apache2.conf.dpkg.old PHP

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
johnny_samuelsson@msn.com
Kontakt:

apache2.conf.dpkg.old PHP

Inlägg av johnny_samuelsson@msn.com »

Jag får inte längre php att fungera. Troligen efter en uppdatering. Jag har fått en ny fil /etc/apapche2/apache2.conf.dpkg.old . Jag tror att det fattas några rader i apache2.conf men jag vet inte vad det ska vara?

Ps: något/någon har fifflat med ports.conf också :(
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: apache2.conf.dpkg.old PHP

Inlägg av KiviE »

Kan du ge oss något felmeddelande? Något alls att gå på =)
Kontakt:

Jag har en sida på Nätet "http://åloppe.se/aloppesamf/index.php" som har fungerat bra. Jag använder php filer(Boonex.org dolphin). Sedan en tid, sedan fungerar inte sidan. Jag har efter lite exprementerade kommit jag fram till att PHP inte längre fungerar. Jag gjorde en ny html sida med php script i för att testa men får inte php att fungera(http://åloppe.se/aloppesamf/index.html). Inga fel koder, bara en blank sida tyvärr.
KiviE

Inlägg av KiviE »

För att php kod ska fungera måste filen med php i ha ändelsen .php. Alltså kommer php koden INTE att fungera på din test sida.

Gör en fil som heter phpinfo.php och skriv i den

Kod: Markera allt

<span class="syntaxdefault"><?php </span><span class="syntaxkeyword">echo </span><span class="syntaxdefault">phpinfo</span><span class="syntaxkeyword">(); </span><span class="syntaxdefault">?></span>
Funkar det?
Kontakt:

jag har fixat det nu, jag får information. Himla bra code! http://åloppe.se/aloppesamf/phpinfo.php. Men jag blir förvirrad för nu vet jag inte vad som är fel längre.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Det verkar som om du har gjort en uppdatering av något, som sagt. Den nya versionen (av Apache?) har skapat en backup av din /etc/apache2/apache2.conf. Öppna de båda filerna och jämför. Sedan kan du redigera den nya conf-filen enligt den gamla. Den går iof också att döpa om filerna.

cp /etc/apache2/apache2.conf /etc/apache2/apache2.conf.old2
cp /etc/apache2/apache2.conf.dpkg.old /etc/apache2/apache2.conf
Först tar du en backup av den aktuella filen och sedan gör du en kopia av den gamla filen till den fil som ska gälla. (Förvirrande, eller?) Starta sedan om servern.

sudo /etc/init.d/apache2 restart
Kontakt:

Jag har gjort detta men det hjälpte tyvärr inte. :-\

* Restarting web server apache2 [Sat Mar 08 13:28:56 2008] [warn] The Alias directive in /etc/apache2/apache2.conf at line 129 will probably never match because it overlaps an earlier Alias.
[Sat Mar 08 13:28:56 2008] [warn] NameVirtualHost *:0 has no VirtualHosts
[Sat Mar 08 13:29:07 2008] [warn] The Alias directive in /etc/apache2/apache2.conf at line 129 will probably never match because it overlaps an earlier Alias.
[Sat Mar 08 13:29:07 2008] [warn] NameVirtualHost *:0 has no VirtualHosts
[ OK ]
KiviE

Inlägg av KiviE »

Kolla vad du egentligen har på rad nr 129. Verkar som något är fel där!
Kontakt:

Rad 129
Alias /icons/ "/usr/share/apache2/icons/"

Jag kollade sökvägen och den leder till massa bilder(iconer). Men något fel hittar jag inte. ???
KiviE

Inlägg av KiviE »

Verkar som du har ett liknande alias högre upp?
Kontakt:

Nix, hittar inte det högre upp, men jag hittade följande i en error log.
Sat Mar 08 16:46:20 2008] [notice] caught SIGWINCH, shutting down gracefully
[Sat Mar 08 16:46:20 2008] [error] (9)Bad file descriptor: apr_socket_accept: (client socket)
[Sat Mar 08 16:46:20 2008] [error] (9)Bad file descriptor: apr_socket_accept: (client socket)
[Sat Mar 08 16:46:21 2008] [error] (9)Bad file descriptor: apr_socket_accept: (client socket)
[Sat Mar 08 16:46:21 2008] [error] (9)Bad file descriptor: apr_socket_accept: (client socket)
[Sat Mar 08 16:46:32 2008] [notice] suEXEC mechanism enabled (wrapper: /usr/lib/apache2/suexec)
[Sat Mar 08 16:46:32 2008] [notice] Apache/2.2.4 (Ubuntu) PHP/5.2.3-1ubuntu6.3 mod_ssl/2.2.4 OpenSSL/0.9.8e configured -- resuming normal operations

Nu vet jag inte vad detta betyder. Jag måste säg att jag är mycket tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Har du dina Alias direkt i /etc/apache2/apache2.conf? Har du skapat några alls?
Jag tror fortfarande du ska jämföra de där två filerna för att se vad som skiljer dom åt.
Kontakt:

Jag provde med att ta tillbaka den nytillverkade apache2.conf och allt fungerar bra. Jag får inga fel när jag startar om webservern. Det enda som inte fungerar är just php. Jag gissar att det ska finnas med någon form av definition i apache2.conf för php? Jag har jämför med den gamla men hittar inget i den om php, och php fungerar inte med den filen heller.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Men php funkade väl visst det? fick inte du ut en massa info från phpinfo()?
Kontakt:

:) Ja det stämmer nog, jag drog slutsatsen att det inte fungerade pga. att jag skrev lite php på sidan http://åloppe.se/aloppesamf/index.html som inte fungerar.

men http://åloppe.se/aloppesamf/phpinfo.php fungerar utmärkt. Jag tänker nog fel. Jag får kolla att jag förstår php bättre. på sidan http://åloppe.se/aloppesamf/index.php starta en community sedan tidigare, men som inte fungerar nu.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Php fungerar för dig men någonting i din index.php fil fungerar inte... vad det är vet jag inte då den inte kastar ut sig något error meddelande...
Kontakt:

Hurra! jag har löst problemet. http://www.vägföreningen.åloppe.se fungerar igen. Det var språkinställningarna i Ubuntu som var defekta och mina kunskaper i php som behöve förbättras. i början av varje fil kan jag nu skriva:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
Då fungerar dom svenska tecknen. ;D nu är jag så glad. Tack alla som hjälpte mig in på rätt spår.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"