högtalarljud låter även fast jag har hörlurar inkopplade

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

högtalarljud låter även fast jag har hörlurar inkopplade

Inlägg av Victor »

Tjenare.

Jag har ett problem med ljudet på min laptop. Det är en LG E500-S.APNNV, vet inte riktigt vad ljudkortet heter men jag antar att det är integrerat i moderkortet. Det är så att när jag spelar upp musik med hörlurar inkopplade (i rätt hål) så spelas det även upp i högtalarna. Så ska det ju inte vara.. Hjälp?

Tack för snabba svar :)

MVH / Victor

EDIT: saxat från LGs hemsida om ljudkortet: 24bit High Definition Azalia
Senast redigerad av 1 Victor, redigerad totalt 3 gånger.
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Användarvisningsbild
Chippen

SV: högtalarljud låter även fast jag har hörlurar inkopplade

Inlägg av Chippen »

En gissning är att det är olika output för högtalare och hörlurar vilket betyder att du kan ha båda inkopplade sammtidigt... om du pillar runt bland ljudreglagen så kanske du hittar hur man sänker volymen för högtalarna men inte hörlurarna...

Är osäker dock, endast min gissning... hoppas någon med ett mer exakt svar dyker upp

MVH
Chippen
Användarvisningsbild
Victor

SV: högtalarljud låter även fast jag har hörlurar inkopplade

Inlägg av Victor »

Mjo letade lite men jag har tyvärr kanske inte lagt ned så mycket tid som jag borde. Men jag tycker ändå att det borde ske automatiskt att när jag kopplar in mina hörlurar ska högtalarna vara tysta..

Det kanske blir bättre med pulseaudio, eller kanske inte har något att göra med den delen, i Hardy?

Användarvisningsbild
Victor

Re: högtalarljud låter även fast jag har hörlurar inkopplade

Inlägg av Victor »

bumpar tråden.. har nu letat som en galning men hittar inget roligt reglage som gör att mina laptops högtalare är tysta samtidigt som det fortfarande spelas upp i mina hörlurar. Är jag den enda som har de här problemen? Vet att jag hade samma problem med min gamla laptop som var en Compaq någonting..

Det finns en massa buggar som är inrapporterade med samma problem. Här är en och i kommentarerna finns det någon lösning om att jag ska köra linux-backports-modules istället, då ska det fungera - förhoppningsvis.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/109838

Jag har ingen aning om hur jag ska göra detta så jag hoppas på lite hjälp från er :) Här är länk till en av kommentarerna som skriver att det fungerar och jag tror att det är det jag också vill göra men vet inte hur.

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Har det inte varit så tidigare då? Vi har en gammal windows-dator härhemma där det är på det viset, ljudet hörs i högtalarna fastän hörlurar är inpluggade.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

vulfgar skrev:Har det inte varit så tidigare då? Vi har en gammal windows-dator härhemma där det är på det viset, ljudet hörs i högtalarna fastän hörlurar är inpluggade.
Jodå, detta är inget nytt. Det är bara så att jag börjar bli riktigt irriterad över problemet nu. Inget jag inte kan leva med men det stör mig. På grund av att jag är en "kraschare" som kan krascha allt som kommer i min väg ( :P ) så har jag nu bestämt mig för att installera om då mitt nuvarande system nyss kraschade - igen. Orkar inte pilla - igen - så det får bli en ominstallation. Nu vet jag hur jag ska börja. Jag har inte riktigt bestämt mig än om det ska bli ubuntustudio, som jag hört ska använda linux-backports-modules(?), eller om det blir den "riktiga" ubuntun..

Men nog om det. Ingen som har en lösning?

Tack på förhand

Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Har du kollat i alsamixer eller bara i Gnomes mixer? Min erfarenhet är att gnomes mixer kan bugga lite.
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Har du sett den här tråden? http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=641545
Kan vara värt att läsa igenom...
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

För att installera linux-backports-modules kan du göra följande:

Tryck Alt-F2 (Kör-rutan) och kör kommandot gksudo synaptic.

När Synaptic startat går du in i Inställningar -> Förråd och väljer den tredje fliken Uppdateringar. Där finns en bit ner en kryssruta där det står Uppdateringar utan officiellt stöd (gutsy-backports). Kryssa i den rutan, stäng och klicka sedan på Läs om.

När förrådsförteckningarna har lästs om klickar du på sök, och söker efter linux-backports-modules, markerar och i
installerar det. Klart! :)
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

Ok, tack!

Finns det några nackdelar till att installera backportsen?

Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Nej, oftast inte. Men jag tror att det är så att de inte genomgått samma hårda krav och tester som de versioner som finns i de "vanliga" förråden, så det finns en lite större risk att det finns buggar eller liknande. Oftast handlar backports om att det finns en nyare version av en mjukvara, men som inte platsar i huvudförråden (jag tror att det är väldigt sällan/aldrig som det kommer en ny version av en mjukvara i förråden, och då menar jag inte ny som i 1.0.2.11-0.9722.0.1-ubuntu2, utan som i 3.2 blir version 3.3).

Ett exempel är väl Amarok, som fanns i version 1.4.7, men kom som 1.4.8 i backports (eller nåt sånt).

EDIT: Istället för att jag skall försöka ljuga ihop något halvdant om vad backports är, länkar jag hit:
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuBackports
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

ahh.. Ja men jag förstår grunden med backports.. Det jag läser om backports verkar vara bra och verkar dessutom vara nått för mig som vill vara lite "i tiden" med tekniken..

Tack så mkt... Ska testa backportsen men förmodligen lär det bli med Hardy Alphan då det är den som är installerade just nu..

Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"