Hejsan!
Är det möjligt för kommandon att försvinna, liksom bara så DÄR?
iptables och ifconfig är två kommandon som fungerade fint igår, men idag står det: no command found
när man skriver in dem i "Konsole", detta gäller flera kommandon också.
En annan sak är att lspci och lsusb aldrig har fungerat på andra system än Debian-baserade (ej på Fedora 7), är det möjligt att vissa kommandon bara existerar på specifika Linux system?
Hoppas på svar!
//Aluhuru
Kommandon som inte finns eller försvinner
Re: Kommandon som inte finns eller försvinner
Det kan bero på att du försöker exekvera dem som vanlig användare. Prova med att använda "sudo" framför kommandot.
Kolla vad dessa två kommandon sägerAluhuru skrev:Hejsan!
Är det möjligt för kommandon att försvinna, liksom bara så DÄR?
iptables och ifconfig är två kommandon som fungerade fint igår, men idag står det: no command found när man skriver in dem i "Konsole", detta gäller flera kommandon också.
Kod: Markera allt
whereis iptables ifconfig
echo $PATH
Detta får jag av "whereis iptables ifconfig"
och detta från echo "$PATH"
Ser okej ut, eller.
Jag frågade också som sagt om det fanns debian-specifika linux kommandon, för lspci har aldrig fungerat på andra system än debian-baserade.
//Aluhuru
iptables: /sbin/iptables /lib/iptables /usr/share/man/man8/iptables.8.gz
ifconfig: /sbin/ifconfig /usr/share/man/man8/ifconfig.8.gz
/usr/lib/qt-3.3/bin:/usr/kerberos/bin:/usr/lib/ccache:/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin

Jag frågade också som sagt om det fanns debian-specifika linux kommandon, för lspci har aldrig fungerat på andra system än debian-baserade.
//Aluhuru
Ser väl inte så bra ut!
Bl.a saknas ju vägen /sbin så inte så konstigt att att vissa kommandon typ ifconfig hittas.
Min $PATH ser ut så här
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games
Du saknar alltså
/usr/local/sbin:/usr/sbin:/sbin:/usr/games
Bl.a saknas ju vägen /sbin så inte så konstigt att att vissa kommandon typ ifconfig hittas.
Min $PATH ser ut så här
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games
Du saknar alltså
/usr/local/sbin:/usr/sbin:/sbin:/usr/games
Jorå, allt finns det debian-specifika program/kommandon. Till exempel sådana som hanterar .deb-paket.Aluhuru skrev: Jag frågade också som sagt om det fanns debian-specifika linux kommandon, för lspci har aldrig fungerat på andra system än debian-baserade.
Vad gäller lspci, lsusb och många andra så finns de tillgängliga via de flesta distributioner. Däremot finns det ofta skillnader kring vad som installeras som default och vad som man själv måste välja att komplettera med genom pakethanteraren.