Tyvär så gick den tid jag hade framför datorn i helgen åt till att installera mitt ATI x800, det var länge länge sedan jag hållit på med något så frustrerande men efter många timmars slit så gick det

Hur som helst så började jag skumma igenom forum igår hur man får world of warcraft att fungera under wine, och det var ju ingen rolig läsning direkt, helst inte eftersom jag har ett ATI-kort också vilket jag fick intryck av skulle minska prestandan en hel del jämfört med Nvidiakorten.
Av en slump så hittade jag till <a class="postlink" href="http://www.codeweavers.com">http://www.codeweavers.com</a> som gjort ett Linuxprogram som heter Crossover och som bygger på Wine.
Det första jag gjorde när jag kom hem igår var att ladda hem 60-dagars trialen av Crossover.
Direkt efter att jag installerat så kom det upp alternativ om jag ville installera något "windows"-program, så jag valde world of warcraft. Efter att ha slängt i första installationsskivan så fick jag ett felmedelande om att det var något fel på min cd-rom, men programmet utförde några kommandon åt mig och sedan så fungerade det.
Spelet installerades som vanligt via Blizzards installer, jag fick en känsla av att det gick snabbare än i windows faktiskt.
Efter installationen så fick jag som vanligt upp blizzards egna "torrent"-patcher program så jag laddade ner och patchade upp till nuvarande version utan problem.
När allt var färdigt så loggade jag in i spelet som vanligt och var mer eller mindre förberedd på att något skulle gå åt helvete, nu när allt fungerat smidigt så långt.
Men det fungerade klockrent!
Det flöt på precis så bra som det gjorde när jag spelade det på Windows.
Med hjälp av ctrl-R i spelet så kunde jag se att jag hade run 60-80 fps i barrens, vid ingången till Ogrimnar så hoppade det över 100 några gånger och utanför AH i Ogrimnar vid rusningstid ca 20:00 så droppade den ner kring 15-30, jag vet tyvär inte vad jag hade för fps i windows men det flöt på precis som det brukar.
Anledningen till att jag skriver det här är för att jag sett många som verkar ha en hel del problem med spel under wine, och om resten av windows-spelen fungerar lika bra som wow så ser jag ingen anledning alls att använda windows igen.
Crossover kommer att kosta mig 40$ när min trial är över men det betalar jag gladeligen förutsatt att resten av mina program/spel fungerar lika bra. (ska prova cs-source via steam ikväll och även ventrilo)
Nästa projekt blir att försöka få XGL att fungera utan att det hänger sig

Ha det gött!
Edit: Min dator om någon är intresserad-
AMD64 3000+
1 gig ram
ATI X800gl agp