Köra litet script från en HTML-knapp
Hej,
Efter DIGITEMP är jag nu inne på styrning av lite olikasaker mha reläkort. Har lyckats löda ihop kortet och kompilare och installera programvaran. Har också lyckats kommunicera med kortet.
Nu vill jag kunna från en webbsida, klicka på en knapp och köra (kommunicera med kortet) script. Hur gör man jag har försökt med exec och andra saker med det vill sig inte.
Är Ni med? Knappen heter PÃ… och scriptet jag vill koppla till knappen heter rel1on. Det spelar ju ingen roll vad det heter..... vet inte varför jag skrev det!! Jag är väl förvirrad.
Någon som har vänligheten och kan hjälpa mig?
Efter DIGITEMP är jag nu inne på styrning av lite olikasaker mha reläkort. Har lyckats löda ihop kortet och kompilare och installera programvaran. Har också lyckats kommunicera med kortet.
Nu vill jag kunna från en webbsida, klicka på en knapp och köra (kommunicera med kortet) script. Hur gör man jag har försökt med exec och andra saker med det vill sig inte.
Är Ni med? Knappen heter PÃ… och scriptet jag vill koppla till knappen heter rel1on. Det spelar ju ingen roll vad det heter..... vet inte varför jag skrev det!! Jag är väl förvirrad.
Någon som har vänligheten och kan hjälpa mig?
Du behöver använda någon slags serverscriptsteknologi - enklast bör php vara. Skapa en tom fil, och lägg in
Gör sedan så att knappen länkar till den här filen.
Det är mycket möjligt att jag missuppfattar dig - i så fall, försök styra mig rätt.
Kod: Markera allt
<?php exec("/fullständig/sökväg/till/programmet"); ?>
Det är mycket möjligt att jag missuppfattar dig - i så fall, försök styra mig rätt.
Det har jag redan gjort. Så här ser rel1on.php ut
"<?php
exec ("/home/tuna/opt/k8056 -a 1 -d /dev/ttyS1 -C1");
include("index.php");
?>
Problemet är länkningen från knappen!
"<?php
include("index.php");
?>
Problemet är länkningen från knappen!
Scriptet fungerar, relä 1 går på och av när jag kör scriptet
<a href="rel1on.php">Tryck på mig</a>
Det blir iofs en länk, och inte en knapp, men spelar det så stor roll?
Det blir iofs en länk, och inte en knapp, men spelar det så stor roll?
-
Annars skapar du ett tomt FORM med en submit-knapp. Formet ska ha action send rel1on.php. Sedan laddas sidan om och du gor ett PHP-script som kor programmet.
Jag klistrade in "<a href="rel1on.php">Tryck på mig</a>" i HTML-dokumentet
När jag klickar på länken kommer jag dit, men scriptet körs inte.
När jag klickar på länken kommer jag dit, men scriptet körs inte.
Har du PHP installerat och aktiverat?
[quote="DrSnuggles"]Annars skapar du ett tomt FORM med en submit-knapp. Formet ska ha action send rel1on.php. Sedan laddas sidan om och du gor ett PHP-script som kor programmet.[/quote]
Låter klokt. Det är ungefär detta somstår överallt när man googlar efter hjälp. Jag klarar inte få till korrekt syntax.
Låter klokt. Det är ungefär detta somstår överallt när man googlar efter hjälp. Jag klarar inte få till korrekt syntax.
[quote="ozamosi"]Har du PHP installerat och aktiverat?[/quote]
Ja, jag kan ju köra scriptet.
Ja, jag kan ju köra scriptet.
-
Kristerj:
Hehe, jag sitteri Indien och skriver paett tangentbord meden MYCKET dalig space-tangent. Hade jag intevarit sa frustrerad hade jag kunnathjalpa dig
Du kanske kan fa litehjalp genomatt titta pa foljandelank, finns lite exempel...
http://www.thesitewizard.com/archive/feedbackphp.shtml
Hehe, jag sitteri Indien och skriver paett tangentbord meden MYCKET dalig space-tangent. Hade jag intevarit sa frustrerad hade jag kunnathjalpa dig

Du kanske kan fa litehjalp genomatt titta pa foljandelank, finns lite exempel...
http://www.thesitewizard.com/archive/feedbackphp.shtml
En a-länk gör ju exakt samma sak som att gå till script-adressen manuellt...
Är det som så att inte PHP är aktiverat? Installerat är det det vet jag. (tror kanske är bättre att säga) Hur kollar man status på PHP?
[quote="DrSnuggles"]Kristerj:
http://www.thesitewizard.com/archive/feedbackphp.shtml[/quote]
Tack iallafall. Jag försöker följa exemplet.

http://www.thesitewizard.com/archive/feedbackphp.shtml[/quote]
Tack iallafall. Jag försöker följa exemplet.
-
Ptja... Om scriptet fungerar franborjan narduinte lankar till det utan gar in pa det direkt sa fungerar juPHP.
Annars ger val:
<?php phpinfo(); ?>
den version av PHPduanvander, och damaste den ju vara igang.
Annars ger val:
<?php phpinfo(); ?>
den version av PHPduanvander, och damaste den ju vara igang.
version 5.0.2 kör jag. Vad kan det vara som fattas?
[quote="kristerj"]Det har jag redan gjort. Så här ser rel1on.php ut
"<?php
include("index.php");
?>
Problemet är länkningen från knappen![/quote]
Så här ser PHP-scriptet ut men det fugerar inte om jag dubbelklickar på det från filhanteraren. Om jag ändrar scriptet till
<?php
/home/tuna/opt/k8056 -a 1 -d /dev/ttyS1 -S1;
include("index.php");
?>
så fungerar det från filhanteraren, men är då inte giltigt script så att det går att köra via en webbsida.
Någon som har förslag på hur jag går vidare?
"<?php
include("index.php");
?>
Problemet är länkningen från knappen![/quote]
Så här ser PHP-scriptet ut men det fugerar inte om jag dubbelklickar på det från filhanteraren. Om jag ändrar scriptet till
<?php
/home/tuna/opt/k8056 -a 1 -d /dev/ttyS1 -S1;
include("index.php");
?>
så fungerar det från filhanteraren, men är då inte giltigt script så att det går att köra via en webbsida.
Någon som har förslag på hur jag går vidare?
jag vill alltså exekvera k8056 med parametrar från en HTML-sida. Finns det någon annan möjlighet att göra detta än med PHP-script?
-
CGI/Perl...
jaha, vad skall jag då installera först? Och vad gör jag sedan?