Hej!
Jag har en laptop med vissa problem. Jag tror att hårddisken glappar någonstans (min gissning) och den hänger sig ibland. Skriver den till hårddisken när den glappar till blir det ett lotteri om man får tillbaka sina filer eller om de försvinner, då hårddisken blir korruptare än Bofors indenaffärer.
Min fråga är: går det att skapa sig extra säkerhet mot detta? Jag tänker mig att risken att filer försvinner blir mindre om man skapar flera partitioner samtidigt som alla samtidigt monteras som /home. Lägger jag alltså en fil i min hemmapp så hamnar den på flera partitioner samtidigt. Skulle hårddisken bråka blir chansen att jag får tillbaka filer större, eftersom det finns fler filsystem och fler säkerhetskopior. En annan tanke vore om man kan få den att automatiskt kopiera allt man lägger i hemmappen till ett USB-minne i de fall ett sådant sitter inkopplat. Går detta att uppnå? Finns det enklare guider som någon känner till om hur man gör detta? (vet inte riktigt hur man ska söka efter det eftersom jag inte vet hur någon annan skulle beskriva vad jag vill göra). Går det kanske bara att ändra en konfigurationsfil så att det skapas fler backups av filsystemet (så slipper man knepigheten med flera partitioner)?
Tacksam för svar eller en thinkpad
Daniel
Extra säkerhet vid Hårddiskkorruption
- Konservburk
Re: Extra säkerhet vid Hårddiskkorruption
Med lvm kan man spegla data över två eller flera partitioner. Det låter lite som något du skulle kunna vara intresserad av: http://docs.hp.com/en/B2355-90672/ch07.htmlskogstokerier skrev:Min fråga är: går det att skapa sig extra säkerhet mot detta? Jag tänker mig att risken att filer försvinner blir mindre om man skapar flera partitioner samtidigt som alla samtidigt monteras som /home. Lägger jag alltså en fil i min hemmapp så hamnar den på flera partitioner samtidigt. Skulle hårddisken bråka blir chansen att jag får tillbaka filer större, eftersom det finns fler filsystem och fler säkerhetskopior.