var ett riktigt bra ordval tidigare. Det jag menade var en reject på smtp-nivå. Fast vad gällen den aspekt du lyfter upp spelar det ju ingen större roll.
Har nu confat om lite enligt
1 ett spam filter som slänger allt den tror är mail
2 satt ner bounce av fel mail till en gång
3 slänger root mail till /dev/null
4 slänger även virus mail och mal som innehåller vissa fil typer typ exe och bat
5 fryzzer mail i bara 12 timmar sedan bort
Sedan lita andra conf som verkar bra så nu har traffiken på mailserver säknts.
Men tidigare i veckan gick hela serven ner och det ågrund av att spamass fick jobba för mycket ...
// matte
1 ett spam filter som slänger allt den tror är mail
2 satt ner bounce av fel mail till en gång
3 slänger root mail till /dev/null
4 slänger även virus mail och mal som innehåller vissa fil typer typ exe och bat
5 fryzzer mail i bara 12 timmar sedan bort
Sedan lita andra conf som verkar bra så nu har traffiken på mailserver säknts.
Men tidigare i veckan gick hela serven ner och det ågrund av att spamass fick jobba för mycket ...
// matte