Tjo!
Ifall man ska köra en i första hand filserver/mediaserver med Ubuntu Server Edition spelar det någon större roll vilket filsystem man använder?
Tänkte mest ext3, xfs eller reiserfs?
Eller är det hugget som stucket bara?
Filsystem på server?
Re: Filsystem på server?
Jag skulle säga ext3. Det är inte på något vis sexigt eller spännande, men det är stabilt.
Vad gäller en hemmaserver (antar jag?) så torde inte eventuella prestandafördelar med reiser alt. xfs göra någon större skillnad.
Vad gäller en hemmaserver (antar jag?) så torde inte eventuella prestandafördelar med reiser alt. xfs göra någon större skillnad.
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
Det är en hemmaserver det gäller ja.
Ok, aja får väl se vad det blir då.
Kör nämligen reiserfs på en dator och ext2 på en annan så det blir ju en rolig mix:)
Ok, aja får väl se vad det blir då.
Kör nämligen reiserfs på en dator och ext2 på en annan så det blir ju en rolig mix:)
- Geraner
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag funderar på samma sak.
Den partionen av hårddisken som ska bli storage för Media filer i nätverket, samt Apache-www, och FTP-server mapp är idag formaterad som NTFS. Hörde att det inte behövs.
Funderar på ext3, ReiserFS, XFS eller JFS.
Den partionen av hårddisken som ska bli storage för Media filer i nätverket, samt Apache-www, och FTP-server mapp är idag formaterad som NTFS. Hörde att det inte behövs.
Funderar på ext3, ReiserFS, XFS eller JFS.
Kassör i Föreningen Ubuntu Sverige

Vi hjälper Ubuntu Sverige att marknadsföra användningen av fri och öppen programvara!
Köp klistermärken, böcker och installations-/Live-skivor hos oss.

Vi hjälper Ubuntu Sverige att marknadsföra användningen av fri och öppen programvara!
Köp klistermärken, böcker och installations-/Live-skivor hos oss.