byta ikoner på mappar
byta ikoner på mappar
hejsan, jag skulle vilja lägga ut genvägar på mitt skrivbord och byta ikoner på dem men det går inte
jag kan byta ikoner på applications men inte på mappar av någon anledning och det går inte att lägga in mappsökvägen i en application launcher heller. någon som har någon idé? jag har sett att folk iaf har lyckats byta ikon på "computer:///" på skrivbordet.

Re: byta ikoner på mappar
Man kan göra en launcher som öppnar en mapp, OCH ha en alldeles egen ikon på den. Knepet är att i startaren (launchern) skriva som kommando:
nautilus /mappen/du/vill/öppna
för Gnome, för Xubuntu är det thunar istället för nautilus osv.
Annars, t.ex för Dator, gå till Platser i menyn och "dragga" Dator till skrivbordet.
Därefter under högerklick+Egenskaper kan du välja din ikon för Dator.
Därefter under högerklick+Egenskaper kan du välja din ikon för Dator.
fungerade klockrent... men jag har thunar också ^^webaake skrev:Man kan göra en launcher som öppnar en mapp, OCH ha en alldeles egen ikon på den. Knepet är att i startaren (launchern) skriva som kommando:
vet du möjligtvis hur man gör för att byta hela ikon-teman?
Ja, du kan testa att hämta nya ikonpaket på <a class="postlink" href="http://www.gnome-look.org">http://www.gnome-look.org</a>.
Packa upp dem och lägg dem i /usr/share/icons . De skall sedan synas i Inställningar ->Teman - där du får välja att anpassa ett befintligt tema och välja ditt nya ikonpaket istället.
Har du hämtat ett helt tema drar du bara det ouppackat in i temahanterarens fönster. DOck i vissa fall innehåller ett temapaket från gnome-look flera olika saker och då måste man packa upp det först ( t ex wallpaper m m)
Ubuntu's original papperskorg kan reta ihjäl en! Både den orangea och den blåa!
Själv kör jag något OSX ikonpaket, som det finns flera av, t ex Snow-Apple m fl.
Crystal-svg är ett annat hyggligt.
Packa upp dem och lägg dem i /usr/share/icons . De skall sedan synas i Inställningar ->Teman - där du får välja att anpassa ett befintligt tema och välja ditt nya ikonpaket istället.
Har du hämtat ett helt tema drar du bara det ouppackat in i temahanterarens fönster. DOck i vissa fall innehåller ett temapaket från gnome-look flera olika saker och då måste man packa upp det först ( t ex wallpaper m m)
Ubuntu's original papperskorg kan reta ihjäl en! Både den orangea och den blåa!
Själv kör jag något OSX ikonpaket, som det finns flera av, t ex Snow-Apple m fl.
Crystal-svg är ett annat hyggligt.
Du kan lägga mappen med ikontemat i din hemmamapp;
Eller så drar du det till temahanteraren (System / Inställningar / Utseende).
Kod: Markera allt
~/.icons/
har redan listat ut ett sätt.. det jag hade gjort fel var att jag hade packat upp temat. men nu vet jag ju hur jag ska göra om det krånglar någon gång så tack för tipset om mapparna