Kan det bli fel på Bus-sladden?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Kan det bli fel på Bus-sladden?

Inlägg av Turbo »

Datorn apade sig och blåskärmarna regnade över mej (XP) och Ubuntu tvärdog mitt i 3D-programmen. Felmeddelande handlade bl.a. om fel index. Jag hade för mej att det var något med elsladd till H-disken men det hjälpte inte att byta. Denna gång så bytte jag Bus-sladden mellan H-disk och moderkort och BINGO, nu är datorn så snäll så! Bus-sladden satt ordentligt monterad så det var inte slarv. Detta är väl ett ovanligt fel? Första gången i min dator-historia somjag måste byta Bus-sladd (tror jag). En Bus-sladd innerhåller en massa sladdar och det kan ju bli något brott om man viker sladden många gånger eller så.
En sak jag reagerade över var att H-disken knäppte ofta och lät konstigt ibland.
Var på väg att ge upp och köpa en laptop istället för datorn börjar bli gammal och jag trodde att det var kondensatorerna eller moderkortet som började ge upp. Men går den bra nu ett tag så får den hänga med ett tag till.
:D
_Ruby_OR

Re: Kan det bli fel på Bus-sladden?

Inlägg av _Ruby_OR »

Hej

Den där bus kablen, är det en sån där grå sak med typ röda trådar eller en blå lite rundare sak?
Om det är en grå så kan jag rekomendera att tejpa den med silver tejp där den är sliten, har testat själv
och det verkar fungera bra.
Emil.s
Kontakt:

Re: Kan det bli fel på Bus-sladden?

Inlägg av Emil.s »

Du menar IDE kabeln?

Det är iallafall inte jätteovanligt att det blir glapp i kontakterna när man tagit av och på sladden från någon enhet några gånger. Brukar kunna lösas genom att köpa en bättre kabel, eller trycka ihop kontakten. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"